chiddush logo

צדקה: צדק ה' (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אלון, 8/8/2023

 

אומר לנו הרמב"ם: "חייבין אנו להיזהר במצות צדקה יותר מכל מצות עשה... ואין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה.. וכל ישראל והנלווה עליהם - כאחים הם, שנאמר: 'בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱ-לֹהֵיכֶם' ואם לא ירחם האח על האח - מי ירחם עליו?".

בטבע אין אף חיה שתיתן מהמזון שלה לחיה אחרת. לחיות אין את התכונה שנקראת "הרגש-הזולת", אין להן יכולת להרגיש את הצער או הצרכים והמצוקות של חיות אחרות. בזה נבדל האדם מהבהמה. לאדם יש יכולת להרגיש את כאבם ולהבין את צרכיהם של אנשים אחרים. הוצאת היכולת הזו מהכוח אל הפועל היא זו שמגדירה את האדם כבן אנוש.

צדקה באה מצרוף המילים: צדק + ה'. לתת לאחר זה לא לעשות לו טובה, אלא לעשות את מה שהקב"ה מגדיר כצדק.

(ניר אביעד)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (9/8/2023)
בס"ד.
מוסד הצדקה נעלה ממוסד ה"אמונה"
------------------------------------------------
שהוא משכלל את האמונה להיותה כצדק ה' עלי אדמות
שנאמר :
וְהֶאֱמִ֖ן בַּֽיהוָ֑ה וַיַּחְשְׁבֶ֥הָ לּ֖וֹ צְדָקָֽה׃.
הנה כי כן אמונה מוחלטת בה' רק משתכללת ונחשבת - כ"צדקה"
על כן ביותר מתאווה ה' שהאמונה בו תשכלל לכלל עשיית מעשה צדקה..
שבניו "יתקנו" כביכול את משפטיו וגזירותיו אשר בארץ.
שהרי גזירה היא שהקב"ה ומעשהו נעלמים בעולם .
ואין בינת האדם ומהותו משיגה במשפט האלוהים.
וודאי לא עד תום .
לכן באה הצדקה לעולם ל"תקן" או לעדן את המשפט האלוהי וגזירותיו.
משל אמר הקב"ה הצדק השממי שלי עמוק ורחב מיני ים ולעולם אין הוא ניכר בעיניהם של בני האדם .
אשר על כן מייחל אני שאמונה בי לא תיפגע. ובמה ?.
באותה הצדקה שייעשו בניי אלה עם אלה.
(להמשך התגובה לחץ כאן )