chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וירא

נכתב על ידי אורן מס, 3/11/2023

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וירא

בראשית יח,יט: כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט: מהו 'צדקה ומשפט'? הירש: "'משפט' מציין מה שאדם יכול לדרוש מהזולת מצד זכותו שלו, ואילו 'צדקה' מציינת זכות שאינה שלו מצד עצמו, אלא שניתנה לו מאת ה' ... על אף שבדרך כלל משפט מוזכר לפני צדקה, בדווקא כאן ניתנה זכות קדימה ל'צדקה' ... צדקה לא תוכל לעולם לכפר על הפרת משפט, לגנוב או לעשות עסקאות ברמייה ביד אחת, בעוד שביד השנייה נותנים צדקה מעושר שהושג בגניבה ... אין זה אלא תועבה לה' ... רק נקי כפיים רשאי לעלות בהר ה'... משום כך תחילה 'משפט' ורק לאחר מכן 'צדקה', אך בפסוקנו קדמה 'צדקה' משום שכאן קיים הצורך להביע את מחאתה הנמרצת של תורת ישראל נגד השקפת החיים ושיטתה המדינית של סדום ... 'משפט' ללא 'צדקה' הוא משולל מהניצוץ האנושי ונהפך לאכזריות".


בראשית כ,ה: הֲלֹא הוּא אָמַר-לִי אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא-גַם-הִוא אָמְרָה אָחִי הוּא; בְּתָם-לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי, עָשִׂיתִי זֹאת: האם אכן אבימלך פעל בתום לב? הירש: "'תום לב' יכולה ליהפך בעצמה לפשע, אם מביאה היא למעשה רע ... גם על אבימלך ניתן לומר ש'היה לו ללמוד ולא למד'. הוא טוען כדי להצדיק את עצמו 'הוא אמר לי', 'היא אמרה', אך אינו מנסה לברר 'מה יש לאלוקים להגיד לי? ... האם זאת התנהגות ראויה? האם אין מחובת המלך להוות דוגמא לעמו ולהראותם ולהורות להם דרכי הנהגה ישרות ומוסריות?".


בראשית כא,לג: וַיִּטַּע אֶשֶׁל, בִּבְאֵר שָׁבַע; וַיִּקְרָא-שָׁם--בְּשֵׁם יְהוָה, אֵל עוֹלָם: מהו 'אל עולם'? הירש: "המושג 'עולם' אינו מכוון רק אל העבר והעתיד הנסתרים, אלא מתייחס באופן כללי לכל מה שנסתר מעינינו ובלתי נראה לנו ... ה'נעלם' הוא מה שקיים לעד, הדבר האמיתי הבלעדי עליו יש לסמוך ... רעיון זה הוא מה שגרם לקישורו של מושג 'תבל' לתיבת 'עולם', שהרי תבל ומלואה הממשיים הם באמת 'עולם'. חז"ל בקשו להרגיל אותנו להרחיק ראות מעבר לכל תופעה טבעית ולבחינתה המגולה, אל בחינתה המונחת ביסודה – להביט אל ה' 'מלך העולם', המכוון ומנהיג את כל הכוחות הנעלמים ... עלינו להקדיש אליו את עצמנו בכל כוחותינו לעשות את רצונו ולהרבות את כבודו".


בראשית כב,טו: וַיִּקְרָא מַלְאַךְ יְהוָה, אֶל-אַבְרָהָם, שֵׁנִית, מִן-הַשָּׁמָיִם: מדוע הדגישה התורה שזאת קריאה שנייה? הירש: "רק לאחר שאברהם הקריב את האיל במקום יצחק ונתן למקום את שמו, באה אליו בשורה זו אודות התוצאות המבורכות של מעשהו, שכן בהקרבה ובקריאת ה', הפך אברהם את פסגת חייו לתכלית הנעלה של כל זרעו אחריו, הברכה נקשרת למהפך זה".

 

שבת שלום, שבת צדקה, תום לב אלוהי, הבנת הנעלם לעולם, קניית הטוב בזכויות ראשונות, והמשך הניצחון מוחץ על אויבינו. אמן! אורן. [email protected]

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע