chiddush logo

פרשת השבוע - וירא

נכתב על ידי אלון, 2/11/2023

 

"וַיָּאִיצוּ הַמַּלְאָכִים בְּלוֹט לֵאמֹר קוּם קַח אֶת אִשְׁתְּךָ וְאֶת שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ הַנִּמְצָאֹת פֶּן תִּסָּפֶה בַּעֲוֹן הָעִיר" (בראשית יט, טו)

 

אומרים חז"ל (בראשית רבה פרשה מא, ד): "אמר ר' יצחק: (תהלים פט, כא) 'מָצָאתִי דָּוִד עַבְדִּי', היכן מצאתיו? בסדום".

סדום היתה הופעה של רוע גדול ביותר. הקב"ה לא ראה עתיד בקיומה של סדום, והחליט להפוך את הערים על יושביהן.

אולם מסדום, על אף רשעתה, יצא דוד המלך. ראוי היה לקב"ה "לעמול" ולהציל את לוט מתוך ההפיכה, מכיוון שלוט נושא בתוכו את המלך המשיח, שהרי מלוט יצאה רות, שהיתה אמה של מלכות, וממנה יצא דוד המלך, ומדוד המלך ב"ה יגיע המשיח.

מה רוצים ללמד אותנו חז"ל?

הדרך היחידה להתמודד מול הרע שמציף אותנו וחונק אותנו, זה לזכור את הכלל שלרע יש גבולות, ובמידה והוא עבר את הגבולות, צריך לחפש שם את דָּוִד עַבְדִּי. בתוך כל אחד ואחד, בתוך הררי הרוע שמתגבר עלינו ומכלה אותנו, קיים שם סוד ההיפוך. אם נחפש, נמצא שם את דוד המלך, נמצא שם גאולה ומזור לנפשנו.

רבי נתן (ליקוטי הלכות, השכמת הבוקר א) כדרכו מוסיף נקודה מעניינת בעניין ההתעסקות עם לוט סביב אברהם, והצלתו מידי המלכים: "כי אברהם רדף אחרי המלכים להציל את לוט בשביל הנקודה טובה שהיה בלוט. ועל כן, אף על פי שלוט היה רשע, מסר אברהם נפשו בשבילו להצילו, בשביל הנקודה טובה שהיה בו, כי ממנו יצאה רות שיצא ממנה דוד משיח, שהוא שורש הנקודה טובה. ועל כן עיקר כוונות המלכים היה להרוג את לוט, כי כל כוונת הסטרא אחרא הוא להתגבר על בחינת הנקודה טובה ח"ו, אבל ה' לא יעזבנה בידם ונתן כח לבחינת אברהם, בחינת חסד, להציל את לוט על ידי הנקודה טובה שיש בו, ועל ידי זה הרג את המלכים. כי על ידי שדנים לכף זכות ומוצאים הנקודה טובה אפילו ברשעים, על ידי זה נכנע הסטרא אחרא, כי הרע נדחה מפני מעט הטוב".

אם נתבונן בדברי רבי נתן נעמוד כמשתוממים. כל אחד בעולם נולד לתוך גלות עם גאולה אבודה. גאולה שצריך לחפש אחריה. אי אפשר לזכות לגאולה, אלא אם כן נחפש אותה. כל הגילוי של דוד המלך, וענין הגאולה, שורשם ב"נקודה טובה" שאברהם אבינו מצא אצל לוט. כלומר: אין מצב נמוך בעולם שלא נוכל למצוא שם "נקודה טובה" ולהפוך אותה לשורש הגאולה הפרטית שלנו.

בכל סדום יש גם נקודה טובה, ושורש נקודות הטובות, זה לדעת שהנקודה הטובה שנמצאת בסדום, היא העובדה שדוד המלך מתגלה בכל סוג של סדום שאנו שקועים בו, ואומר לנו: דוד מלך ישראל חי וקיים, גם בשדה המוות של סדום.

 

מהאתר: "אומן שלום-חדשות ברסלב" - https://umanshalom.co.il/

הרב מנחם ויצמן, מהאתר: ישיבת ההסדר מעלות יעקב – https://yesmalot.co.il/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה