chiddush logo

האור הגנוז שבורא עולמות הקב״ה

נכתב על ידי izikm18, 6/10/2023

בסד 
האור הגנוז שבורא עולמות הקב״ה ,לפרשת והפטרת בראשית פד 
-------------------------------------------------------------------------------------
בשעה טובה התחלנו את ספר בראשית , בתפילה להתחלה טובה , בספר מסילת ישרים כתוב ״ כל זמן שאדם חוסם את פיו הוא זוכה לאור הגנוז  שאין כל מלאך ובריה יכול לעמוד ״ ,האם הדבר קשור לבראשית ? ולבריאות העולם ? 
התשובה חיובית , הקב״ה ברא  את העולם בו אנו חיים כרגע בדיבור ,המילה ברא .בהיפוך אותיות נקראת באר , קרי באר מים חיים שבלעדיהם אין חיים ,על הדיבור בבריאת העולם כותב המקרא״ ויאמר ה׳ יהי אור ויהי אור״ ,לכאורה נראה פשוט מאוד ... הרמבן מפרש,״
‎וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר – מילת אמירה בכאן להורות על החפץ, כדרך "מַה תֹּאמַר נַפְשְׁךָ וְאֶעֱשֶׂה לָּךְ" (שמואל א כ ד), מה תרצה ותחפוץ, וכן "וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה'" (להלן כד נא), כאשר רצה; כי כן הוא הרצון לפניו. או הוא כגון מחשבה, כמו "הָאֹמְרָה בִּלְבָבָהּ" (ישעיהו מז ח); "וְאָמְרוּ אַלֻּפֵי יְהוּדָה בְּלִבָּם" (זכריה יב ה). והעניין, לומר שלא היה בעמל. וכך קראו רבותינו לזה "מחשבה"; אמרו: מחשבה – ביום; המעשה – עם דמדומי חמה. והוא להורות על דבר מחושב שיש בו טעם, לא חפץ פשוט בלבד. ומילת הויה – מורה על מעשה הזמן העומד, כמו "וְאַתָּה הֹוֶה לָהֶם לְמֶלֶךְ" (נחמיה ו ו). ולכן אמר הכתוב, כי כשברא חומר השמים – אמר שיהיה מן החומר ההוא דבר מזהיר, קראו אור.
‎וַיְהִי אוֹר – לא אמר "וַיְהִי-כֵן", כאמור בשאר הימים, לפי שלא עמד האור בתכונה הזאת כל הימים כשאר מעשה בראשית. ויש לרבותינו בזה מדרש בסוד נעלם. 
‎ודע, כי הימים הנזכרים במעשה בראשית היו בבריאת השמים והארץ ימים ממש, מחוברים משעות ורגעים, והיו שישה כששת ימי המעשה, כפשוטו של מקרא. ובפנימיות הענין יקראו "ימים" הספירות האצולות מעליון, כי כל מאמר פועל הויה תיקרא "יוֹם". והיו שישה, כי לה' הגדולה והגבורה. והמאמרים עשרה, כי הראשונות אין שם "יוֹם" נתפס בהם. והפירוש בסידור הכתובים בזה נשגב.
הדיבור יכול לברוא  ולהרחיב עולמות ,הספר מסילת ישרים מלמד על הדיבור הנכון ,או,לא לדבר לשון הרע , כיוון שהוא מחזיר אותנו לימי התוהו ובוהו  של המבול , נכון העולם נחרב בגלל מעשי החמס של האדם , שפעל בחוכמה ... הוא גזל פחות מפרוטה מרעהו .. דבר שלכאורה הוא חסר חשיבות .. אבל אצל הקב״ה אין מושג כזה ,הכל מחושב ,אישה מתקדשת בשווה פרוטה ,וברור אין לה מחיר !! היא עולם ומלואו , היא מביאה את דור ההמשך של העולם, היא למעשה קשורה לאור של היום הראשון ,תארו לכם עולם בלי  נשים ... או עם,אבל  בלי המשכיות .... איך הוא יראה ? כחושך על פני תהום !! כך היה נראה העולם טרם נברא האור , האור מסמל תקווה , הוא מראה לאדם את הדרך הנכונה ליעד או ככתוב בברכת הכהנים יאר ה׳ פניו אליך , האור שהקב׳ה ברא בדיבור ,כמו שאר הבריאה .היה בדיבור, דיבור שבונה עולם !!! 
במעמד מתן תורה הקב״ה דיבר עם ישראל את שתי הדברות הראשונות ,אנכי ה׳ ,ולא יהיה לך , עם ישראל לא יכל להמשיך לשמוע את דברי ה׳ ,בגלל גודל הטהרה שנשבה מהם , הדיבור של הקב״ה ברא  את תורת משה , רק כאשר משה המשיך לדבר במקום ה׳ העם יכל להמשיך לשמוע את דברי הקב״ה בנתינת התורה , עד דיבור הקב״ה כותב קונטרס חובת השמירה ״, אנו אומרים בכל  יום, "וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם" (דברים י"א, י"ח), שהוא קבלת עול המצות, כמו שאמרו חז"ל חכמינו זכרונם לברכה. והוא כולל כל המצות, בין הדברים התלויים במעשה, ובין הדברים התלויין בדיבור, ובין הדברים התלויין במחשבה, כמו שכתוב בפרשת ניצבים: "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ" (דברים ל', י"ד). והנה האדם באשר הוא מורגל לדבר ולחשוב כל מה שעולה על רוחו, מדמה בנפשו שהקבלה היא רק לעשות מה שציוהו ה׳ יתברך ושלא לעשות מה שאסרה התורה, אבל על מחשבה ודיבור אין מילה על דעתו כלל. אבל באמת לא כן הוא, כי היא כוללת כל המצות הכתובות בתורה וכנ"ל.״ 
אבל רגע אחד ... איך אפשר לשים את דיבורו של ה' על ליבנו ? איך אנו שומעים אותו ? 
המלבים מפרש ״ "ושמתם", ע"כ אם תרצו להאריך ימים על האדמה צריכים אתם לשמור את המצות כדי שתחול עליכם ברכת ההשגחה וע"כ צריכים אתם להתעסק בדברי אלה בין במחשבה בין בדבור בין במעשה, ונגד המחשבה אמר ושמתם את דברי אלה על לבבכם, ונגד המעשה אמר וקשרתם אותם לאות על ידכם:״ ,אם נשים לב , אנו יכולים לברוא עולמות כמו הקב״ה בדיוק! הרי בצלם ה' ברא אותו ״ 
כאשר חתן וכלה עומדים להקים בית , החתן אומר לכלה הנרגשת והשמחה ״ הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל ״ ,בדיבור של החתן הכלה נהפכת לאשתו , הוא ברא אור בדיבור !! אור בריאת עולם חדש שיביא המשכיות למידה בראשית אותו אנו מזכירים בקידוש ,   דיבור זה משול לאור הגנוז , הוא גונז ובתוכו את כל מעשה בראשית !! ככתוב בהפטרה, ״לפקח עינים עורות להוציא ממסגר אסיר מבית כלא ישבי חשך״, החתן והכלה הם כמימוש פ׳ס זה ,ועל זה עליהם להודות לה ׳.  המלבים מפרש,״לפקח עינים עורות", כי האור ישנו במציאות באמת רק שעיניהם עורות מראות האור ההוא ואתה תפקח עיניהם. ונגד לברית עם אומר "להוציא ממסגר אסיר", ר"ל כי ישראל בגלותם נחלקו לשתים, 
* א) שבט יהודה ובנימין שנפזרו לארבע רוחות, ואסורים בכמה מקומות בכבלי עוני, עז"א להוציא ממסגר אסיר.
* ב) עשרת השבטים, שגלו לחלח וחבור ונעלם מקומם עד שדומים כיושבי חשך בכלא נסתרים מעין כל, ועל זה אמר מבית כלא יושבי חשך״ :
הקב״ה קידש את העולם בדיבורו , דיבור טהור ,כך גם החתן והכלה ,כך כל ברכה !! בוראת עולם ואור , החושך משול לתוהו ובוהו ,לחוסר יכולת להתקדם בגלל דיבור רע ומפריד שהחריב את שתי בתי המקדש!  אנו בשנה זו בו החגים חלו בשבת ,שהיא אות ברית בין הקב״ה לישראל כחתן וכלה הולכים לברוא עולמות טהורים !! כאור הראשון ! או פשוט ללמוד את מסילת ישרים ,וכך להדליק את האור , מישהו רוצה ללכת בחושך ויפול ?או לזרוח כמשה שקרן  אור פניו ? ,התשובה ברורה ! ,חודש טוב וחורף בריא 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע