chiddush logo

במקום אשר יבחר

נכתב על ידי משה אהרון, 5/9/2024

  1.  בס"ד.
  2. במקום אשר יבחר.
  3. =================== 
  4. כמדומה שבפרשתנו  מוזכר עניין הבחירה במקום המקדש מעל חמש עשרה פעמים . 
  5. בכל החומש מעל עשרים פעם.
  6.  ושלוש שאלות צריך שישאלו.:
  7.  הראשונה : מדוע לא ננקב שמו של המקום מפורשות
  8.   והשנייה  : הלוא ברור היה שמדובר בהר  המוריה מהעקדה
  9. השלישית  : מדוע הדגש   : "לשכינת שמו"
  10. והתשובות :  
  11. 1. .נקיבת שם המקום במפורש היה גורם למתח וריב בין השבטים כל שבט היה מבקש לקבל נחלתו  בירושלים.
  12. 2.  הקב"ה יצא מאוכזב משהו ממעשה העקדה  ולא רצה שידבק במקדש אותו הרושם של העקדה [ראו באתר זה רשימות על ה"עקדה"] . הר המוריה של המקדש שונה בתכלית ממעשה העקדה והוא מורה אחרת ועד כדי "איפכא". 
  13. הוא הנכון בראש ההרים  - גם בניגוד להר של העקדה..  
  14. 3. המעניין ביותר הוא הנושא שבשאלה השלישית :
  15.  מדוע הדגש של השכנת שמו של הקב"ה ולא  שיכונו הוא - הקב"ה. 

  16. אלא שהקב"ה מצוי בכל מקום לא בכדי גם מכונה : "המקום". 
  17. אלא שביקש הקב"ה להעניק מתנה לישראל ולכלל האדם בעתיד .
  18.  לקבוע מקום של צוהר של קריאת שמו של הקב"ה והוא  כביכול הקב"ה מתקרב לשמועשומע.
  19. שמקום שהקב"ה משכין שם את שמו הוא כעין מקום יותר קרוב שממנו אפשר לקרוא לקב"ה בשמו והוא נענה מיד לשמוע כל דבר. 
  20. והנה ככל שאנו איננו ראויים ,יש  וגם יתרון זה של מקום המקדש נעלם ואיננו .
  21.  משמע ה' בחר  לבטל הבחירה של המקום על יתרונה כאמור  .[קריאב בשמו].
  22.  לפיכת הביטוי החוזר ונשנה עשרות פעמים   הוא  :אשר יבחר בעתיד .
  23. יבחר להעתיק משכן שמו ואי אפשר יהיה לקרוא לו בשמו על מנת שיענה
  24.  נ.ב.
  25. -------
  26. לצערי מפסיק כאן ...
  27.  דברים משתבשים ואין לי שליטה מלאה על המקלדת......
  28.  מתפלל שאין זה מעשה אדם.......
משה אהרון 


  1.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה