chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה - פרשת עקב

נכתב על ידי אורן מס, 8/8/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת עקב


ח,א: למען תחיון ורביתם ובאתם וירישתם את הארץ: כיצד מצוות הרבייה קשורה עם ירושת הארץ? שד"ל: "אחר שייכנסו לארץ ישראל היו צריכים לפרות ולרבות, כדי לבוא בכולה ולירש אותה ולהוריש את הכנעני הנשאר בה". ירושת הארץ מצריכה ריבוי אנשים, והרבייה היא חלק ממצוות יישוב ארץ ישראל. מעניין.

ח,ב: למען ענותך לנסותך: לשם מה ה' ענה את העם? שד"ל: "לענותך כדי לנסותך, כי הניסיון הוא הדבר המכוון, ולא העינוי ...נראה שעיכובם במדבר היה לניסיון ולא על חטא המרגלים, ושאמנם אמיתת העניין היא כי תחילת המחשבה הייתה להוליכם במדבר ארבעים שנה אם לא יעמדו בניסיון, אבל אם יעמדו בניסיון – יביאם מיד אל הארץ". למדנו שחטא המרגלים לא היה הסיבה להישארות העם במדבר 40 שנה, אלא האמצעי לבחון את העם ולנסותם.


י,יז: כי ה' אלוהיכם הוא אלוהי האלוהים: מיהם אותם אלוהים, שה' הוא אלוהיהם? שד"ל: "יש מאלוהים אחרים אשר להם מציאות וכוח כגון השמש והירח, והנה הוא (ה') עליון עליהם". יש אלוהים אחרים מלבד ה', וגם הם סרים מרות ה'. מעניין.

שבת שלום (מאד מוקדמת), שנזכה שצאצאינו יתרבו וירשו עוד ועוד מחלקי ארץ ישראל, שנעמוד בניסיונותיו יתברך, ונאמין בכח ה' העליון בלבד, אורן, בן וכו'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע