chiddush logo

חטא עץ הדעת וחטאת העגל.

נכתב על ידי משה אהרון, 29/2/2024

בס"ד.


חטא עץ הדעת וחטאת העגל.
--------------------------------------

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, לֵךְ עֲלֵה מִזֶּה--אַתָּה וְהָעָם, אֲשֶׁר הֶעֱלִיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:  אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ, אֶתְּנֶנָּה.  ב וְשָׁלַחְתִּי לְפָנֶיךָ, מַלְאָךְ; וְגֵרַשְׁתִּי, אֶת-הַכְּנַעֲנִי הָאֱמֹרִי, וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי, הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.  ג אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ:  כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ, כִּי עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף אַתָּה--פֶּן-אֲכֶלְךָ, בַּדָּרֶךְ.  ד וַיִּשְׁמַע הָעָם, אֶת-הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה--וַיִּתְאַבָּלוּ; וְלֹא-שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ, עָלָיו.  ה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל אַתֶּם עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף--רֶגַע אֶחָד אֶעֱלֶה בְקִרְבְּךָ, וְכִלִּיתִיךָ; וְעַתָּה, הוֹרֵד עֶדְיְךָ מֵעָלֶיךָ, וְאֵדְעָה, מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ.  ו וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-עֶדְיָם, מֵהַר חוֹרֵב.  ז וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת-הָאֹהֶל וְנָטָה-לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, הַרְחֵק מִן-הַמַּחֲנֶה, וְקָרָא לוֹ, אֹהֶל מוֹעֵד; וְהָיָה, כָּל-מְבַקֵּשׁ יְהוָה, יֵצֵא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה

חטא עץ הדעת וחטאת העגל [בלשון משה : שוב ושוב,חטאה גדולה"] הביאו ריחוק לעולם.- ריחוק בין אלוהים ואדם מכאן.
 ובין הקב"ה לעמו מכאן.

יש לא מעט מקבילות בין חטא עץ הדעת  לחטא העגל. שניהם כאמור הביאו ריחוק לעולם. שניהם פערו דיסטאנס ההולך ומתרחב בין האלוהים ליצרי כפיו בני האדם [כפוף למשוגות האדם].
 העצימו הריחוק : תחילה הריחוק בין אלוהים ואדם בכלל. 
ואחר כך גם בין עמו של הקב"ה לשכינה. - כשכינה . 
לאמור : "פגם בשכינה בהסתלקותה". 
תחילה האדם גורש מגן העדן שלא לשמוע יותר את קול ה' המתהלך בגן לרוח היום.
 ובחטא העגל  גירש הקב"ה את עצמו מלשכון בקרב עמו . קונספצית היסוד של : "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם -
 התערערה.
 זו הסיבה, שמשה הפריד לכאורה לאחר חטא העגל בין אוהל מועד למשכן והעתיק את האוהל מחוץ למחנה. משל אפילו להתוועדות עם ה', לא נותר האוהל בקרב המחנה
 מכאן ואילך משה נאבק להחזיר הגלגל לאחור שהקב"ה ימשיך לשכון בקרב העם בדרכו לארץ ישראל. והכל ללא הועיל .
 עתה אולי גם יובן מדוע לכתחילה  נבנה המשכן על שני חלקיו המשכן ואוהל המועד שמעליו .
חיבור המבטא מכל 
: השכנת השכינה בקרב ישראל .
 הנה כי כן, בחטא עץ הדעת גורש האדם מדעת אלוקית מצויה ומזומנת של "עדן"[אותיות :"נדע"] למסע עצמי לנסות ולרוות את צמאונו לכל ידע ,ללא כל הגבלה,עד השיבה לאותה הנקודה עת יתקיים בנו : "ומלאה הארץ דעה את ה'.
. כך גם רק בבית שלישי  יסגר שוב המעגל של החיבור בין כנסת ישראל לאלוהיה עת יתחבר שוב האוהל כחטיבה אחת למשכן  להיותו : "משכן ה' כוננו ידיך".
"והקורא הנותן...."
 "והאומר..."
 משה אהרון 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע