chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וישלח

נכתב על ידי אורן מס, 1/12/2023

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת וישלח

בראשית לב,ח: וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ; וַיַּחַץ אֶת-הָעָם אֲשֶׁר-אִתּוֹ: מה משמעות 'ויצר לו'? רש"ר הירש: "יעקב חש שהוא נתון כל כולו לחסדי עשו, הבא לקראתו וארבע מאות איש עמו, ומשום כך חצה את העם אשר אתו לשני מחנות, כדי שלכל הפחות הנשאר יהיה לפליטה. כך גם פיזורנו בגלות ... באף מקום ובשום זמן לא יכלה חרבו של עשו להגיע אל כולם בבת אחת. כאשר דמנו נשפך במערב, היו אחינו שבמזרח בטוחים, וכן להיפך ... יעקב גם הוא נהג בעת צרה באותה דרך".


לב,כז: וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי: מה משמעות 'כי אם ברכתני'? רש"ר הירש: "יעקב הוא הקובע את התנאים להפסקת המאבק, והתנאי שקובע יעקב לסיום המאבק, ובעצם לתכליתו של כל המפגש, הוא ההכרה שיעקב ראוי לברכה ולסיוע, ולא לאיבה ושנאה. ואכן רק על ידי ההכרה הזאת תבאנה האומות ברכות גם על עצמן, ותתקיים ההבטחה: וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ (כח,יד)". לאור מאורעות היום, המלחמה בחמאס צריכה להסתיים בהכרה מלאה ובתודעה עמוקה של החמאס ודומיהם לשנות את יחסם לישראל ב 180 מעלות, לברך אותנו, עד כדי בקשה להתגייר, ובכך יבורכו גם הם .


לב,כט: לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל:  כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל: מה 'ישראל'? רש"ר הירש: "האל מתנשא מעל לכל, ומכניע כל דבר אחר בכוחו ותפארת גדולתו ... באופן חיצוני נתון יעקב למרמס תחת עקבם של כל האחרים, אך כש'יעקב' זה עומד בניצחון מול התקפות מרושעות של אויבים שבידם כוח מכריע, מצביעה הצלחתו על מציאותו של האל הכול יכול ... נמצא שהשם 'יעקב' מורה באמת על 'ישראל".  חומר למחשבה: לפעול במלחמה בחמאס באופי משמעות השם ישראל.


לד,יג: וַיַּעֲנוּ בְנֵי-יַעֲקֹב אֶת-שְׁכֶם וְאֶת-חֲמוֹר אָבִיו, בְּמִרְמָה--וַיְדַבֵּרוּ: מדוע הקדימו בני יעקב לענות לפני אביהם? רש"ר הירש: " הדברים שהם התכוונו לומר לא עלו לגמרי בקנה אחד עם הכבוד והיושר היהודי ... הם חשו שכל דבר יהיה מוצדק כדי להציל אותה (דינה) מציפורניו (של שכם) ... הכירו שמעון ולוי שיש זמנים בהם על משפחת יעקב מוטל לאחוז בחרב כדי להגן על טהרה וכבוד .. הם רצו להטיל את אימתם על אחרים כדי שלעולם לא יהיה אחד שיעיז לחזור ולעשות להם דבר כזה ... הרוח שהניעה אותם הייתה הכרחית למשפחה ... נקראה לזקוף קומתה, ובכוחם של חוסן הרוח והאצילות הרוח להתמיד במסע הניצחי". חומר למחשבה: לפעול במלחמה בחמאס באופי מחשבת שמעון ולוי.

 

שבת שלום, שבת של רווחה, ברכה, עוצמה, כבוד לאומי, וחידוש ניצחון מוחץ על אויבינו, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע