chiddush logo

שירה בגאולת ימנו

נכתב על ידי יניב, 15/4/2015

 

ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה שנאמר: ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו' (סנהדרין צח,א) אמנם בגמ' שם בהמשך מובאים עוד פרטים לגבי הזמן של הגאולה, אולם להבדיל משאר הדברים שהם קרו גם במשך הזמן, שהמחירים עלו מאוד וצעירים נעשו חצופים וכדו', בא"י לא צמח כלום במשך אלפי שנים, ולכן ברגע שא"י מצמיחה פירות זהו הדבר הכי ברור וחד להגעת זמן הגאולה. ובאמת מאז החלה א"י לתת פירותיה בעקבות העליות הראשונות, תהליכי הגאולה החלו להתקדם, שבאו רבים מבנ"י לא"י והקימוה. ניראה שזהו הסימן הכי חזק כיון שגם כשעלו בבית שני הם התלבטו האם הגיע זמן הגאולה, כך שמוכח שהדבר הכי חשוב בעיניהם היה שיהודים חוזרים לא"י. שעיקר הגלות היא גלות היהודים וביטול השלטון היהודי מא"י, ולכן כאשר חוזרים ומקימים שלטון יהודי זה ביטול של הגלות, ולכן נעוץ בשורשו הגאולה, שכשיהודים חוזרים לארץ יש חיבור של קדושה וגשמי, שא"י מחברת ביניהם, וזה מתגלה בפועל ע"י בנ"י שמתקנים את העולם בא"י (שהוא מקום עיקר התורה) ולכן '..ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג, אמרה מדת הדין לפני הקב"ה: רבש"ע ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך לא עשיתו משיח, חזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך תעשהו משיח? לכך נסתתם' וכו' (סנהדרין צד,א) שיש קשר למשיח במלחמה על א"י, שלכן דווקא בהקשר לסנחריב עלה העניין שחזקיהו יהיה משיח ואף זהו כניראה מקורם של חז"ל באמירתם '...בשביעית מלחמות במוצאי שביעית בן דוד בא? מלחמה נמי אתחלתא דגאולה היא' (מגילה יז,ב) הרי שלמדו על מלחמות שהם התחלת הגאולה.. ומאוד צריך ליזהר בדורנו שזכינו לניסים גדולים של חזרה לארץ ונצחון במלחמות, שלא לטעות כמו חזקיהו כדי שנהיה ראוים לגאולה מכח המעשה, ולא יתעכב ליותר זמן. ניראה שהשירה היא עניין מהותי בגאולה, כמו שלמדו 'תניא אמר רבי מאיר: מניין לתחיית המתים מן התורה? שנאמר "אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה'" שר לא נאמר אלא ישיר, מכאן לתחיית המתים מן התורה' (סנהדרין צא,ב) הרי שהלעתיד מרומז בעניין שירה, שבגאולה יש עניין מיוחד בשירה. ניראה שהסיבה לזה היא שכיום יש צער בעקבות חטא אדם הראשון, שזה משתי סיבות, א. העונש בעקבות החטא, ב. הדעת התקלקלה (שזהו עץ הדעת) ולכן לא רואה טוב ה' בכל, אלא רואה שיש טוב ויש רע (ולכן גם עונשו הוא רע כנגד החטא ש'יצר' עניין של רוע) שלא רואה את יד ה' שמתחת לפני השטח. ולעתיד נאמר "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (ישעיה יא,ט) שהדעת חוזרת למקורה הנכון, ולכן רואה את יד ה' בכל, לכן מבין שגם הרע לכאורה הוא לטובה. זהו '"והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" אטו האידנא לאו אחד הוא? אמר רבי אחא בר חנינא: לא כעולם הזה העולם הבא, העולם הזה על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת, לעולם הבא כולו הטוב והמטיב. ושמו אחד מאי אחד אטו האידנא לאו שמו אחד הוא? א"ר נחמן בר יצחק: לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה, נכתב ביו"ד ה"י ונקרא באל"ף דל"ת, אבל לעולם הבא כולו אחד נקרא ביו"ד ה"י ונכתב ביו"ד ה"י' (פסחים נ,א) שהברכה גם על הרעה כטובה קשורה גם בשם ה', בגילוי ה', שכיון שברור לו שהכל טוב אז גם על הרעה מברך כמו טובה ממש. אולי לכן לעתיד יהיו צרות קשות 'בעקבות משיחא חוצפא יסגא ויוקר יאמיר הגפן תתן פריה והיין ביוקר ומלכות תהפך למינות ואין תוכחת בית וועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן ישום ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו וחכמות סופרים תסרח ויראי חטא ימאסו והאמת תהא נעדרת נערים פני זקנים ילבינו זקנים יעמדו מפני קטנים בן מנוול אב בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו פני הדור כפני הכלב הבן אינו מתבייש מאביו ועל מה יש לנו להשען על אבינו שבשמים' (סוטה מט,ב) שמרוב הצרות נידבקים בה', שסומכים לגמרי ואז מבינים שהכל לטובה, שמקעקע את הצד החומרי, שמראה כמה הוא מדורדר ומימלא האמת של מעלת השלמות בכל צד בעולם זה בדבקות ה' (שמצידו הגשמי החומרי כמנותק מה' העולם הוא גרוע), ובעקבות הסמיכה הגמורה על ה' מגיע לדרגה של ראית המהלכים שה' פועל בטבע, לקרב את העולם אליו, שגם הרע יוצר טוב, כך שהרע החיצוני בשורשו הוא טוב. ניראה שלכן גם במקדש שהוא כעין לעתיד לבא, שיש שם שכינה, יש מצווה לשורר במקדש, שעניין שיר זהו קישור לעתיד, לחלק שאין בו צער (ששיא הצער הוא מוות, שזה קשור בחטא אדם הראשון, וכמו שאמרנו קשור לאי שירה). שהצער הוא דבר של הגשמי, אבל למלאכים אין גשמי ולכן אומרים שירה, שזה שייכות לה' שבמקומו אין צער וכך בשירתנו אנו קשורים לקדושה, שאין צער מהגשמי, ולעתיד יתוקן הגשמי שלכן ידבק בקדושה ומימלא תהיה שירה. לכן כיון שחזקיהו לא אמר שירה הוא בעצם פגם בחיבור לעניינו של לעתיד לבא, של הגאולה, ולכן נעשה לא ראוי להיות המשיח שהוא המחבר לעתיד המתוקן, ואשרינו שזכינו לומר שירה על ניסי ימנו אלו, ובעזרהשי"ת נזכה לגאולה השלמה בבי"א.

לע"נ אמו"ר אברהם בן יהושע צבי הכ"מ.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה