chiddush logo

מגילת אסתר - החוק שאפשר לוושתי לסרב לבוא?

נכתב על ידי ilan sendowski, 9/5/2016

 המלך פקד על וושתי לעשות משתה נשים בהיכל המלך, במקום שכסא מלכותו עמד.


ידועים שני החוקים האוסרים על כל איש (כולל סריסי המלך) לבוא למלך (באשר הוא), או, לבוא להיכל מלכותו (אפילו אם המלך לא שם) ללא הזמנה. 

בפקודת המלך וושתי ישבה בהיכל מלכותו של המלך, ולפתע הופיעו סריסי המלך, ללא הזמנה, וניסו להסביר למלכה שהם קיבלו פקודה להביא אותה למלך להראות את יופיה. לפי החוק החדש שפורסם, סביר שהמלכה סרבה להבין את דיברי סריסי המלך, ואפשרי שהיא אפילו לא נתנה להם להכנס להיכל המלך. 

המלך הבין שהחוק האוסר לבוא למלך ולכסאו, ללא הזמנה, לא היה ברור - בוויכוח בין המלך לכסאו, עצמתו של מי עולה בחשיבותה: המלך או כסאו. 

כדי להבין למה וושתי סרבה חייבים להבין את החוק החדש שהמלך פירסם: "לִהְיוֹת כָּל אִישׁ שֹׂרֵר בְּבֵיתוֹ, וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹן עַמּוֹ" (אסתר א כב).  
הפקודה החדשה היתה:
1. כבודו של האיש (המלך) הוא מעל כבוד ביתו (כסא מלכותו), ולכן המלך רשאי לפקוד על כל איש אפילו אם האיש הזה יושב, באישור המלך, על כסא מלכותו של המלך.
2. כל איש (המלך) רשאי לדבר בשפתו (פרסית) לאשתו (שאולי דיברה רק ארמית), והיא חייבת להבין ולבצע את פקודתו. למלכה לא היתה רשות להתעלם מדברי הסריסים ולנהוג כאילו שהיא לא מבינה פרסית.

בתלמוד מסבירים שוושתי היתה נכדתו של נבוכדנצר מלך בבל, והנישואין איתה איחדו את ממלכת פרס וממלכת בבל. כשם שמיכל סרבה לתת כבוד לדוד המלך כך גם וושתי, כנראה, סרבה לתת כבוד למלך והזדמנות להראות את עוצמתו ועושרו. 

המלך פתר את בעיתו, בהסבר שכאילו החוק החדש היה קיים מאז ותמיד. המלכה בזתה את המלך ונמנעה מלתת לו כבוד ועונשה היה לפחות הדחה מהמלוכה.

כתוצאה מהחוק החדש הזה נוצר מוסד של מתורגמנים היושבים בשער המלך ומתרגמים את פקודות המלך לכל עם ועם בשפתו, כדי שלא תקרה תקלה כזו של חוסר הבנה מחדש. בהמשך מרדכי יזכה להיות הנציג היהודי הכותב בעברית לעמו ומציג את מכתבי עמו למלך.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי          מנדלי


נ.ב.
תחרות בחירת מלכה חדשה היה במתכונת הזו של דרישת המלך: שאשתו תופיע בפניו ובפני אורחיו במשתה הערב, ותביא לו כבוד ועוצמה. חז"ל הסבירו שהמלך דרש שוושתי תבוא בעירום (רק עם כתר מלכות) כדי להראות את יופי גופה, וכך גם חשבו כל המתחרות ונתנו למלך הופעת חשפנות מעולה, אשר לא העניקה להן את המלוכה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע