chiddush logo

ליקוטי - אור - בפרשה – מטות-מסעי תשע"ה

נכתב על ידי עצה בפרשה, 17/7/2015

 בס"ד                                                     ערש"ק                                                 ר"ח מנחם אב  תשע"ה

 

                           ליקוטי - אור - בפרשה - מטות-מסעי

 

 " אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת

  מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי ה' וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם   "(לג, א-ב)                 

 

לאחר הניצחון על מלכי מדיין וקצת לפני הכניסה לארץ ישראל, משה רבינו ע"ה כתב לזיכרון בספר את מ"ב

(=42) המסעות שעברו בני ישראל במשך ארבעים שנה במדבר. ופירש רש"י ז"ל: למה נכתבו המסעות הללו

להודיע חסדיו של מקום שאף על פי שגזר עליהם לטלטלם ולהניעם במדבר, לא תאמר שהיו נעים ומטולטלים

ממסע למסע כל ארבעים שנה ולא הייתה להם מנוחה וכו'. ויש להקשות למה תלה את מסעות בני ישראל ביד

משה ואהרן וכי הדבר לא ידוע שהם היו מנהיגי הדור, ומה הטעם שצריך לכתוב את המסעות ברצף שהרי

כבר נכתבו בתורה מהיכן יצאו ולאיפה נסעו והיכן חנו. ועוד, מה שהקשו כבר המפרשים למה נאמר בתחילה

'מוצאיהם למסעיהם' ולבסוף 'מסעיהם למוצאיהם'. ומעל הכול נשאלת השאלה, מה הטעם לגזור עליהם

דווקא טלטול ונסיעות לדרכים שונות ומשונות במדבר בארץ לא זרועה.

 

ונקדים את מה שראיתי שמובא בספר "ליקוטי הלכות" של רבי נתן תלמידו של מוהר"ן מברסלב זצק"ל(חושן

משפט, פיקדון יט): כי כל הנסיעות של ישראל הם בשביל קלקול האמונה, כמו שכתב הוא ז"ל(הכוונה לרבי נחמן בספרו

ליקוטי מהור"ן, בסימן מ) על הפסוק "אלה מסעי בני ישראל", שמסעי בני ישראל הם בשביל "אלה אלקיך ישראל"

שהוא חטא העגל שעיקר חטא העגל היה פגם אמונת חכמים שאמרו, "כי זה משה האיש לא ידענו" וכו'. וכל

זה הוא בחינת פגם אמונת חכמים שאינם רוצים לילך בדרך החכמים הצדיקים האמתיים ואומרים שהם

בעצמם יודעים דרך ה', דרך התורה, עד שבאים לכפירות גמורות וקצתם פורקים עול לגמרי כנראה בחוש

בדורות הללו, ובשביל זה באים כל הנסיעות והטלטולים בכלליות ובפרטיותוזהו בחינת הגלויות שישראל

גולים ומטולטלים וכו' ואין להם מנוח לכף רגלם, והכול מחמת קלקול האמונה שעיקרה אמונת חכמים כנ"ל.

אבל באמת כוונת ה' יתברך לטובה כי כל הטלטולים והנסיעות לדרכים הכול בשביל שיזכור כל אחד בעצמו

על ידי זה לשוב בתשובה שלמה על פגם אמונת חכמים, ואז הנסיעה היא כפרה ותיקון על פגם אמונת חכמים

שכולל כל הפגמים וכו', עכת"ד. ע"ש בהרחבה וגם באות כ"ג, וינעם לך עד מאוד.

 

ולעניין הנסיעות והטלטולים בכלליות היינו בחינת גלויות שישראל גולים בכל דור ודור ואין להם מנוח כנ"ל,

הם בהתאם לגלות שבה הם נמצאים כי הגלות היא המוצא לכל מסעותיהם. וזה שאמרו חז"ל(נחל קדומים, ומגלה

עמוקות): שפרשה זו רומזת על ארבע גלויות של עם ישראל, מלבד גלות מצרים, וזה שנאמר: 'אלה מסעי בני

ישראל' ראשי תיבות א'דום מ'די ב'בל י'ון. ולעניין המסעות והטלטול בדרכים בפרטיות היינו מה שעובר על

כל אחד ואחד בחייו, ראיתי בספר "דגל מחנה אפרים"(רישא מסעי) שמביא בשם אדונו זקנו, פני המנורה, מקור

המעיין של החסידות בעולם, רבי ישראל הבעל שם טוב זצק"ל"כי כל המסעות(של עם ישראל במדבר) היו

מ"ב, והם אצל כל אדם מיום היוולדו עד שובו אל עולמו, ולהבין זה כי מיום הלידה והוצאתו מרחם אמו הוא

בחינת: יציאת מצרים כנודע, ואחר כך נוסע ממסע למסע עד בואו לארץ החיים העליונה וכו', ובוודאי נכתבו

המסעות להורות הדרך הישר לאיש הישראלי, לידע הדרך אשר ילך בו כול ימי חייו, לִיסָע ממסע למסע".

נמצא מכאן, שיש קשר בין המסעות של כלל ישראל בגליות השונות בכל דור לבין מסעותיו של האיש הישראלי

מעת לידתו ועד קץ מסעותיו.

 

ודע, שהנהגת הקדוש ברוך הוא את בני ישראל היא על ידי הצדיקים החכמים והשלמים באמת שבכל דור ודור,

כי הם בבחינת רועה שמנהיג את הצאן שילך בדרך הישר, ובזכותם ה' הטוב עושה חסדים וניסים לכלל ישראל,

כמו שדרשו חז"ל(מד"ר כג, ב): זה שאמר הכתוב (תהלים עז, כא)"נחית כצאן עמך ביד משה ואהרן" מהו נחית?

לשון נוטריקון(=ראשי תיבות, והוא אחד מל"ב מידות שהתורה נדרשת בהם) רבי אליעזר אומר: נ'סים עשית להם, 

ח'יים נתת להם, י'ם סוף קרעת להם, ת'ורה נתת להם, ביד משה ואהרן וכו', ומה הצאן כל מקום שהרועה

מנהיגה היא נמשכת אחריו, כך ישראל כל מקום שהיו משה ואהרן מסיעין אותם, נוסעין אחריהם. שכן ידוע,

שבזכות משה ירד המן במשך ארבעים שנה בארץ לא זרועה, ואילו בזכות אהרן היו ענני כבוד אשר הגנו על

ישראל במדבר, ובעת שהסתלק אהרן הסתלקו ענני הכבוד. וכן, עיקר תפקידם של צדיקי הדור הוא לחזק את

עם ישראל באמונה וביטחון בה' יתברך ובתורתו הקדושה לבל יטו ימין ושמאל מדרך הישר. ולפיכך, קיימת

חשיבות רבה להאמין בצדיקי הדור כי הם שלוחו של ה' יתברך להנחיל לאוהביו יש.     

 

וזה בבחינת 'אמונת חכמים' שהיא עיקר האמונה כנ"ל, כי כאשר האיש הישראלי מאמין ומכבד תלמידי חכמים

השלמים באמת, שהם בבחינת צדיקי הדור, בזה הוא מראה שאמונתו שלמה בתורת ה', אבל לא זאת בלבד,

אלא גם 'ובמשה עבדו', היינו גם בתלמידי החכמים שהם צדיקי אמת של הדור, כי לכל תלמיד חכם באמת יש

בו ניצוץ של משה רבינו ע"ה, ולכן הם היו קוראים זה לזה בשם משה, כמו שאמרו חז"ל(שבת קא)'משה שפיר

קאמרת'. ולפי זה אפשר אולי להבין את מדרש חז"ל(מד"ר כג, ד): למה זכו ליכתב בתורה כל המסעות האלו?

על שקבלו את ישראל ועתיד הקב"ה ליתן שכרן, דכתיב(ישעיה לה)"יששום מדבר וציה ותגל ערבה ותפרח

כחבצלת, פרח תפרח ותגל ערבה" וגו'. ומה מִדבר? על שקיבל ישראל, כך המקבל תלמידי חכמים לתוך

ביתו על אחת כמה וכמה! וכו'. ולכאורה, נראה שמדרש זה קצת תמוה, שכן מה הקשר בין שקיבלן המדבר

במ"ב מסעותיהם לבין הכנסת תלמיד חכם לביתו. ועוד יש לדקדק, מה רצו לרמוז במדרש זה שאמרו דייקא

'המקבל תלמיד חכם לביתו' שכן היה לו לומר המקבל אורחים בביתו, שהרי ככלל, גדולה הכנסת אורחים

מהקבלת פני השכינה.

 

אלא אפשר שרצה לרמוז, מה המדבר שהוא שממה ושיממון ואין לו אפשרות לתת לישראל מהומה מעבר

לזה שידרכו עליו, קל וחומר אדם המקיים הכנסת אורחים תחת קורת ביתו ומהנה מנכסיו את אורחיו, ועל

אחת כמה וכמה שהוא מקבל תלמיד חכם לביתו ביודעו כי לרוב חייהם של תלמידי חכמים הם בדוחק, היינו

לחם צר ומים לחץ, ועל ידי זה שהוא מחסר מממונו שחביב עליו מאוד ומשפיע עליהם ומכבדם, בכך מראה

מה יקרה היא תורתם וערכם בעיניו. וזה מראה שאמונתו שלמה היינו מעבר לזה שהוא מאמין בתורת ה'

הוא מאמין גם בתורת משה עבדו היינו בתלמידי חכמים באמת שהם בבחינת משה רבינו ע"ה, כנ"ל. ועל

כן, זוכה לשפע רב טוב מה' יתברך. כי לולא האמונה בתלמידי חכמים אין לאדם דעת תורה בחייו, ואפשר

שימציא לעצמו תורה משלו, ולבסוף יכול שיגיע עד לכפירות גמורות ופריקת עול גם מתורת ה' חלילה וחס,

בדיוק כמו שהיה בחטא העגל שהעם לא האמין למשה ואהרן שהיו צדיקי הדור ובאו לידי עבודה זרה, וזה

קלקול ופגם באמונת חכמים כנ"ל.   

