chiddush logo

מופרכותו של "קורבן התמיד" (4 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 2/3/2023

 בס"ד.

 מופרכותו של "קורבן התמיד"
============================.
 "חסד חפצתי לא זבח".
 הקב"ה איננו חלילה אליל שיש להאכילו לחם בדמות קורבנות של מאכולת אש.
 אף על פי כן  מוכן היה הקב"ה לבוא לקראת עם ישראל  בתחילת דרכו  שקשה היה להוציא ממנו את מידת האלילות הזו של הקרבת קורבן בבחינת  - "לחם לה'". וכך בחסדו "זרם" אתנו הקב"ה.
 יישמע לכם חצוף או חלילה משום כפירה אך מופרכותו של מה שמכונה "קורבן תמיד" היא מובנית .
 אל תטעו :  הביטוי "תמיד" איננו נצח.  
"תמיד" הוא שגרה נמשכת או חוזרת עד ש"יתום" מאיליו .עד שידנו תגבר להשלים עם "תומו" - סיומו והעלמו.
 כשהקב"ה אומר מפי גבורתו  "את קורבני לחמי לאישיי ריח ניחוחי תשמרו להקריב. זה אם כן המוטו של תורת הקורבנות  הנצח הוא "ריח הניחוח. זה הנ"שמה" .
את קורבן האש שאתם מדמים "כלחם" לי  זה שגיונכם עד שיתם . 
שכך גם אמר הקב"ה למשה בסיני : לחם אתם מבקשים להאכילנו  האכילו את אישיי את אנשיי הרעבים ומעלה אני עליכם כזבח . שחסד חפצתי ולא זבח..
 זו "עולת התמיד שנעשתה בהר סיני. שכל העשוי בסיני - לזה נעשה.
 הנה כי כן כל שהקב"ה מבקש  זה ריח ניחוח  לעשות נחת רוח בתחתונים  .
אתם מבקשים  תחילה לעשות כן באמצעות הקורבן  כי אז רק במזבח שבחוץ, בדרך לחוץ המוחלט עשו גם מזבח שבפנים, שיסמן את העתיד : מזבח הקטורת.
 לסמן את העדיפות את ריח ניחוח האחר .
 לעתיד  ריח הניחוח יהא האהבה ,החום והחסד
 שבין אדם לאדם .
 "עולת תמיד"  - עולה מעלה רק בדמיונכם. העולה זה הרצון שבתוצאה :לעשות לקב"ה "ריח ניחוח" כאמור שלסוף ישתכלל אל מכונו הנכון והאמיתי ריח ניחוח  שבאדם , נזר יציר כפיו.
 הנה אם כן "תמיד"  הוא אותו שיתקיים בו למועד "תם - מיד"  כנשכיל לטפס באותו הסולם של "ומלאה הארץ דעה את ה' " להבין סוף סוף שהעיקר ריח הניחוח האחר שיופק דווקא  ממעשנו שבחסד זה עם זה.
הנה כי כן ,עולת תמיד אותה העשויה בהר סיני כלומר הנעשית מתורת האמת שניתנה בסיני  היא רק ריח ניחוח  של חסד אותה שמופקת מאש ורוח אחרת :
"אישה"  -  אש של כל  איש וכל אישה.  בהמשך לביטוי הכפול כאמור :"אישיי. - לאנשיי כאמור
משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (4)
משה אהרון (3/3/2023)
בס"ד.
לציון היקר .
לא .
אינני מוכן להצטייר כמי שעושה מעשה שלא הגון כלפי אחרים.
וקולך זה המהדהד מכריעני.
יכולתי לומר לך כי מעתה אצעד עוד כמה צעדים ובכל רשימה גם אתרגם אותה פרקטית לתחומי הלכה או חסידות או לשאר.
אבל עניין זה של אי הגינות כלפי אחרים , שאתה מעלה ,יאלץ אותי לשנות :
לכיוון הפסקה והחידלון.
אם כך, אשתדל להבא, בלי נדר להצטמצם .
תודה
בברכה
משה אהרון
יואל ציון (2/3/2023)
אז תרשה לחדד דבר שאני חושב שברור לרובא דעלמא. כאשר כתוב פה קטגוריה של 'הלכה', 'חסידות' או לא משנה מה, הכותרת באה לומר מה נושא המאמר, ולא איזה קשרים הכותב עושה במוחו. אתה רוצה לכתוב נושא הלכתי על שינוי וביטול התפילה? בכבוד, אבל לעשות כל מיני קישורים עקיפים ועל בסיס זה לומר שזה בעצם רלוונטי לכל הקטגוריות, זה לא הוגן כלפי שאר הכותבים ולא מכבד אותך (בכלל, לשיטתך אולי צריך לאחד את קטוגריית גמרא, משנה ותנ''ך, שהרי הכל נובע אחד מהשני, ואולי נצרף גם חסידות, שהרי ניתן ללקט כל מיני תפיסות חסידויות כאלה ואחרות מהגמרא אם תתאמץ מספיק)
משה אהרון (2/3/2023)
לציון היקר.
אתה צודק .
בראייתך האובייקטיבית .
הגיגיי לכאורה אינם רלוונטיים להלכה .
אך בראייתי הסובייקטיבית יש בדברים גם משום דרבון ועידוד
לתרגם את הדברים גם לשינוי ועידכון ההלכה .
כך למשל ,אם התפילה היא תחליף לקורבנות .
ובעינינו הוסר חינם ותוקפם של אלה .
ועד כדי ביטול מוחלט .
שמא יש גם לעדכן ולשנות את התחליף את התפילות.ו
לוואי היה מי השומע לי לשנות ולעדכן את סידור התפילה.
כך או כך,תודה על שאלתך.
שאפשרה לי להתייחס להרחיב מעט
בברכה
משה אהרון
יואל ציון (2/3/2023)
סתם מסקרנות, פשוט לא כל כך הבנתי. מה הקשר בין זה לבין הלכה?
ציורים לפרשת שבוע