chiddush logo

למי שיכים דמי הפיקדון בבקבוקים שבבית הכנסת ? (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 29/10/2013

 בקבוק  שנמצא במקרר  של בית הכנסת, ככל הנראה  נשאר מסעודה שלישית, אם אדם שותה את כל תכולתו, על הבקבוק  רשום "חייב בדמי פיקדון 30 אגורות" האם ה 30 אגורות שיכים  לאותו אדם, או לבית הכנסת?

ושאלתי  את רבני מכון כתר וענו לי בזה הלשון  "הפיקדון שייך למי ששילם אותו, כלומר למי שקנה את הבקבוקים, לכן אם בית הכנסת קנה את הבקבוקים הפיקדון שייך לו, אם הוא מוותר ומפקיר אותם כל הקודם זוכה.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (3)
arielmunk (31/10/2013)
כן, ברור שאם מקובל שבית הכנסת מחזיר במרוכז את כל הפיקדונות זה שייך לבית כנסת. אך במקרה (הסביר) שזה לא ככה,
מי שקנה את הבקבוק התכוון שהוא ישמש לסעודה שלישית לקהילת בית הכנסת, ולא לבית הכנסת עצמו, אז למה שקופת בית הכנסת תזכה בו?
אלא אם כן קדושת המקום הקדישה את אותו בקבוק, ואז הוא שייך כ"הקדש" רק לבית הכנסת, ואסור שמישהו אחר ייהנה ממנו.
דביר (30/10/2013)
גם אני לא פוסק,
אך יותר נראה שהפיקדון שייך לבית הכנסת בלבד, מי שהשאיר את הבקבוק התכוון שבית הכנסת יהנה ממנו, ואם מקובל שהבית כנסת מחזיר (ולא זורק) את הפיקדון ומרויח את ה30 אגורות, הפיקדון שייך לבית הכנסת ולא של מי ששתה אחרון.
arielmunk (30/10/2013)
קודם כל, אני לא פוסק, ואיני יודע מה ההלכה, אך עשיתי קצת עיון והגעתי למסקנה הבאה:

האגודה פוסק שהמוצא דבר בחצר בית הכנסת זכה בו, אך המור וקציעה מדייק בדברי האגודה, שדווקא אם זה בחצר בית כנסת זכה בו, כי זה כנראה שייך למישהו אחר, שנאבד ממנו, ולכן זכה בו, אך בבית כנסת עצמו, ההקדש קונה, ולכן חפץ שנמצא בבית הכנסת נקנה ושייך לבית הכנסת.
צריך לברר האם נחשב מקרר בית הכנסת לחצר בית הכנסת, או לבית כנסת עצמו, לכאורה בפשטות הוא חשוב כחצר בית הכנסת, מכיוון שההקדש עצמו קונה בגלל הקדושה, ויש קדושה היכן שמתפללים, ואני יודע שברוב בתי הכנסת המקרר אינו נמצא לצד ארון הקודש, אלא במרתף או בחדר צדדי, ככה שלפי דעתי הפיקדון יהיה שייך למוצא הבקבוק.
שלך, אריאל.
ציורים לפרשת שבוע