 

וזה שכתוב 'אלה מסעי בני ישראל' היינו כל הטלטולים והמסעות בכלליות שהם ארבע הגלויות שעוברים

על בני ישראל כנ"ל, ועד התגלות כבוד מלכותו בעולם בקץ הגלויות אשר יעלה ויזרח במזרח אור ה' יתברך

במהרה בימינו. 'ביד משה ואהרן' היינו תלה את המסעות בקלקול האמונה בצדיקי הדור בחינת פגם אמונת

חכמים שזה עיקר האמונה כנ"ל. וזה 'ויכתוב משה' היינו כתב להם לזיכרון בספר לדורות את כל המסעות

כדי שלא ישכחו את חסדיו הרבים של ה' יתברך בכל אותה תקופה במדבר בארץ לא זרועה, ואפשר שכתב

אותם ברצף היינו את כל מ"ב המסעות בפרשתנו, בשביל לרמוז על מ"ב מסעותיו של האיש הישראלי בהם

הוא הולך ממסע למסע והם כרצף בחייו עד בואו לארץ החיים העליונה כנ"ל. וצריך לדעת שבכל מסע ומסע

תפקידו לתקן את הקלקול והפגם של האמונה בתורת ה' ובעיקר במשה עבדו היינו בתלמידי חכמים באמת

שהם בחינת משה כנ"ל. וזה על ידי שיעשה תשובה וישובו אל ה' וילך בדרך הישר ויאמינו ויכבדו תלמידי

חכמים באמת שהם שלוחו של ה'. ולפיכך, בכל מקום שהם שיסעו ויחנו הם יפיצו את אור התורה, את אור

ה' יתברך, אור החסידות, ידברו אמונה, ידברו יראה ומוסר עם הסובבים אותם, ועל ידי כך הם מרפאים

ומתקנים את עצמם, כמו שדרשו חז"ל(תנחומא ג): משל למה הדבר דומה? למלך שהיה בנו חולה, הוליכו

למקום אחר לרפאוֹתוֹ, כיוון שהיו חוזרין, התחיל אביו מונה כל המסעות, ואמר לו: כאן ישננו, כאן הוקרנו,

כאן חששת את ראשך וגו', היינו הרפואה הכי גדולה לאדם היא האמונה כי היא שתפקח את עינו לראות

כי הכול בהשגחה עליונה מדויקת להפליא של ה' יתברך.

 

וזה שנאמר 'מוצאיהם למסעיהם' היינו כל המסעות בכלליות ובפרטיות כנ"ל הם כתוצאה ממוצאיהם, היינו

'מארץ מצרים' שהיא שורש העבודה זרה, שהרי משם ינקו את מעשה העגל, ולכן גלות מצרים היא שורש

כל הגלויות שנקראות מִצרָיִם על שם שהם מֵצרִים לישראל. אבל גם זה על פי רצון ה', ואין כאן המקום והזמן

להאריך בזה. והטעם שנאמר לבסוף 'מסעיהם למוצאיהם' היינו רצה לרמוז אולי בסייעתא דשמיא למוצא

האחרון בחינת גלות האחרונה, כי הראש והסוף יקראו קצה היינו מוצאיהם הראשון יתחיל לרמוז על הגלות

הראשונה(לאחר צאתם מארץ מצרים) ואילו מוצאיהם בסוף ירמוז על הגלות האחרונה שהיא מלכות אדום

הרשעה, כידוע. והכול תלוי ועומד היינו סיום הגלות האחרונה 'ואלה מסעיהם' היינו אם ייבחרו להוסיף

למסעיהם את פי ה' היינו דבר ה' היינו את תורת ה' ומשה עבדו, ועל ידי כך הגלות הופכת להיות גילוי

דבר ה' בכל מקום ומקום שאליו בא האיש הישראלי, וממילא מקרבים את הגאולה שתהיה ברחמים וניסים

גדולים, אכי"ר.  

                                                     חזק חזק ונתחזק!

 

              פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

 

כל הנסיעות והטלטולים של האדם הם בשביל קלקול האמונה, שהיא בחינת עבודה זרה. ולפעמים מתקן על

ידי הטלטול פגם האמונה, ואזי מתקן החרון אף מן העולם, ונמשך רחמנות בעולם(סימן טלטול ונסיעות

לדרכים, אות ג).

 

                                                          "נר ה' נשמת אדם "

  מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמאר בן תמו ז"לנלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

               ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"הנלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                    ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"לנלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע