chiddush logo

נקודה שבועית פרשת "תולדות" ה'תשע"ה

נכתב על ידי ידד, 19/11/2014

 

השבת נפגוש את יצחק ורבקה באופן מאוד פעיל. יצחק ורבקה היו מיוחדים בדרכם כל אחד בייחודו שלו/ה.

יצחק הוא היחיד מהאבות שנולד בארץ ישראל והוא האב שהאריך הכי הרבה שנים בה- 180 שנה. בנוסף לכך, יצחק הוא היחיד מהאבות שקיבל מה' איסור יציאה מהארץ אפילו כשהיה רעב והיחיד שהצטווה במצוות "עשה" של יישוב הארץ "שכון בארץ אשר אומר אליך".

יצחק הוא היחיד מהאבות שעסק לא רק במרעה צאן ובקר אלא גם בחקלאות: "ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים" וזה מה שיסביר את בירכתו: "וייתן לך האלוקים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש".

בהקשר לכך אפשר להוסיף שיצחק הוא האב הראשון שמברך את בניו ובעקבותיו ילך גם יעקב בנו.

במקביל  ליצחק גם רבקה בעלת ייחוד משלה: היא האישה הראשונה שכותבת עליה התורה במפורש אהבת אישה: "ויביאה יצחק האהלה שרה אימו וייקח את רבקה ותהי לו לאישה ויאהבה וינחם יצחק אחרי אימו". בנוסף לכך, לא מצאנו בשום מקום בכתוב שלמרות היותה עקרה,לא ביקש עליה יצחק להינשא לאמתה בדומה למה שעשה אביו אברהם עם הגר. לאחר שה' נענה לרבקה היא נמנעה מלשתף את יצחק  בעצב שלה מתוך בינה יתרה שנתן ה' באישה יותר מהאיש.

בהתאם לכך היא לא שיתפה את יצחק במקום ההליכה בו היה אפשר "לדרוש את ה'" וגם לא מסרה לו במדוקדק את דבר ה'.

לפיכך אנו רואים בתחילת הפרשה שיש בין יצחק ורבקה ריחוק מסוים. הייחוס המשפחתי של כל אחד מהם שונה, שהוא צדיק בן צדיק והיא צדקת בת רשע, אין שניהם עותרים יחד לה' אלא בנפרד ובמקום שונה, ו ה' נעתר דווקא לו, ורבקה הולכת לבדה לדרוש את ה' על פשר ההיריון והתרוצצות הבנים בבטנה. 

בהמשך לכך, הפרשה כולה עומדת בסימן פירוד שהולך ומתעצם בתהליך בחירת הבן שיזכה בברכה תוך כדי תיאור היחסים העדינים והלא פשוטים בין שני האחים: יעקב ועשיו.

בקשר ליחסים אלה מעלימה רבקה מיצחק את  דברי עשיו "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי" ומעדיפה לדבר איתו על נישואי יעקב לאישה הראויה לצאצא בית אברהם. למעשה, זהו הדיבור היחיד הכתוב בין יצחק ורבקה שכתבה התורה: "קצתי בחיי מפני בנות חת אם לוקח יעקב אישה מבנות חת כאלה...למה לי חיים". יצחק נענה  מיד לבקשת רבקה, ובפרשית הברכות רבקה נמנעת מלדבר ישירות איתו ומעדיפה להשתמש בדרכי ערמה ובתכסיסים.

אלו הם החיים המיוחדים שנרקמו להם בן יצחק ורבקה, והיא זו שנעשתה שלא מדעתה שותפה פעילה לה' לקיום דברו בעניין הפירוד ומתוך כך למעשה הבחירה של הבן הראוי משני בניה.

 

שבת שלום ומבורך!  

 

תודות : צחי מכאלי

 

חוויית השבוע שלי

 

http://2all.co.il/web/Sites13/hy3/

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

בנות חת,דרכי עורמה,תכסיסים,נקודה שבועית,חוויית השבוע שלי, צדיק בן צדיק, משמני הארץ, מטל השמים, דגן ותירוש,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע