chiddush logo

כנפי יונה- פרשת לך לך תשפ"ו

29/10/2025

 *פרשת לך לך*


להצלחת ישראל ואחדות העם  ה' יברך את עמו ישראל בשלום אמן.

בהמשך אכתוב הלכות שבת

*וַיֹּ֤אמֶר יְהֹוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם לֶךְ־לְךָ֛ מֵאַרְצְךָ֥ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ֖ וּמִבֵּ֣ית אָבִ֑יךָ אֶל־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַרְאֶֽךָּ*׃ 

המשנה באבות אומרת :  *"עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אברהם טבינו"* (אבות פרק ה משנה ג).  

ואלה עשרת הניסיונות

1 לך לך מארצך 
2 . ויהי רעב בארץ
3 .לקיחת שרה לבית פרעה
4 . מלחמת המלכים
5 . ברית בין הבתרים 
6 . ציוי על המילה
7 . לקיחת שרה לבית אבימלך
8 גירוש הגר וישמעאל 
9 ציווי העקדה (שיא הניסיון) 
10 . קניית מערת המכפלה  

אחר דברי המשנה באבות שעמד בכל עשרה ניסיונות הנ"ל 

*הרמב"ן כתב על שני ניסיונות ויהי רעב בארץ ותלקח שרה לבית פרעה שאברהם חטא חטאה גדולה בשגגה*

על הרעב בארץ כותב הרמב"ן *היה לאברהם לא לרדת מצרימה* ולבטוח בה' שיושיע אותו ויפדה נפשו ברעב ולכן חטא שירד למצרים 

על לקיחת שרה לבית פרעה כתב הרמב"ן *שאברהם סיכן את אשתו* ולכך לא היה צריך לרדת מצרימה. 

אם כפי דברי הרמב"ן עליו השלום *לא עמד אברהם בשני ניסיונות מתוך העשרה*, *והוא סתירה לכאורה לדברי המשנה* כי אברהם עמד בכל עשרה ניסיונות

אך כפי הידוע *דברי הרמב"ן מדוייקים מאוד*, ולשונו לשון זהב למדקדקים בדבריו. 

המשנה כותבת  *"ועמד בכולם" ולא כתבה ניצח כל ניסיון*, 

כך פירש הגאון מוילנא את פירוש הרמב"ן. הגאון מחלק בין עמד לבין ניצח 

*עמד בכולם משמעותו לא נפל באמונתו, ניצח משמע לא חטא כלל, ובמשנה נאמר עמד ולא ניצח, רמז שגם אם נכשל במעשה עמד באמונתו עד כאן פירוש הגר"א*. 

כך גם מסבירים המלבי"ם המהרש"א המהרל מפר"ג  ועוד

כל אחד מהנסיונות עלה על הניסיון שלפניו עד העקדה שהיא שיא כל הניסיונות .. 

*והניסיון העשרי חיפש לקבור את שרה אשתו והיה צריך לקנות קבר במערת המכפלה מעפרון החיתי* 

והלא נאמר לך אתן את הארץ הזאת ולזרעך אחריך ?! 

*שילם בכסף מלא לעפרון 400 שקל כסף עובר לסוחר*.. 

שאם לא היה כן היום היו מערערים הערבים שהמקום שייך להם ימח שמם בני עמלק. 

טו) *ויראו אותה שרי פרעה ויהללו אותה אל פרעה ותוקח האשה בית פרעה.* 

*הרמב"ן כתב היופי הגדול של שרה* גרם לשרים לא להתקרב לשרה כי היא ראויה למלך, ואז שהובאה שרה לפרעה 

כתיב *"וינגע ה' את פרעה נגעים גדולים ואת ביתו על דבר שרה אשת אברהם"*

אחת הנגעים היה מכת ראתן שמקשה עליו לבוא על שרה חלילה, ולא לגעת בה מחיבוק ועד נישוק ועד בכלל, *לא התקרב אליה כדברי הרד"ק שפתיים ישק*. 

ומדרש רבותינו מספר שבאה שרה לבית פרעה ה' שלח איתה מלאך שיכה בבית פרעה כפי רצונה וכך היה. 

*ולאברהם הטיב בעבורה שנתן פרעה מוהר גדול עבור שרה כסף וזהב צאן ובקר שפחות ועבדים ואברהם כבד בכסף ובזהב*.. 

ועוד סופר הריב בין מקנה רועי אברהם לבין מקנה רועה לוט 

*עד אשר נאמר* אל נא תיהי מריבה ביני וביניך כי אחים אנחנו על אף שהוא בן אחיו הרן כך הוא לשון המקרא

אחר דין ודברים וכפי שהסברתי בשנה שעברה *כי לוט רצה ללכת לבוררות* בעניין הריב בין הרועים שלו ושל אברהם אצל הפרזי והיבוסי, 

רצה לוט משפט הגוים *ועל זה חרה אף אברהם בו וביקש להפרד ממנו כמסופר*.. 

ירד לוט לסדום ארץ של חטאים אנשי רשע עד מאוד, *וטוב לו שם משמע שגם הבוחר במקום מגוריו עם אנשי רשע אז*... 

וכן מלחמת המלכים ששבו את לוט וגזלו את רכושו, *אברהם לחם עם וחבריו ענר אשכול וממרה ויתר עבדיו בצבאות גדולים ואף ניצח את כולם והשיב את לוט ואת רכושו* 

*הלכות שבת הרמב"ם כותב*   

*כל מלאכה שמתחילה בערב שבת ומסתיימת מאליה בשבת מותרת לכתחילה*

מסתיימת מאליה דווקא כגון מכונת כביסה *שמפעילים אותה בערב שבת לפני כניסת השבת והיא ממשיכה לעבוד מאליה בשבת מותר*. 

כגון חייל שמגיע ממש בערב שבת נניח שעה לפני כניסת שבת ורוצה לכבס את המדים מותר להפעיל לו את מכונת כביסה ואפילו שהיא ממשיכה לעבוד מאליה בשבת מותר

*אך לא להוציא בשבת את המדים ולא להיות מעורב פיזית בכל פעולה בשבת, רק במוצ"ש ואז לעביר למייבש* 

ומדוע מותר ? שזה נקרא גרמא, פירוש שאין אדם עושה פעולה בשבת, *אלא הפעולה נעשת מאליה ולכן זה מותר*. 

כגון אדם רוצה להשקות את הגינה ונזכר כמה דקות לפני שבת. *הוא יכול לפתוח את הברז שיטפטף במשך כל השבת וזה מותר*

מפני שהוא לא עשה שום פעולה בעצמו כמו שהממטרה מכוונת על שעות שבת 

*כגון אדם שם מלכודת עכברים לפני כניסת שבת כדי לתפוס עכבר סורר. זה מותר ואפילו שהעכבר ניצוד בשבת מותר*

מפני שזה גרמא הנעשת מאליה ללא כול מעורבות של האדם. 

*שבת שלום ומבורך* מבקשים לשתף כמה שיותר וכל מי שמשתף זוכה לברכת ה' עושר והצלחה אמן 

דברי התורה לעילוי נשמת הצדקת *שושנה זורייה* בת שמחה 
ת.נ.צ.ב.ה 

לע"נ מורנו הרב מאיר מאזוז זצוקל זיעא בן כמסנא 

לע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין קרעי בן חביבה 

יהודה קרעי בן נג'ימה וחביבה בת פלילה. דוד סבן בן סולטנא ושמחה בת פלילה

חתאתו יעקוטה וכאיו בני שמחה

יהודית חיים דוד בני יעקוטה 

סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה 

כל גבורי ישראל שנפלו 
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע