chiddush logo

פרשת השבוע - עקב

נכתב על ידי אלון, 5/8/2015

 

"וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם... כִּי ד' אֱ-לֹהֵיכֶם הוּא אֱ-לֹהֵי הָאֱ-לֹהִים" (דברים י, טז-יז)

 

כתב רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', קמא):

"אִם יִזְכֶּה שֶׁיַּרְגִּישׁ בֶּאֱמֶת כְּאֵב חֲטָאָיו הַיְנוּ כְּשֶׁיָּמוּל אֶת עָרְלַת לְבָבוֹ כִּי כָּל זְמַן שֶׁלִּבּוֹ עָרֵל וְאָטוּם, אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַרְגִּישׁ בֶּאֱמֶת, רַק כְּשֶׁיָּמוּל אֶת עָרְלַת לְבָבוֹ, וְיִהְיֶה לוֹ חָלָל בַּלֵּב וַאֲזַי יַרְגִּישׁ לְבָבוֹ בֶּאֱמֶת גּדֶל כְּאֵבוֹ, וְיִצְטַעֵר וְיִתְחָרֵט בֶּאֱמֶת".

מהי המשמעות של מילת הלב? מסביר ר' נחמן בעצמו: "רַק כְּשֶׁיָּמוּל אֶת עָרְלַת לְבָבוֹ, וְיִהְיֶה לוֹ חָלָל בַּלֵּב" - היכולת להרגיש חלל. אדם ללא חלל בליבו בטוח שהוא הכל. זאת העורלה הכי גדולה שיש לנו על הלב, שאין חלל, שאין מרחב, אין אחר, יש רק אני. אם אדם משחרר את האחיזה הזו, ויש לו חלל, כלומר יש מקום למשהו אחר ומעל כולם לקב"ה, לריבונו של עולם, הרי שיש לו לב פתוח וכוח לתקן.

בירמיה (כג, כד) נאמר: "אִם יִסָּתֵר אִישׁ בְּמִסְתָּרִים וַאֲנִי לא אֶרְאֶנּוּ נְאֻם ד' ". על פסוק זה דרש רבי נחמן (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', ריט):

" 'אִם יִסָּתֵר אִישׁ בְּמִסְתָּרִים וַאֲנִי לא אֶרְאֶנּוּ' - כִּי כְּשֶׁאָדָם מַקְטִין אֶת עַצְמוֹ, אָז הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ גַּם כֵּן מַקְטִין אֶת עַצְמוֹ, אֲבָל כְּשֶׁהָאָדָם מִתְגָּאֶה וּמִתְגַּדֵּל, אֲזַי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ גַּם כֵּן מַרְאֶה גַּאֲוָתוֹ וְגָדְלוֹ, וְזֶהוּ: 'אִם יִסָּתֵר אִישׁ בְּמִסְתָּרִים' - שֶׁכְּשֶׁהָאָדָם מַקְטִין וּמַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ בְּמִסְתָּרִים, דְּהַיְנוּ שֶׁמַּסְתִּיר וּמַעֲלִים וּמַקְטִין אֶת עַצְמוֹ בַּעֲנָוָה וְשִׁפְלוּת, אֲזַי "וַאֲנִי לא אֶרְאֶנּוּ", שֶׁאֲנִי גַּם כֵּן מַרְאֶה עַצְמִי אֵלָיו בִּבְחִינַת 'לא', שֶׁהוּא בְּחִינַת אַיִן וָאֶפֶס בְּחִינַת עֲנָוָה וְשִׁפְלוּת".

"אִם יִסָּתֵר אִישׁ בְּמִסְתָּרִים" - כאשר האדם "מַקְטִין וּמַסְתִּיר" עצמו, ולא מופיע בכל גאון עוזו ומתנהג בענווה, בכך זוכה הוא לגילוי ולקשר עם הקב"ה.

"אֲבָל כְּשֶׁהָאָדָם מִתְגָּאֶה וּמִתְגַּדֵּל, אֲזַי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ גַּם כֵּן מַרְאֶה גַּאֲוָתוֹ וְגָדְלוֹ...". במסכת סוטה (ה, א) נאמר: "אמר רב חסדא ואיתימא מר עוקבא: כל אדם שיש בו גסות הרוח, אמר הקב''ה אין אני והוא יכולין לדור בעולם".

 

הרב דן האוזר, מתוך האתר בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון - http://etzion.org.il/he/home

הרב דב זינגר, מתוך האתר ישיבת מקור חיים - http://makor-c.org/default.asp?lang=he

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה