chiddush logo

סוד הבחירה !!

נכתב על ידי DL2000, 1/11/2013

 בס"ד


כמו שלמדנו בשבוע שעבר, ששיחתן של
עבדי אבות צריכה לימוד מעמיק, וצריכים
להתבונן בדמויות הכבירות וללכת בדרכיהן,
כך גם צריכים להתבונן בדמויות הרשעים ולהבין
במה טעו, ובכך להתרחק ממעשיהם הרעים. אחת
התעלומות הגדולות של ספר בראשית היא, איך ייתכן
שיצחק ורבקה גידלו בן שהפך להיות עשיו הרשע,
שהוא ההיפך הגמור מיעקב אבינו ומקדושת עם
ישראל, והוא ההיפך הגמור מאביו ואמו וסבו וסבתו,
והוא זה שהביא לעולם את קליפת עמלק וכל מלכות
אדום שאנו משועבדים תחתיה עד היום הזה?
רואים מפשט התורה ומחז"ל שעשיו לא היה אדם
בהמי וגס שכל. הוא היה "תלמיד חכם" למד תורה
אצל אביו הגדול, וידע היטב להעריך את גדולתו של
אביו. הוא האמין בכל ליבו ומאודו בברכתו של יצחק,
ולכן התאמץ לעשות הכול לזכות בברכה, וכאשר
גילה עשיו שאיבד את הברכות הוא צועק את הצעקה
הגדולה ביותר בהסטוריה: "ויצעק צעקה גדולה ומרה
עד מאוד". צעקה כזו יכולה לצאת רק מתוך אמונה
שלימה בברכת הצדיק ומתוך הרגשת שבר ואכזבה
נוראה אחרי שעשה את כל מה שביכולתו והשקיע
את כל רצונותיו כדי להשיג אותה ולבסוף הפסיד את
הברכה.
המוסר השכל הראשון שניתן ללמוד מכאן הוא,
שהרצון הוא תוצאה של הבנה. כאשר אדם יודע ומבין
בחשיבותו של עניין מסוים, זה מעורר לו את הרצון
לרצות את אותו העניין. ועשיו ידע את החשיבות של
ברכתו של יצחק, וידע שהברכה של יצחק היא קובעת
וגורלית, לכן הוא התאמץ, ולכן הוא זעק. זה כאב לו.
כי כל אדם בטבעו הוא אנוכי ואינטרסנט, וכאשר הוא
מבין שיש משהו שיכול לעזור לו בחיים הוא רוצה
להשיג אותו. ולכן חשוב לכל אדם להבין היטב מה
באמת חשוב בעולם הזה כדי לעורר את הרצון לרצות
את אותם הדברים. וזו התכלית של לימוד התורה,
לעורר את ההבנה, עד כמה חשוב לעשות את רצון ה'
ועד כמה זה הדבר הטוב ביותר בשבילי, כדי לעורר את
רצונו להיות כרצון ה'. וזה מה שעשה ר' נחמן מברסלב
עוד בילדותו, שהוציא מכל מה שלמד הבנות לגבי
כל מידה ועניין בעבודת ה' וכתב לעצמו ספר זיכרון,
שהוא ספר המידות שישנו לפנינו, לראות לנגד עיניו
את הרווחים לעומת ההפסדים של כל מידה ומידה,
כדי לעורר את רצונו לרצות תמיד את רצון ה', ולכן
אמר: זה הספר עשה אותי יהודי!
אך יש כאן דבר נוסף הרבה יותר עמוק שנוגע לכל אחד
ואחד ישירות לחיים שלו. לעשיו הייתה טעות עצומה.
הטעות שלו הייתה שהוא לא האמין בעצמו! הוא לא
האמין בתפילה של עצמו, בברכה של עצמו, הוא לא
האמין שגם לו יש כוח לברך. זה קל מאוד להאמין
שהברכה של הצדיק מועילה ומשפיעה. יצחק היה
מקור לכל הברכות, כל מה שהיה עושה היה מצליח
פי מאה "וימצא בשנה ההיא מאה שערים" אנשים
היו אומרים "זבל פרדותיו של יצחק ולא כספו וזהבו
של אבימלך" ולכן זעק אבימלך ליצחק "לך מעימנו כי
עצמת ממנו מאוד". אבל להאמין בעצמו זה כבר עניין
אחר. הוא לא האמין, שאם ירבה בתפילות וזעקות
– גם הוא יזכה. הוא לא האמין שאם יתחזק ברצונות
ובכיסופין טובים גם הוא יוכל להשתנות. תאמין שגם
אתה יכול. תאמין שגם הברכה שלך קובעת וחשובה.
והעיקר תמשיך עם הרצון הטוב כמו שנבאר.
אבל לעשיו זה היה קשה מאוד, כי הנטייה שלו לדברים
רעים כבר התחילה מהבטן. אמו כבר קיבלה נבואה
שיש ברחמה כוחות גדולים של קדושה לצד כוחות
גדולים של רוע. הטבעים של עשיו לא היו טבעים
קלים, וכאשר אדם רואה ומרגיש שמשהו לא מציאותי
עבורו, הוא מפסיק לרצות כי הוא אומר: מה לי לרצות
דברים שאני לא יכול להשיג אותם? וזה קורה אצל
כל אחד ואחד מאיתנו, שכאשר הוא חושב שהוא
לא מסוגל, הוא מפסיק לרצות, וזו טעות יותר קשה
מהטעות הראשונה של חוסר האמונה בעצמו, כי זה כל
סוד כוח הבחירה וכל שליחותינו עלי אדמות שצריכים
להבין את זה היטב: מה ה' רוצה ממך? ה' רוצה
שתרצה, וגם אם אתה לא יכול ולא מסוגל, אתה צריך
לרצות! והראיה הפשוטה לכך היא, שה' מצווה אותנו
על עבודת המידות, דהיינו, שיש באדם טבעים רעים
קנאה, שנאה, גאווה, תאוות, וה' מצווה אותנו לעבוד
על המידות ולצאת מהרע שלנו. וכי זה דבר שקורה
ברגע?! וכי אפשר לומר לאדם תפסיק לקנא והוא
יפסיק לקנא?! כיצד ייתכן שבורא עולם ברא אותנו
עם טבע מסויים, ומצווה אותנו לפעול הפוך מהטבע?
וכי ה' בא בטרוניה עם בריותיו?! האם ה' רוצה להכשיל
אותנו, חס ושלום?! היכן היא הבחירה של האדם
במציאות כזו? אלא שזה בדיוק סוד הבחירה, שכל מה
שה' רוצה הוא: שתרצה את מה שה' רוצה, וזו משנה
מפורשת: 'עשה רצונו כרצונך', לא כתוב 'עשה מעשיך
כרצונו', כי גם אם אתה רחוק מאוד מתיקון המעשים
וגם אם יש מניעות שאין בכוחך לשבר, כל מה שה'
רוצה ממך הוא שתעשה רצונו כרצונך, שתבין ותדע מה
הוא רוצה, ותרצה את מה שהוא יתברך רוצה. ה' רוצה
שתבטל תאווה – תרצה גם אתה לבטל את התאווה,
למרות שאין בידך אפילו את ההתחלה, למרות הכול,
תרצה ותמשיך לרצות. והשלמות של הרצון, והביטוי
של הרצון הוא שתתפלל על זה. תתפלל גם על דברים
שאתה לא רואה שום כיוון להגיע אליהם, כי זו כל
הבחירה שלך, ובדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו.
ובכך אתה מרוויח כפל כפליים, כי כבר עכשיו, עוד
לפני שזכית לאותה המעלה שאתה רוצה ורחוק ממנה,
בשמים דנים אותך לפי הרצון ולא לפי התוצאה, וזה
נחשב לך כאילו שעשית, ובכך אתה ממשיך עליך את
אותה הקדושה של אותה המעלה כבר במקומך, כמו
שאומרת הגמרא: חישב אדם לעשות מצווה ונאנס
ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. ובוודאי,
אם תמשיך לרצות ותהיה חזק ברצון ובתפילה בלי
לרדוף את עצמך על כך שאתה עדיין רחוק מהתוצאה,
משמים יוליכו אותך ויזכו אותך ויעשו לך ניסים
ונפלאות לזכות אותך למה שרצית, שתזכה לקיים
זאת גם בפועל, ולא רק שייחשב לך כאילו עשית.
וזה נכון לא רק למניעות, אלא עניין זה הוא אמת
ויציב אפילו אם במציאות אין שום אפשרות. למשל,
אדם נמצא בבית סוהר, והוא שומע שיש מעלה
עצומה להיות באומן בראש השנה, הוא אומר לעצמו,
מה זה שייך אלי? קודם כל שאני אזכה לצאת מבית
הסוהר, ואחר כך נדבר. אך כאן הוא טועה בטעות
של עשיו הרשע, כוח הבחירה שלך הוא ברצון, והרצון
תמיד חופשי, ואתה יכול גם כאן, מבין חומות הכלא,
להמשיך עליך את כל המעלות של הקיבוץ הקדוש
באומן בראש השנה, על ידי שתרצה ותכסוף ותתפלל
לזכות להיות באומן, כי רצית ולבסוף נאנסת ולא
זכית, והכתוב מעלה עליך כאילו כן עשית, ואם תהיה
חזק ברצונות ובכיסופין, אתה תראה שאתה תזכה גם
בפועל ממש.
כל שכן בכל שאר המניעות. עשיו היה שקוע מאודבכל
העבירות החמורות כמובא ברש"י, ולא האמין בעצמו
שהוא יכול לצאת מכל זה ולשנות את כל הטבע הרע
שלו. הוא יכול היה ללמוד מדודו וחמיו, ישמעאל, שגם
אמו קיבלה נבואה עליו שיהיה פרא אדם, ידו בכול,
והיה שודד ורוצח, ולמרות זאת זכה לחזור בתשובה עוד
לפני שעשיו יצא לתרבות רעה. הוא היה צריך להאמין
שגם בכוחו לחזור בתשובה. אבל גם אם אתה חושב,
שאין בכוחך לחזור בתשובה, וגם אם זו מציאות, שאין
לך כל סיכוי – אתה צריך להבין ולהפנים שה' רוצה רק
שתרצה. תגיד לבורא עולם: "רבונו של עולם תראה איך
אני חי ואיך אני מתנהג, אני לא רואה כל דרך לצאת
מההרגלים והטבעים הרעים שלי, אבל אני יודע שכל
מה שאתה רוצה זה רק את הרצון, לכן אני רוצה להיות
כרצונך", וזה נכון לכל בעיה שיש לכל אחד בחיים, אחד
חושב שהוא לא יכול לחזור בתשובה, לא יכול לעלות
לארץ, לא יכול להפסיק לעשן וכו' בגלל אשתו, בגלל
ההורים, בגלל שהוא בחובות כבדים, בגלל שאין לו
פרנסה וכו' וכו', אם הוא רק היה יודע את הסוד, שה'
לא בא אליך בטענה למה אתה לא עושה, אלא למה
אתה לא רוצה, הוא היה ממשיך לרצות בלי כל קשר
לתוצאות ולמציאות. הרצון תמיד חופשי הוא תמיד
בידך. ומידה טובה מרובה, שאם אתה רוצה ומחזיק
ברצון ובתפילה, למרות שאתה נכשל שוב ושוב, רואים
אותך בשמים כצדיק גמור, וברבות הימים והשנים
ייתנו לך לראות מה פעלת ומה עשית עם הרצונות
שלך. לכן ייקח כל אחד את הדברים לבעיות שיש לו
בחיים ויתאים אותם למצב שלו ולבעיה הפרטית שלו,
כי יש כאן את המפתח האמיתי לחיים של כל אחד
ואחד להצליח באמת ולזכות לאור ה'. המפתח הוא
הרצון. הכוח שלך הוא הרצון. העיקר הוא הרצון!

בברכת שבת שלום ומבורך
לכל בית ישראל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע