chiddush logo

"ממדבר מתנה " לשבת במדבר וחג השבועות לע"נ הרב יוסף הכהן בן שרה זצ"ל

נכתב על ידי izik28, 12/5/2017

 

בס"ד

ד" ת לשבת במדבר  וחג  השבועות  לע"נ הרב יוסף הכהן בן שרה  זצ"ל -א סיוון התשע"ז


         " ממדבר מתנה  "

-------------------------------------------------------------------------

" וידבר ה" אל משה במדבר  סיני  באהל  מעד באחד  לחדש השני   לצאתם  מארץ  מצרים לאמר

שאו את כל  ראש עדת בני  ישראל "..

בני  ישראל נמצאים  במדבר כבר תקופה  לא קצרה , ונשאל  מה רצתה  התורה להורות  לנו  בהדגשתה

את המילה " במדבר" ? , ועוד שספר  שלם נקרא על שם המדבר .

חכמים במדרש  רבה אומרים, "בשלשה דברים נתנה  תורה , באש במים  ובמדבר "  ,באש מנין?," והר  סיני עשן כולו " , במים  ? " גם שמים נטפו ,גם עבים  נטפו  מים" , ובמדבר?,"  וידבר ה" אל משה  במדבר סיני " , נראה שאנו חוזרים על עקבותינו ..  שוב נשאל מה ענין המדבר  לתורה ? ובקשר  לחיינו אנו עכשיו ?  

אין  אדם זוכה לתורה אלא אם כן עושה עצמו כמדבר ,  משמע  לא  נותן לדבר להפריע לו מלמודו  [מלבד  פיקוח נפש  כמובן ]  " אין בן חורין אל  מי שעוסק בתורה" , הכוונה במילה  " חרות" זה לא  לעשות  מה שבא  לך מתי שבא  לך .. זוהי כן  חרות אבל חרות של תאווה  גשמית , חרות אמיתית היא  לעשות את מה שהקב"ה ציווה בסדר הנכון  , ואז הנשמה של האדם  מאירה ומשמיעה את קולה המיוחד

בכך שהאדם הופך ל" מדבר " .

בזמן שהיית  ישראל במדבר שרתה עליהם  שלווה רוחנית  , חוסר של דאגות   ,  מן מן השמים ,  מים מבארה של מרים  , ענני הכבוד שמילאו  תפקיד של הגנה כללית וכמו כן  מן החום  והקור , מה שנתן להם זמן  לעסוק בתורת ה" ללא הפרעה ,  " מעשה המרגלים " בהוצאת הדיבה על ארצנו הקדושה , הייתה מהסיבה שבארץ  לא יוכלו  לעסוק  כראוי בתורת ה" בגלל הגשמיות  של החים שמטבע הדברים ילווו אותם ,  פרנסה ,בריאות , שמירה על הארץ  וכ"ו , ועל כך הם  נענשו  ," ממדבר מתנה   וממתנה  נחליאל ומנחליאל במות "  , התורה ניתנה במדבר על  מנת  שתהיה  ראויה  וזמינה  לכל אדם  ואדם

ללא  עכבות  , או מניעה כזו או  אחרת ,  אם ע"י עצמו  או ע"י אדם אחר שמונע  זאת מפלוני  כדי  להרחיקו   מפלוני אחר   .....

הלומד  תורה  ומשים את עצמו כמדבר,  דהיינו בענווה ללא גאווה זוכה שנפתחים  לו שערים חדשים וטובים שלא  יתוראו , " פתחו לי פתח כחודו של מחט , ואפתח לכם  פתח כפתחו של עולם"  , הטו אזנכם  לשמוע  וללמוד תורה  וכבר תקבלו  מתנה  גדולה  לאין קץ ! וכיוון  שניתנה  לו במתנה  - נחלו אל  , המפגש עם התורה ממלא את האדם בטובה ומביאו לדבקות ב  ה" יתברך , אין כאן עניין של קניית ידע  או עמדה ,יש כאן רמת  חייים אחרת , כפי שדרשו חז" ל  " וכל  מי שמתעסק בתורה הרי זה  מתעלה " התורה ניתנה לנו  במתנה  , ועכשיו אחרי  שהאדם  התמיד  ולמד  כיכולתו , הרי זו נחלה , ואפשר  לשאול , התורה ניתנה  כמתנה , האם אפשר  להחזיר  מתנה  שניתנה  לך   ,  או יותר מזה , מתנה  שנלקחה ממך  שלא  כהוגן ,  מה דינה ?היא עדין שלך גם אם היא  לא אצלך ?  אפשר  לייחס זאת  לרבבות  האנשים שמסרו את עצם על לימוד  התורה גם שהיו רחוקים  ודויים בצרות לא עלינו, ונשאל עוד, האם  הקב"ה יכול  לקחת את התורה מעם ישראל כאשר יחטאו  ? הרי עם ישראל ענה ," נעשה ונשמע !

כאשר אדם מקבל מתנה מרעהו  , בידיעה ברורה ובכוונה   ללא  תנאי כזה או אחר , המתנה היא של המקבל   , ואין אפשרות לדרוש  ," תחזיר  לי"  וכאשר המתנה  נלקחה בכח  ע"י פלוני   , הרי  היא של המקבל מלכתחילה ,  גם כאשר אינה ברשותו , הדבר מתאים בדיוק  לתורה הקדושה , גם כאשר אנו  חוטאים , התורה שלנו לנצח ואין אפשרות  לקחת אותה מאיתנו,   התורה היא המתנה הגדולה ביותר שניתנה לנו  אי פעם  , היא למעשה כל החיים  שלנו  , האויר לנשימה   ביום יום, גם שהדבר נראה רגיל.   

" זכרתי  לך  חסד  נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא  זרועה" ,  מתאים גם לעניין   "ממדבר  מתנה"  ,הפ"ס  מתאר את הקשר של עם ישראל  והקב"ה  ומשווה אותו  לקשר של חתן  וכלה ,  בני ישראל הלכו ארבעים שנה אחרי הקב"ה במדבר , ידעו עליות  ומורדות  גם בשעה שהעם חטא הקב"ה לא שכח  אותו ולא זנח אותו ולא יזנח חלילה לעולם!  ,הקב"ה לא ישכח את מעמד הר סיני שהיה כטקס החופה , אך נשאל  מה פירוש  המילים" חסד  נעוריך" ,איזה נעורים בדיוק??

רשי מסביר שהכוונה  לאמונה התמימה  של עם  ישראל לצאת ממצרים  ללא צידה כמעט  לדרך לא קלה.  

בין הנעורים שהם  יציאת מצרים לבין טקס החתונה  שהינה כאמור  קבלת התורה , כמו גם בקשר בין ארוס וארוסה ,  חתן וכלה, בעל ואשה ,  גם שיש קשיים  בתחילת  הדרך שלא באשמתם ,עליהם  לדבוק בדרך שהלך בה עם ישראל , התמימות  , כן ממש כך , מילה שנשמעת היום  מיושנת אולי או נאיבית  משהו , אך היא ממש לא כך! עלינו  להמשיך בדרך התמימות בלימוד התורה והקשר עם ה " יתברך  ביום יום  [ כמה שאפשר ..]  שכן הקב"ה בעצמו אמר  לעם ישראל כלתו " וארשתיך לי לעולם",  והוא מדגיש את המילה " לעולם " או בשפתינו " לכל החיים " [עד 120 ] כיוון שהתורה כולה היא שמותיו של הקב"ה.

התורה מבטאת את רצונו של הקב"ה  [ מובן שאין להשתמש בשם המפורש של ה" ! ]

מפרש הרמבן בהקדמה לסיפרו, "  עוד יש בידינו קבלה של אמת  כי  כל התורה כולה שמותיו של הקב"ה ,שהתיבות  מתחלקות לשמות בענין אחר ,כאילו תחשוב על דרך משל כי  פסוק " בראשית" יתחלק לתיבות אחרות כגון " בראש יתברא א-להים " וכך כל התורה " , למשה רבנו  ניתנו  שני אופני הפיסוק והקריאה, זו שאנו קוראים היום ,  וקריאת התורה בגילוי שמותיו של ה" שניתנו  בע" פ,  לשיטתו הולך גם רבי  צידקיהו הרופא בעל שיבולי הלקט ,  נאמר  על עניין זה  במדרש שוחר  טוב  תהילים ," זהו  שאמר הכתוב " לא ידע אנוש ערכה " , אמר ר" אליעזר לא  ניתנו  פרשיותיה של התורה על הסדר ,שאם   ניתנו על הסדר כל מי שהיה קורא בהם היה יכול  להחיות מתים  , לעשות מופתים , לכן נעלמה סדורה של תורה שהוא גלוי לפני הקב"ה שנאמר,"  מי כמוני  יקרא ויגידה ויערכנה לי  "[ ישעיהו  מד ,י] .

עוד אמר הרמבן," כל השומר דרכי התורה ומתעסק  בה ,כמו  שעוסק בשם הקודש ,מפרש הכלי  יקר , העוסק בספר בראשית דומה כאילו הקריב עולה, והעוסק בספר שמות כאילו הקריב  מנחה  ,והעוסק בספר  ויקרא כאילו הקריב חטאת , העוסק בספר במדבר , נחשב לו כאילו הקריב אשם , וספר דברים כנגד קרבן שלמים ",ששנינו " התורה כולה שמו של הקב"ה  ומי שמתעסק בה כמי שעוסק בשם הקדוש ,בגלל  שהתורה כולה שם האחד היא ,השם העליון ,השם שכולל שמות  , ומי  שגרע אות  ממנה  כאילו עשה פגם בשם הקדוש , שנאמר ,  לא  תוסיף על התורה ולא תגרע ממנה " .

איזו זכות  ואיזו  מתנה מונחת  אצלנו  , האפשר לוותר עליה ? ממש לא !

התורה ניתנה במדבר כיוון שהוא שטח הפקר שלא שייך לאיש, לכן התורה שייכת  לכל אחד  ואחת   , כיוון שאם הייתה ניתנת בארץ ישראל   ,היא הייתה ניתנת בנחלה של שבט  כזה או אחר  ואזי היה נראה כאילו היא ברשותו בלבד , מה שמחדד את האיסור  לקחת אותה  מאדם כלשהו או  למנוע ממנו קשר איתה בגלל סיבה כזו או אחרת  , כל סיבה שלא  תהיה  , אסורה בתכלית  ,  צא ולמד  מכל הצדיקים שמסרו את נפשם לעסוק בה בתנאים לא תנאים , במחתרת   ,בזמן השואה , תחת איומי  האינקוזציה,  וכו , הרמבם  מחזק זאת  באומרו , בשלשה כתרים  נכתרו ישראל ,כתר תורה ,כתר כהונה  , וכתר מלכות  ,כתר כהונה  זכה בו  אהרון , כתר  מלכות  זכה בו דוד ,וכתר  תורה מונח  ועומד מוכן  לכל ישראל

שכל  הרוצה  ליקח ,יבוא  ויקח  ומי לא רוצה  לקחת מתנה  כזו יקרה ,  " יקרה  היא  מפננים "   ,  טוב לי  תורת  פיך  מאלפי זהב וכסף "  , המילה  " פיך" מודגשת  , לחזור  ולהדגיש את העניין שהתורה  היא  למעשה  דיבורו של ה" יתברך  ! .

עשרת  הדיברות ניתנו לנו  לאחר "מט"  ימים של ספירת העומר, אולי כרמז "למט"  שערי טומאה שהיינו במצרים  ויצאנו משם  לחרות היא התורה הקדושה, "שאין לך בן  חורין אלא מי שעוסק בתורה "   ,  ועוד  "מט"  שערי בינה  , " חמישים שערי בינה נבראו בעולם  וכמעט כולם   ניתנו למשה , חסר אחת "

האדם יכול להגיע  לרמת " מט שערי בינה," שהרי משה היה בשר  ודם כמונו .. ספירת העומר  משיגה את "מט " שערי הבינה , ואת השער החמישים  משיג  עבורנו חג השבועות הבא  לטובה ,שאינו שייך להשגה ע"י האדם עצמו אלא רק כמתנה  מה" יתברך  ,  עלינו  להתמיד  לעלות מעלה במעלות התורה   ולנתב את המתנה שניתנה  מהאל יתברך  לדרך  טובה וישרה ,  ולא כמסובר על  [ להדביל] המן הרשע שהכין עץ גבוה חמישים אמה  ,  לתלות עליו את מרדכי    חלילה ,כיוון שכך הוא חשב להשיג את השער החמישים  , אך למטרה  רעה..  , שלא צלחה  אודות  למסירות נפשו  של עם ישראל  בתורת ה" יתברך  לעד ,אומר  רבי  שמואל  מסוכטשוב בעל השם משמואל שעל האדם להגיע לקניין תורה ע"י אש מים  ומדבר ,דהיינו התלהבות בוערת בלב לתורה ומצוות , מים : ישוב דעת  וצלילות מחשבה , מדבר : להפקיר את כל התענוגות  והבלי העולם המונעים  השגת שלמות"  , דהיינו  לימוד התורה ללא הפרעה   ומונע כמדבר  ועוד  שהמדבר בהיותו מקום  חם  דורש מים לרוב , כך גם  התורה שמשולה  למים המרווים את  חיינו   ומעשינו בחוכמתה  ונעימותה .   חג שבועות שמח  קיץ טוב  שמח ובריא !

.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה