chiddush logo
נכתב על ידי DL2000, 12/3/2014

 יש אנשים שהתענוג הכי גדול שלהם זה העצבות! כל החיות שלהם זה להיות בתוך עצבות, ואם אתה טיפה מנסה לשמח 

אותם אז אתה פשוט מרגיז אותם....כי הם לא טעמו טעם של שמחה בחיים שלהם.
"והכלל שצריך להתגבר מאד בכל הכוחות להיות אך שמח תמיד כי טבע האדם למשוך עצמו למרה שחורה 
ועצבות מחמת פגעי ומקרי הזמן, וכל אדם מלא יסורים על כן צריך להכריח את עצמו, בכח גדול להיות בשמחה 
תמיד" )ליקוטי מוהרן, כד' תנינא( אדם נכנס לעצבות בשביל להשכיח את כל היסורים שעוברים עליו, העצבות מכניסה 
אותו למין מרה שחורה, מרדימה לו את המחשבה,משתקת לו את החושים, עצבות זה סם מרדים שנותן "שקט" 
"שלוה", אבל זה רק דמיון! כי להיפך העצבות רק מגבירה את היסורים ומגדילה אותם. לכן עיקר העבודה של האדם 
זה המלחמה עם העצבות, מלחמה עם העצבות זה מסירות נפש! צריך לא לתת אף פעם לעצבות להשתלט. אומר 
ר' נתן השמחה לא באה ככה סתם, זה הכי קשה מכל הדברים, המניעות הכי גדולות זה על השמחה, כי יש לאדם 
הרבה סיבות להיות בעצבות, וזה הטבע של האדם להיות בעצבות, אבל עם שמחה אפשר הכל לסדר! אם אדם 
 שמח רוקד ושר לה' אז כל השפע יגיע אליו, עם שמחה זוכים להפוך את הירידות לעליות ולהמתקת כל הדינים.
כשמגיע פורים אדם יכול לצאת מכל הצרות מכל העצבויות, שמגיע פורים כל הירידות שבעולם נהפכות לעליות. מסביר 
ר' נתן שעבודת הפורים זה רק שמחה וריקודים! לא מפסיקים לרקוד! לא מפסיקים לשמוח! כי עיקר קטרוגו והתגרותו 
של המן היה על השמחה! הוא לא יכל לסבול את השמחה של עם ישראל, הוא לא יכל לסבול שהם שרים ורוקדים כל 
הזמן, כל מה שהמן נלחם, כל מה שהשטן נלחם זה רק בשמחה! בזה הוא נלחם! כל המלחמה של השטן היא רק שלא 
תהיה שמח, זה מעשה שטן שלא תהיה בשמחה! זה מעשה שטן שלא תרקוד ותשמח.
מסופר שבשנת תק"ע ליל שבת ר"ח אדר היתה שריפה גדולה בברסלב ונשרף גם ביתו של הרבי )חיי מוהר"ן קפה'( רבינו עזב 
את העיר ואמר: מכיון שהעיר נשריפה וכל הבתים נשרפו, היה מן היושר שגם אני אשתתף בצער כולם ואשאר שם ואעזור 
להם לשקם את העיר, אבל היות שגם ביתי נשרף יש סיכוי שיכנס בי טיפת הרהור של עצבות, טיפת צער, לכן אני יכול 
לצאת מהעיר,כי אסור לאדם שיכנס בו שום טיפת עצבות. מכיון שהבית שלי נשרף וכל הרכוש נשרף אז יכול להיות לי 
רגע אחד של עצבות, רגע אחד של צער, לכן אני בורח מהעיר, בורח מכל הרהור של עצבות, אמר רבינו "זה נכון מאד 
מה שנסעתי מהם כי אינו נכון שהם יהיו בצער ואני בשמחה" אמר רבינו- אני צריך להיות עכשיו בשמחה אדירה, אני 
צריך לקבל בשמחה אדירה את השריפה של הבית שלי, לכן זה לא נכון שאני אשאר בעיר בשמחה אדירה בזמן שכולם 
שרויים בצער, הם שרויים בצער ואני אהיה בשמחה? !וזו סיבה מצדקת שאני יכול לעזוב את העיר.
מה זה פורים? מה זה שושן פורים? העיקר בפורים זה השמחה והריקודים! ע"י הריקודים מתגלים סודות נוראים, ע"י 
הריקודים נטהרים מכל הטומאות שבעולם, נטהרים מטומאת מת, ע"י השמחה והריקודים בפורים נטהרים מכל הטומאות. 
כל הפורים זה שמחה ומשתה ויום טוב, שמחה בפורים זה התלהבות דקדושה, התלהבות עם שכל עם דעת, אדם יכול 
לרקוד לשמוח ולהתלהב אבל זה בכלל לא התלהבות של קדושה, זה התלהבות של אש זרה, כי צריך לכוון ע"י הריקודים 
והשמחה להמשיך קדושה וטהרה! וצריך כמה שיותר לרקוד!וכמה שאדם יותר רוקד אז הוא ממתיק יותר דינים, כי 
ריקודים ושמחה ממתיקים את כל הדינים, ממתיקים את כל הגבורות, ע"י ריקודים ושמחה אדם ממתיק את כל הדינים 
שבעולם, וכשאדם מכוון להמשיך עליו קדושה וטהרה ע"י הריקודים והשמחה אז הוא זוכה שהריקודים האלה והשמחה 
הזאת זה "אשה ריח ניחוח לה' " "עלי נבל עלי הגיון בכינור" צריך שיהיה בריקודים ובשמחה גם הגיון! צריך שהשמחה 
והריקודים יהיו עם שכל ועם דעת.
פורים (הרב ברלנד)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
DL2000 (12/3/2014)
יהי רצון מלפניך
ה' אלקינו ואלקי
אבותינו, עושה
נסים ונפלאות בכל
דור ודור, "הרב
את ריבנו והדן את
דיננו והנוקם את
נקמתנו והמשלם
גמול לכל אויבי
נפשנו והנפרע לנו
מצרינו". שתרחם
עלינו ברחמיך
הרבים ותעזור
לנו בישועתך
ונפלאותיך הנוראות,
שנזכה לקבל ולקיים
את ימי הפורים
הקדושים בזמניהם
כראוי, שנזכה
לקיים כל המצוות
הקדושות הנוהגות
בפורים, בקדושה
ובטהרה גדולה
בשמחה ובטוב
לבב, בגילה ברינה
בדיצה וחדוה רבה
ועצומה מאד, עם כל
פרטיהם ודקדוקיהם
וכוונותיהם ותרי“ג
מצוות התלויות
בהם.