chiddush logo

מהנסתר אל הנגלה

נכתב על ידי ברוך עינב, 3/4/2014

בס"ד


שלושים יום מבדילים בין פורים לחג הפסח. ננסה לראות אם יש קשר ביניהם.


סימני ליל הסדר הם: קדש, רחץ, כרפס, יחץ, מגיד, רחצה, מוציא, מצה, מרור, כורך, שולחן עורך, צפון, ברך, הלל, נרצה. סה"כ 15 סימנים כמו הערך הגימטרי של שם י-ה, וגם כמו 15 שירי המעלות שהם כנגד 15 המדרגות בבית המקדש שבין עזרת נשים לעזרת ישראל.


ניתן לראות שארבעת הסימנים הראשונים, כמספר האותיות שמרכיבות את שם הוי'ה, הן בבחינת נסתר.


מהמילה "קדש" נעדרים האותיות "י" ו"ו" שהם מחצית משם ד' יתברך, כדי להשלים את המונח השכיח "קידוש". שתי אותיות ה"ה" החסרות לצורך השלמת שם השם מופיעות לראשונה ב"רחצה" וב"מצה" שהם מספר 6 ו-8 לפי סדר הסימנים. מספרים אלו מסמלים מאוד את ליל הסדר ששופע במאכלים ובמשקאות ששייכים לעולם הזה ומתאפיינים ע"י המספר 6 מחד ומאידך כולל גם הרבה ביטויים נשגבים ונסתרים ששייכים לעולם הבא, לנצח ולאינסוף ומתאפיינים ע"י המספר 8. כמו בכל המצוות כמו תפילין, טלית, נרות שבת, שופר ולולב גם כאן אנו מתחברים לקב"ה ולעולמות העליונים דרך אותם אמצעים גשמיים שעלולים להיראות כתמוהים ומוזרים בעיני ציבור שאינו בקיא בתורה, במצוות ובטעמיהן, ואל לנו לייחס לאף אחד מהאמצעים האלו כוחות מאגיים מאחר שתפקידם לשמש אותנו כדי להתחבר עם הקב"ה ולעשות את רצונו יתברך כפי שציוונו. הערב הקדוש הזה מחבר את ה-6 עם ה-8, את הארץ עם השמים ואת עם ישראל עם בורא עולם. הערב המופלא הזה מביא לידי ביטוי באופן נפלא את הפסוק "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ" (ישעיהו מג כא).


בשלב ה"רחץ" נעדרת הברכה באופן מיוחד לאחר נטילת הידיים.


מהמילה "כרפס" מתקבל "ספר כ" בסיכול אותיות. הערך הגימטרי של האות "כ" הוא 20 והפרשה ה-20 בתורה היא "תצוה", שהיא היחידה מהחומשים שמות, ויקרא ובמדבר בה לא מוזכר שמו של משה רבינו ע"ה.


בשלב ה"יחץ" שלוש המצות הן בחינת כהן, לוי וישראל, כשהמצה האמצעית שאנו חוצים ומשמשת לאפיקומן שאנו מסתירים היא בחינת שבט לוי, שמשה רבינו ע"ה היה חלק ממנו, וגם הוא היה בבחינת הסתר בכל התקופה בה גדל וחונך בבית פרעה, כשאף לא אחד יכול היה לתאר לעצמו שאותו משה עתיד להיות אותו אחד שפרעה כה חשש ממנו, מושיעם של ישראל, עד שיצא כמו האפיקומן מן הנסתר אל הנגלה, מהכח אל הפועל, שנאמר "מים שקטים חודרים עמוק", ללמדנו שהישועה עתידה להגיע דווקא מהמקומות הפחות צפויים והיותר נסתרים, שמבטאים ענווה, אמונה, קדושה וטהרה, וכך גם 11 הסימנים שמגיעים אחרי כן הם בבחינת הנגלה, למרות שגם בהם יש הרבה מן הנסתר, שהרי אין סוף לדרגות ולמעלות אותן ניתן ללמוד ולגלות בעבודת השם, בתלמוד התורה ובקיום המצוות. את המספר 11 מקבלים גם מאותיות "ו-ה" שמשלימות יחד עם האותיות "י-ה" אליהם התייחסנו קודם לכן לשם הוי'ה.


בפסח אנו רואים עד כמה פועל בורא עולם בצד הנגלה כמו בעשר המכות, יציאת מצרים, עמוד האש, עמוד הענן וקריעת ים סוף וזאת אחרי ששלושים יום לפני כן ראינו בפורים איך הוא יתברך פועל גם בצד הנסתר, בכל מה שסמוי מן העין ומיתר החושים, בכל מה שמעבר להיגיון ומתחת לפני השטח.


כמו ששלושים יום יוצרים חודש שלם, גם כאן נוצרת תמונה שלמה שמגלה לנו שהקב"ה נמצא בכל הבחינות והמצבים, המקומות והזמנים. היינו צריכים לחכות שלושים יום כדי לראות את זה, בזמן שבפסח כולנו זוכים לראות את זה קורה במהלך ליל הסדר.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע