chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה - פרשת כי תבא

נכתב על ידי אורן מס, 8/9/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת כי תבא


כו,ה: ארמי אובד אבי: מיהו ה'אבי'? שד"ל: "כולל כל האבות כאחד שהיו תועים מגוי אל גוי, והראשון (אברהם) בא מארם". אם נאמר שזה יעקב, הרי לא היה ארמי, ואם אברהם – הרי לא נעשה לגוי גדול במצרים, ולכן הגיוני – כל האבות.


כו,יז: את ה' האמרת היום: מהו 'האמרת'? שד"ל: "מלשון אמר בערבי, שעניינו ציווי וממשלה. אמיר הוא נשיא ומלך, וכן: יתאמרו, והתעמר בו". אמירה היא ציווי ושלטון. מעניין.


כז,ב-ג: אבנים גדולות, ושדת אותם בשיד, וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת בעברך: מדוע כתבו התורה על סיד ולא חקקוה באבן? שד"ל: "כי לא הייתה הכתיבה לדורות, אלא לשעה, כדי שתהיה התורה לנגד עיניהם בשעת כריתת הברית, בקבלם עליהם הברכה והקללה". חשוב לראות מול העיניים על מה חותמים, ומשראית – שוב לא חשוב הטקסט, אלא הקבלה בלב וההכנעה. לקח מעניין לקראת ראש השנה.


כח,סו: והיו חייך תלואים לך מנגד: מהו 'תלואים / תלויים'? שד"ל: "חייך יהיו קבועים במקום רחוק ממך, שלא תוכל להשגיי עליהם ולשמרם". חוסר שליטה במה שקורה לך – זהו עונש גדול.


שבת שלום, שנזכה לברכת אבות, לצוות את ה' עלינו, להיות מודעים בלב לברית עם ה', ולשלוט בחיינו, אורן, בן וכו', המתרגש כבר לקראת הביאור של השנה הבאה, בע"ה, 'העמק דבר'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה