chiddush logo

גן של מצוות לפרשת משפטים לע"נ משה בן פרלה ואימי מרגלית בת אסתר ז" ל

נכתב על ידי izik28, 21/2/2017

 " גן של מצוות" לפרשת משפטים 


 לך לעץ אחד? 
בשעה טובה בני ישראל קיבלו את לוחות הברית כפי שקראנו בפרשת יתרו הסמוכה. משה מקים שתים עשרה אבני מצבה, והעניין תמוה, שכן יש פסוק מפורש שאומר "לא תקים לך מצבה אשר שנא ה' אלקיך", מה משמעות הדבר שנראה חמור מאוד? במקביל אנו קוראים השבת את פרשת שקלים על עניין מחצית השקל: "זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל בשקל הקודש עשרים גרה השקל מחצית השקל תרומה לה'". בפרשה מופיע גם הפסוק "לא תקח שוחד כי השוחד יעוור פקחים ויסלף דברי צדיקים", מה הקשר בין שלשת הפסוקים לשתים עשרה אבני המצבה?
  "נוצר תאנה"
בפרשת משפטים ישנם חמישים ושלוש מצוות עשה ולא תעשה שהם המשך ישיר של מתן תורה שקראנו בפרשת יתרו. מצוות התורה משולות לפירות האילן שאת חגו ציינו בשבת לפני שבועיים. השוחד מהווה את ההפך הגמור מכל מה שמסמל את יופי הגן של המצוות והמעשים הטובים שמפארים את שם האדם שמקיימם ובכך מקדש את שמו של ה' יתברך. "כי אני ה' אוהב משפט שונא גזל בעולה ונתתי פעולתם באמת וברית עולם אכרת להם" ]ישעיהו סא[. ה' אוהב משפט, מה שמתקשר לגן המצוות שהוא העניק לנו, "שונא גזל בעולה", הקב"ה אומר לנו "אל תביאו לי גזל, ואל תגזלו אחד מהשני", "כי ממך הכל ומידך נתנו לך", אף על פי שהכל שלי, אל תגיעו למעשה דור המבול שנחרב העולם בגללם. כאשר האדם לוקח שוחד, הוא מראה שאין לו אמונה בה' והוא עצמו מרגיש כזה שיכול לסלף את דברי התורה הקדושה. כדוגמא, המקיים מצווה הבאה בעברה כגון לולב הגזול, מה שדומה למביא מתנה למלך בחפץ שהוא עצמו גזל ממנו, "אוי לו לזה שסנגרו נעשה לקטגורו" וחמור עוד יותר הוא גזל הזמן "אף גוזל את הזמן ועושה בו מצווה נעשה סנגרו קטגרו ואין הקב"ה חפץ אלא באמונה" ]מסילת ישרים[ תמימה בו בלבד. "יאכל פריה"
 ויאמרו כל אשר דיבר ה' "נעשה ונשמע", המילים "נעשה ונשמע" נאמרו בלשון רבים שהרי האדם אינו שלם ללא רעהו, כדי לממש את הברית שה' כרת עם ישראל נחוצים שתי נפשות שהרי הדבר בלתי אפשרי לבד. מחצית השקל היתה ניתנת כדי להקריב קרבנות ציבור על מנת לכפר על העם. התורה קבעה שהקרבנות יבואו מכספי העם ללא הבדל בין עשיר לעני על מנת שכולם יזכו לאותה הכפרה. כל עם ישראל יחד היה שותף לאותה מצווה, כשאחד תלוי בשני. "נוצר תאנה יאכל פריה", בטבע, אדם הרוצה לאכל מפרי התאנה צריך לטפח ולשמור עליה, ויחד עם זאת לשמור על ריסון והתמדה כדי להנות מפריה, בדיוק כיחסים בין אדם לחברו ואדם לבוראו. "אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קימת לעולם הבא... גמילות חסדים והבאת שלום בין אדם לחברו ותלמוד תורה כנגד כולם". השוחד מעוור ומסלף את כל מה שהתורה מהווה עבורנו, בדומה למעשה עמלק "זכור את אשר עשה לך עמלק", עמלק רצה להרוס את "תיקון עולם במלכות ש-די", מה שפגע בכבוד ישראל. שתים עשרה אבני המצבה הוקמו לכבוד ישראל כדי לאחדם טרם כניסתם לארץ, כיוון שנאסרה הקמתם בארץ ישראל, כדי שבני ישראל לא ילכו בחוקות הגויים ויקימו כל אחד לעצמו מצבה ומזבח במקומו ומקום המקדש יוזנח ויושפל. על כולם להתאחד ולקיים את מצוות התורה יחד בדיוק כמו שמטפחים גן של עצי פרי, שהרי התורה נמשלה לפירות האילן והמצוות הם פירותיו של האדם, וקיומם דורש עבודה רבה באמונה תמימה בקב"ה ולזכור תמיד "שאין הקב"ה מקפח שכר כל בריה", וכך האדם יזכה בברכתו של ה' יתברך בגשמיות וברוחניות! 
לע"נ סבי משה בן פרלה ואימי מורתי מרגלית בת אסתר ז"ל - פורסם בעלון " קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה  ת"א  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה