chiddush logo

קורס הכנה ללידה

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 5/7/2015

 "לְכָה אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם הַזֶּה לְעַמְּךָ" -ומה היא העצה? -אלוקיהם של אלו שונה זימה הוא... (סנהדרין,ק"ו,א)

שמירת הצניעות היא מן הקשות ביותר בדורנו ובתקופתנו. האווירה ברשות הרבים ודפוסי החשיבה הליברלים מכרסמים והולכים בשמירת הצניעות. קורס הכנה ללידה הינו דבר מצוין היכול להועיל מאד לאישה בשעת לידתה ולסייע לה פיזית ונפשית. אלא שהקורס הקבוצתי כולל מפגשים זוגיים העלולים להיות בעייתיים מאד, בשל השתתפות מעורבת בנושא העוסק ב"אירוע נשי" וסבירות להתפתחות של אווירה שאינה לפי דרכה של תורה. וכן בשל התובנות הכוללות עזרה פיזית של הבעל במהלך הלידה, דבר שכידוע מנוגד להלכה. לכן אין להשתתף בקורס שאינו מנוהל ע"י שומרי תומ"צ, וב"ה יש רבים כאלה (קבוצתי או פרטני).

קשה להתעלם מהעולם המשתנה. פעם הייתה האישה מגיעה לבדה ללידה (יש מיילדות!) בשלב הבא הבעל היה מביא אותה וחוזר הביתה (יש טלפון...) ובהמשך הבעל היה נשאר מחוץ לחדרי הלידה עד שקראו לו לראות את הנולד. כיום מקובל שהבעל נוכח בחדר. אין בכך צורך רפואי שהרי הצוות עושה את הנדרש, אבל זהו צורך זוגי: לאישה הסובלת, אך גם לבעל המבקש להיות עמה בשעת הקושי ולחוות במשותף את האירוע המשמעותי. יש פוסקים שהסתייגו ואף אסרו נוכחות זו. אכן מעיקר הדין אין בכך איסור והדבר אפשרי (אג"מ,יו"ד,ב,ע"ה; טהרת הבית הקצר,י"ב,נ"ג) אולם תורה במקומה עומדת גם בשעת הלידה, למרות הסיטואציה המיוחדת. לכן על בני הזוג לצרף לקורס ההכנה שינון ורענון של ההלכות הנדרשות ולהיות מודעים לאחריות ההקפדה שלא תצא תקלה תחת ידם במצבים שקל להיכשל בהם! התועלת של הימצאות הבעל בחדר הינה בצד הנפשי: בעצם נוכחותו וביכולתו לעודד ולחזק מאד במילים טובות ונכונות.

אכן, כאשר היולדת נכנסה למצב נפשי מורכב והיא ממש מוכרחה שבעלה יתמוך בה, אין להיות חסיד שוטה ויש לעשות את הנדרש באופן ההלכתי הנכון (ראה תחומין כ"ג, הרב דיכובסקי) אך יש להיזהר מסחף המגדיר כל יולדת כנצרכת לכך תוך שימוש בהיתר ה"ייתובי דעתה".         

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע