chiddush logo

בהקשר בין נס הנצחון והמנורה בחנוכה

נכתב על ידי יניב, 22/12/2014

 

את חנוכה חוגגים על שניצחנו את היוונים, ומדליקים נרות בחנוכיה לזכר הנס שנעשה שדלקה המנורה שמונה ימים, אולם מה הקשר בין שני אלו, כיצד המנורה שדלקה מסמלת את הנצחון על היוונים?- המהר"ל מסביר (נר מצוה ב, ענייני חנוכה) שבנס הנצחון במלחמה לא ראו כ"ך שנעשה נס, ולכן נס המנורה הראה לכולם שגם במלחמה היה נס, וזה בא במיוחד במנורה לרמז על הנצחון על היוונים שטמאו את המקדש. מרן הגאון הגדול הרב חיים דרוקמן שליט"א מדגיש שבמנורה היה טיבעי ועל טבעי תמיד, שהנר המערבי היה דולק בנס ושאר הנרות היו דולקים רגיל, ולכן במנורה נירמז שה' מתגלה גם במציאות הטבעית. והדגיש באחד השיעורים שאת המנורה הדליקו רגיל ועל גבי זה נעשה הנס בנר המערבי, שכך גם נילחמו בדרך הטבע ועל גבי זה התווסף הנס וניצחו את היוונים. מרן גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א מעמיד שהחשיבות בנס המנורה הוא ההפרכה של הדעה היוונית שהאש היא השולטת בעולם, שהנה האש לא כילתה את השמן, כך מוכח שהרוח עולה על הכח (שמיוצג באש) וזה מייצג את הניצחון של ישראל בעלי הרוח על היוונים בעלי הכח. עוד מביא ע"פ הנוסח במגילת תענית שמשמע שהמנורה נעשתה מהנשק שלהם, ולכן ראו בזה קשר למלחמותיהם.

והנה אולי אפשר לומר שהמנורה מכוונת לקה"ק, שכל הנרות פונים לנר המערבי והוא פונה לקה"ק. ובקה"ק היתה אבן השתיה שהיא 'ושתיה היתה נקראת. תנא שממנה הושתת העולם' (יומא נד,ב) הרי שהמנורה מכוונת למקור העולם, וזה בא לומר ההיפך מתפיסת היוונים שפיארו את הגוף כעצמאי, כאילו הוא בעל המעלה בגשמיותו, כנגד זה בא הנס ומרמז על הכיוון לאבן השתיה לומר שכל הגשמי הוא מה', וזה נעשה ע"י המנורה בנס השמן, שהשמן גורם לזיכרון (הוריות יג,ב) וגם גורם ע"י הדלקתו במנורה לראות בחושך, כך שהשמן מרמז על ההארה של הניסתר בטבע ע"י שימוש בחיבור בין דברים שקרו, שע"י כך מגלה את ה' הניסתר בטבע, כמו שנאמר "זכר ימות עולם בינו שנות דור ודור" (דברים לב,ז) והסביר מרן פאר הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א (תורת המקרא, האזינו) שזו אחת הדרכים להכיר את ה' בעולם. לכן במנורה יש שבעה קנים, כנגד שבוע הבריאה שמרמזת על הבריאה שאם רוצים לראות בה את ה' שניסתר בה יש לבחון את ההיסטוריה ובכך לגלות את ה' שחבוי בה, כך המנורה מכוונת לקה"ק להאיר את העולם כולו שנוסד מאבן השתיה ע"י ה'. והנה בפס' שממנו למדים את הסדר בחשיבות שבעת המינים נאמר "ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח,ח) ולומדים שמי שקרוב ל"ארץ" קודם בחשיבותו, ויוצא שהסדר הוא חיטה ואח"כ זית, אולם מדוע לא הובא ישר אחד אחרי השני מדוע לחלקם ע"י "ארץ"?- ניראה שיש כאן לימוד על מעלתה של א"י (שהרי אלו פס' למעלת א"י) שיש בה כח של קדושה וחכמה גדולה, ודרך החיבור הזה אפשר להגיע לגלות את ה' בעולם ע"י הפעלת השכל במחשבה וראיה של המציאות על גילגוליה, שכך מגלים את ה', ולכן שניהם (חיטה וזית) בסמיכות ל"ארץ" וחיטה ראשונה כיון שבלי דעת לא יעזור שום דבר (שחיטה מסמלת את הדעת [סנהדרין ע,ב]), אלא קודם צריך דעת ולה מחברים את הידיעה של המציאות המרובה (שמן זית) ובכך מגלים את ה' בעולם. ובזה יש את הכח לגלות מאין בא כוחנו, להיפך מהיוונים שראו את הכח כעצמי של בעל השרירים, באנו אנו והראנו שהכל מה' ולכן הכח בא מה' שנותן לבעל הכח את כחו. כך ה' נתן לנו את הכח לנצח את הכח של היוונים, וזה הודגש בנס המנורה שדלק והמשיך להאיר עוד ועוד, שכך מרמז שמאיר את עינינו על הניצחון, שרואים שהיה זה נס מה', ובכך הראה לכל הדורות בגלוי את ה' הניסתר שפועל בעולם, שהתגלה בזמן חנוכה. ואשרינו שזכינו בימנו שלנו לראות שוב את ניסי ה' שהתגלו במלחמות, ובפרט בתש"ח וששת הימים. ואולי אפשר על דרך הפשט שראו בנס המנורה ביטוי של כילוי שלטון יוון עלינו, כיון שחז"ל דרשו '"וְחֹשֶׁךְ" זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזירותיהן, שהיתה אומרת להם כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלקי ישראל' (בראשית רבה ב,ד) מימלא יוון באה לידי ביטוי בעניין של חושך, מימלא ההיפך מזה זהו אור, וזהו הגילוי בנס המנורה שהמשיך לדלוק ולהאיר עוד ועוד מעל הטבע. ואולי אפשר עוד שהנה נאמר בגמ' 'נר של חנוכה שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה כסוכה וכמבוי. ואמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום מאי דכתיב "והבור רק אין בו מים" ממשמע שנא' והבור רק איני יודע שאין בו מים אלא מה ת"ל אין בו מים מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו' (שבת כב,א) שניראה שסמכו בניהם כדי לרמז על זמן יוון, שלא היה "מים" שהתורה משולה למים, ויש מזיקים אלו היוונים שלא נתנו לנו ללמוד, וזה הקשר לחנוכה, שאז זה קרה. והנה מה עשו היוונים?- דרשו לרשום על קרן השור.., שזה קרה בשל עונש על מכירת יוסף, שיוסף משול לשור (דברים לג,יז) ויוסף היה הת"ח גדול אצלם שלמד עם יעקב (בראשית לז,ג. רש"י) ומימלא במכירתו עשו ביטול תורה, וגנבוהו ומכרוהו שחייבים על זה מיתה (שמות כא,טז), לכן בא לידי ביטוי אצל היוונים באיסור ללמוד תורה ומי שילמד יומת ורישום על קרן השור. ומי שרצו להרגו אלו שמעון ולוי (בראשית מב,כד. רש"י) לכן לוי כעין בא לכפרה אצל החשמונאים ומתקן את הנזק שנעשה בעקבות מכירת יוסף. והנה יוסף כשמרגיע את אחיו במצרים אומר להם '"וינחם אותם וידבר על לבם" אמר רבי בנימין בר יפת אמר רבי אלעזר: מלמד שאמר להם דברים שמתקבלין על הלב, ומה עשרה נרות לא יכלו לכבות נר אחד, נר אחד היאך יכול לכבות עשרה נרות' (מגילה טז,ב) [שנר מסמל את הנשמה באדם, כך לא כיבוהו הכוונה לא הרגוהו] כך גם הנס בחנוכה שניצחו את היוונים ע"י כעין תיקון ממכירת יוסף בא יחד עם זה נס המנורה שהמשיך לדלוק ולא ניכבה. וניראה בפשטות שנילחמו כדי שיוכלו לקיים את המצוות וללמוד תורה, לכן בנס המנורה שהמשיכה לדלוק היה רמז ל"כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו,כג) שה' רוצה במצוותם ותורתם, והתבטל המעכב מקיום המצוות ולימוד תורה.

לע"נ אמו"ר אברהם בן יהושע צבי הכ"מ

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע