chiddush logo

מעשה אבות סימן לבינם

נכתב על ידי עוז, 4/10/2015

 בס"ד

(הקדמה קטנה –   במאמר הבא  יש הרבה רעיונות רוחניים שניפגש אתם ,אבל עדיין אנו צריכים לימוד על כל רעיון לעומק (משמעות לחיים שלי ). בנוסף, לא ביארנו מספיק יסודות אמונה (כמו שהחידוש של עם ישראל הוא לקדש את ה' במדרגה של עם ולקדש את החול) ,הבאתי מקור או שניים ולא ביררתי לעומק את הסוגיות מתוך נקודת הנחה שזה מוסכם ומקובל ברמה מסוימת וכמובן שאפשר תמיד להרחיב את היסודות הנ"ל וכל הערה וההארה תתקבל בברכה,  )

"יוסף ואחיו"

 

בפרשת וישב מתוארים סכסוכים קשים בן יוסף ואחיו , איך יתכן שאבותינו הקדושים יסתכסכו ויקנאו חלילה? אלא, ברור שמעשה אבות סימן לבנים וכל מה שקורה עם אבותינו זה בירור עקרוני עמוק בעל השלכות על האנושות ועל תהליך גאולת ישראל("שבטים היו עוסקים במכירתו של יוסף, ויעקב היה עוסק בשקו ובתעניתו, ויהודה עוסק לקחת אישה, והקב"ה בורא אורו של מלך המשיח") ננסה לברר על עומק הבירור  ובעזרת ה' נוכל מתוך כך לראות איך ה' מתגלה אלינו דרך ההיסטוריה  ומה תפקידנו בעת הזאת.

יוסף הצדיק

שמים לב כבר בתחילת הפרשה שיוסף אהוב יותר על יעקב , שמכין לו כותונת פסים שמסמלת על אופי ייחודי(סנהדרין צח- אמר ליה שבור מלכא לשמואל אמריתו משיח על חמרא אתי אישדר ליה סוסיא ברקא דאית לי אמר ליה מי אית לך בר חיור גווני. פירוש- שבור מלכא מתלוצץ על חמורו של משיח ומציע סוס מפואר, ענה לו שמואל – יש לך סוס בעל מאה גוונים? למרות פרוש רשי שמסביר שזה בדרך מליצה אפשר להסביר שהמשיח הוא מכיל סוגי הופעה רחבים של הקבה במציאות) ,כך אולי גם כתונת הפסים מסמלת שיוסף הוא לא "קו" אחד (ובאמת יצא ממנו ב' שבטים) . אחי יוסף שראו שהוא חביב על יעקב וקינאו בו  ו"הם לא הכירוהו"- לא הבינו את תפקידו לעומק. בנוסף לכך, ה' אמר 'לא יסור שבט מיהודה'(המלוכה של שבט יהודה) ולכן האחים לא הבינו איך הוא ימלוך עליהם.

בירור הייחודיות של יב' השבטים

מלאכי השרת מברכים את הית' "ברוך כבוד ה' ממקומו " – לפי השל"ה הקדוש מלאכי השרת שואלים 'איה מקום כבודו להעריצו' והם אומרים 'אנחנו לא יודעים אבל' "ברוך כבוד ה' ממקומו". עם ישראל מברר את מקומו (הופעתו דרך העולם הזה). במילים אחרות, לכל שבט יש ייחודיות שמתגלה דרכו ובנחלתו (או בכך שאין לו נחלה – שבט לוי) וכולם ביחד משלימים מעין "פאזל" "איש על מחנהו ואיש על דגלו". בעצם האחים מבררים מול יוסף (בדרך של שלילה) את תפקידם ואת הופעת ה' דרך כל שבט והבירור העמוק יותר הוא מול יוסף הצדיק.

בירור תכונתו של יוסף

יוסף היה משביר לכל אחיו , ז"א מנהל כלכלה ועוצמה מדינית ומתוך כך פרנס את אחיו. "והם לא היכרוהו"- מסופר לנו שהאחים לא זיהו את יוסף, אך הרעיון עמוק יותר. לאורך כל הדרך האחים לא הכירו באמת את המהות של יוסף. יוצאים שני שבטים מיוסף: אפרים ומנשה. מעניין לגלות שיעקב מברך את אפרים ומנשה לפני מותו, הוא משכל את ידיו ומניח את ידו הימנית על ראש אפרים הצעיר ואת ידו השמאלית על ראש מנשה, אבל השמאלית היתה מונחת מעל היד הימנית. (וישלח ישראל את ימינו וישת על ראש אפרים והוא הצעיר ואת שמאלו על ראש מנשה שכל את ידיו כי מנשה הבכור). בעצם אנו רואים כי מיוסף יוצאים החומריות והרוחניות, אנו רואים זאת בברכת יעקב את אפרים ומנשה. אומר יעקב , אתה מנשה הבכור ובעל תכונות חומריות , יש לך כישרונות אדירים אבל אחיך אפרים מגלה צד יותר רוחני יבורך ביד ימין , אבל היד השמאלית תהיה מעל הימנית, כלומר יש לחומריות חשיבות ובמציאות היא תתגלה ראשונה. ישראל מברך את יוסף – שיהיה "קודקוד נזיר אחיו" – ו"בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו".

 

עניינו המהותי של יוסף

נעשה חקירה קטנה בעניינו של עם ישראל ונראה את ענינו המיוחד של יוסף:

-החידוש של עם ישראל  הוא גילוי ה' במציאות וביחוד במדרגה של עם ובמדינה (עין איה שבת ב' 196- "אין עוד עם שנמצא בקרבו הכשר רוחני עליון) ז"א לא עוד יחידים קדושים אלא עם קדוש שמעלתו היא המסוגלות לקדש את החול ( אפילו שזה מסוכן) (אורות התחיה מו'- הקודש שבחול נשגב מהקודש שבקודש , אלא שהוא מסתתר הרבה- המעלה העליונה היא לקדש את ה' בעולם הזה יות מבעולמות עליונים  ואנו מקוים שלאיהיה עוד אור יקרות וקיפאון (אור של ההתגלות בקודש ובחול קפוא ולעת עתה קשה להבין אותו), ונשוב לדבר בלישנא דקודשא בריך הוא).
קיבלנו את התורה רק כשנהיינו לעם, (60 ריבוא גברים י"מ...).
יוסף הוא הבן של רחל שתפקידה לתקן את המציאות , חייה מלאים בסיבוכים לאה מתחתנת במקומה ... רחל נקברה "בדרך" שמטרתה לצאת ולהתפלל שנחזור לארצנו , והיא הכח שמסייע לנו להינצל בגלויות כלשון המהרל פרק א' נצח ישראל "רחל היא כוח המאחד את ישראל"

-ההשלכות- שאנחנו חייבים בהכרח פנימי , להעלות בקדושה גם את הרבדים החומרים והופעת ה' בחיי עם בעולם הזה! לכן, ברור יותר שעניינו של יוסף לתת לדורות הבאים את הכישרון לטפל בענייני הכלכלה, חברה ,מדינה, מתוך תורה. לכן יעקב בחר ביוסף מצד תפקידו   - לתקן את עניני העולם הזה ( מעניין שיצחק בחר בעשיו  שהיה גשמי בל' המעטה , אלא שאחרי שיעקב הראה ליצחק שהוא גם יודע להשתמש בכוחות  כמו של עשיו ויכול לתקן את העולם הזה רק אז בירך אותו יצחק ,דרוש כט' מדבר שור ...) ,  אחי יוסף לא 'הכירוהו' הכוונה את ענינו.ויהודה כשמדבר עם יוסף לשחרר את בנימין אומר לו "כמוך כפרעה " ומתכוון  אתה עוד פרעה חלילה ועם ישראל צריך להתעסק ברוחניות . הרב חרל"פ מבאר את המחלוקת במתיקות , בספר מעייני הישועה  פרק כב' "אחיו צריכים להיכנע אליו זמנית (נבאר בהמשך למה יוסף היה צריך להופיע "לחוד" ואחיו לא יכלו להיות שותפים עמו ) וחלקו עליו הרי "לא סר שבט מיהודה" , וחשבו שרוצה לקחת את המלוכה לזרעו עד עולם , ולכן אמרו לו המלוך תמלוך עלינו ?. אולם יעקב ידע (ואביו שמר את הדבר) , את היסוד שיוסף מוכרח להיות מולך מלכות זמנית , ומכינה קרקע לדוד , ואחיו הכירו בסופו של דבר ואמרו "נהיה לאדוני עבדים" לו ולא לזרעו וכן בעתיד משיח בן יוסף...עכ"ד הק' . בעצם יוסף מכין את הקרקע למציאות יותר נעלה רוחנית שתכיל גם את הייחודיות שלו, דהיינו, רתימת הכוח הכלכלי למהלך רוחני של עם ישראל , ומזרעו יקום משיח בן יוסף שיכשיר את הקרקע לזרע דוד  ... (וכך כתוב בספר מלאכי , "הנני שלח מלאכי ופנה דרך לפני ופתאום יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים" מי יפנה את הדרך למלך המשיח ? , מפרש האבן עזרא "יתכן להיותו משיח בן יוסף "). נשאלת השאלה למה שלא יגיע ישר  משיח בן דוד שיכיל את ב' המדרגות באיזון ? תשובה- כדי שכח יצא בכל תוקפו הוא צריך להיות "לחוד" (אורות התחיה יט',מאמרי הראיה 402) לדוג' שהנביא אומר וזרעתי את בית ישראל "זרע אדם (אולי הישוב הישן) וזרע בהמה(אולי הציונות)" (אפשר לעיין אורות התחיה יח',יט',מאמרי הראיה 402) , אבל כתוב בגמרא "זרע אדם – לחוד וזרע בהמה לחוד" ועדיין נשאל למה דווקא בדרך זו? הרב קוק בעין איה ברכות שואל למה אדם וחווה לאחר שנולדו "דו פרצופין" הוצרכו להיפרד? ומסביר שם הרב , שכדי שכל כוח לא יהיה מעכב זה את זה הוא חייב להתפתח לבד לפי הייחודיות שלו ואז להתחבר לכוח שמשלים אותו....( כל הכוחות שכשהם מתערבים יחד הם מעכבים זע"ז ומונעים כ"א השלמת זולתו. אמנם כאשר כ"א יצא בפני עצמו לפעל הגמור כאילו הי' לו תחום בפ"ע יצא כל כוח כלול בהדרו, ולמקום שימושו יהי' עתיד להשפיע טובה שלמה. ע"כ). כך גם בהופעות 12 השבטים יש צורך בתכונת ה'לחוד' כדי שכל כוח יופיע במלא תוקפו עד שנגיע ל"שלמות הצורה" שמוכרחת להיברא. החיכוך בן הופעות שונות המשיך בדוד ושאול. שאול ידע שהוא מלך זמני ובכל זאת רדף אחרי דוד , המשיך בפיצול של מלכות ישראל ויהודה , ועד ימינו אנחנו בברור לרוב פנימי ותת מודע , בן הופעת המדרגה הגשמית והמדרגה הרוחנית והקשר בניהם ותפקידם ...ואנחנו מחכים לחזון יחזקאל שיתקיים בנו " הנה אני לקח את עץ יוסף אשר ביד אפרים ושבטי ישראל (חברו)  ונתתי אותם עליו את עץ יהודה ועשיתם לעץ אחד והיו אחד בידולא יחצו עוד לשני ממלכות....

הסכנות בתכונה הגשמית...

יוסף בסוף ימיו מצווה לעלות את עצמותיו לא"י, עם עמ"י. בעומק הוא מבקש מהם שייקחו את תכונותיו איתם, את הכוח לחבר את העוצמות הגשמיות לרוחניות ובכל המסע שלהם במדבר הארון של יוסף מתלווה אליהם , כאמור יוסף הוא בעל תכונות גשמיות והדגל של אפרים ומנשה הוא 'שור' וראם' , ומשה הוא משבט לוי בסמל הנהגה רוחנית 
וכשמשה עולה השמימה לקבל את התורה , ואין מורה דרך ניסו ליזום מציאות חלופית להנהגה הרוחנית ודווקא בתבנית של שור, וכך  כותב המדרש תנחומא , "ויש אומרים שמיכה היה...נטל לוח שכתב עליו "עלה שור" והעלה את עצמות יוסף והשליכם לתוך כור הנזמים ויצא העגל גועה והתחילו לומר – אלה אלוקיך ישראל"   כוח השור מבטא עמל כפיים  שהוא חשוב כשהוא מחובר לתורה להנהגה של משה , אבל לא כשהוא בפני עצמו ומנותק , וזו היתה כוונתם שאפשר בלי תורה ומספיק רק חיים לאומיים ולא צריכים להסתובב סביב התורה ועכשיו כמשה לא כאן ננסה בלעדיו , ונתלכד סביב כוח השור שבזכותו ולמענו יצאנו ממצרים ...  מפתיע מאד שגם ירבעם בן נבט  כשרצה למנוע את העם לעלות לירושלים , בנה מזבח וכך הוא אומר , "ויעש שני עגלי זהב ויאמר רב לכם מעלות ירושלים הנה אלוקיך ישראל שהעלוך מארץ מצרים". בעצם ירבעם משווק אידיאולוגיה  אפשר בלי תורה ולא צריך בית מקדש יש לנו כוח כלכלי חומרי  עמל כפיים  ולא צריך תורה, חלילה. להסברת  העניין מביא הרב חרל"פ בספרו מעיני הישועה פרק א פסקה ג' בירור תפיסתו של ירבעם . "ה' אומר לירבעם והיה אם שמוע ...ועשית הישר...והייתי איתך..ונתתי לך את ישראל... מלכים א' יא' , וכשעיוות ירבעם תפסו בבגדו  ואמר לו חזור בך ואני את ובן ישי נטייל בגן עדן אמר לו מי בראש? הכוונה מה קודם תפיסת עולמי או התורה ? ענה לו הקב"ה בן ישי בראש – היינו התורה  קודמת– אמר ירבעם אי הכי לא בעינא , אם כך אני לא רוצה כי  אפשר לסדר את העולם בלי תורה ....ע"כ דבריו הקדושים. לסיכום
: הכוח הגשמי הוא כל כך חזק שאפשר לתת לו חשיבות בפני עצמו ולנתק אותו מכל הנהגה רוחנית עד ח"ו כפירה ובניית אידיאולוגיות מערביות שקריות וכשהתורה לא בראש נוצרים עיוותים בהנהגה ובמטרות ....

מסקנה

מובן מה הסכנות ומה החשש של אחי יוסף ומדוע לא רצו לקבל אותו , אבל במבט חודר יותר ברור יותר שהבירור היה כדי לחדד את ההשלכות הגילויים של ההופעה המורכבת  וגם שנדע להתמודד במהלך הדורות עם השניות(פיצול בין כוח גשמי ורוחני) שמופיע בע"כ , ראינו שלכל שבט יש ייחודיות והמעלה השלמה שעם ישראל יגלה את עצמו בהרבה גוונים וכל אחד הוא חלק 'מפסיפס' מתוך כך למדנו שיוסף הוא הכנה למלכות בית דוד והוא לא אדם פרטי אלא יש המשך לתכונות של יוסף "משיח בן יוסף" שמופיע בהיסטוריה לפעמים בפני עצמה ! ומקומה האמיתי היא כשהרוחניות מובילה אותה ונותנת לה ערך  וכולנו מצפים שנגיע לגילוי השלם של מלכות דוד "מקדש ה' כוננו ידך" – שתי ידות שלמות !!

תפקידנו

לדעת שצריך התבוננות מעמיקה מתוך למידה ושהתהליך הוא פנימי ולפעמים תת מודע שהרי "אופיה של הגאולה הבאה לפנינו ..היא בתוכיותה של כנסת ישראל" והתהליך מורכב ומסובך ולרוב הוא מתחת לפני השטח ולנו יש את החובה להיות שותפים  בהולדת הנשמה שמתגלה בשלמות לאט לאט כל אחד לפי כשרונו המיוחד ומתוך עמל בתורה דוגמא אישית   , וזוהי חובתנו וזכותינו "ועתידה בת קול להיות מפוצצת בראשי הרים ואומרת כל מי שפעל עם אל יבא יטול שכרו"

עוז גבעון


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה