chiddush logo

פרשת השבוע - תצוה

נכתב על ידי אלון, 25/2/2015

 

"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לאלוקים. וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ד' אֱלוקיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ד' אֱלוקיהֶם" (שמות כט, מה-מו)

 

כתב הראי"ה קוק זצ"ל (אורות ישראל פרק א):

"כנסת ישראל היא תמצית ההויה כולה... כנסת ישראל היא הגילוי הרוחני העליון שבההויה האנושית... אור השכינה הוא כנסת ישראל, האידיאל הישראלי השורה באומה כולה, העושה אותה לחטיבה אחת בכל דורותיה. כשהאורה הגדולה הזאת מתגלה בארץ, מתגלם בחיים המעשיים והשכליים, הכל מתברך... וכל נפש חיה מתעלה, העולם ומלאו מתרומם... האידיאל הלאומי הנצחי, מהוד מקורו הא-להי, השוכן בישראל, המקושר עם נשמתם המצוחצחה, דופק ופועם, ומכה גלים בים החיים, הכל מתברך, הכל מתנשא".

כנסת ישראל, על פי דברים אלו, אינה אוסף של פרטים בלבד ככל האומות, ומשמעותה של טענה זו היא כפולה:

ראשית - לא מדובר בהתאגדות מקרית של אוסף פרטים שהחליטו הם, או שזימנה אותם המציאות, להתכנס יחדיו, כי אם בתכנון קדמון וקמאי, בבחינת 'סוף מעשה במחשבה תחילה'. בני ישראל נבראו בכוונה תחילה לתפקיד ולייעוד, וגיבושם יחדיו אינו אלא שיבה טבעית של כל דבר למקורו.

שנית - מהותה של כנסת ישראל אינו המכלול של מרכיביה בלבד, היא נושאת בקרבה תוכן פנימי עמוק, שהפרטים משרתים תוכן זה ומהווים עבורו מרכבה.

שתי משמעויות אלו מובילות אותנו אל אותה המהות ואל אותו הייעוד - אור לגוים. ישראל הינם תמצית הגילוי האלוקי של העולם. על ידם מתגלה ומתפרסם שמו של אלוקים בעולם. הנוכחות האלוקית בעולם היא בישראל.

ישנן נבואות רבות העוסקות בחיבורם של אומות העולם אל הקב"ה דרך ישראל:

"כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (ישעיה נו, ז).

"כֹּה אָמַר ד' צְבָאוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה... וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱ-לֹהִים עִמָּכֶם" (זכריה ח, כג), וכן הלאה.

בתורת הסוד החיבור אל הקב"ה דרך ישראל אינו ענין של תפקיד בלבד. ישראל אינם רק שליחי הקב"ה עלי ארץ על מנת להביא לעולם את האמונה באלוקים. ישראל הם כאיבר מן האלוקות, מעין 'ידא אריכתא' (יד ארוכה) ששולח קודשא בריך הוא אל העולם כדי לאפשר לו ליצור עימו מגע. ישראל הם הגילוי האלוקי בעולם, הם השכינה השוכנת במציאות ומאפשרת הצצה לכל באי עולם אל האלוקות, ועל כן פגיעה בהם היא פגיעה בגילוי האלוקי בעולם.

 

מאת: הרב איתמר אלדר, מתוך האתר בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון - etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה