chiddush logo

ליקוט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת חיי שרה

נכתב על ידי אורן מס, 10/11/2017

 ליקוט מביאור הנצי"ב לתורה – פרשת חיי שרה


כג,ב: ויבוא אברהם לספוד לשרה ולבכותה: מדוע לא בכה לפני ההספדאלא לאחריו? הנצי"ב: "מיתת שרה לא גרמה לאברהם שינוי בהליכות עולמו עוד, שהרי כבר נתגדל יצחק בנה שהוא התכלית, והספדה רב על פי חשיבותה... כתב כ"ף (של 'לבכותה') קטנה, ללמד שהבכי היה מעט אבל הספדה היה רב". למדנו לא לפחד מהמוות ('לא גרמה לאברהם שינוי בהליכות עולמו'), לפאר את החיים ('הספדה רב'), ולבכות במידה כפי גודל האסון (שהרי האסון קטן, כיוון שהתכלית כבר הושגה, ויצחק בן 37 שנה).


כד,א-ד: ואברהם זקן בא בימים ... ויאמר אל עבדו ... אל ארצי ואל מולדתי תלך, ולקחת אישה לבני ליצחק: מדוע לא הלך אברהם בעצמו במקום לשלוח את העבד? הנצי"ב: "'היה מחשב כמה ימים עוד יחיה ('בא בימים'), על כן היה חושש אולי ימות בדרך רבה כזו  ... עוד טעם ... משום שהיו עסקיו עם כל אדם, זה בא ושואל בענייני אמונה וזה להתפלל עליו ... היו הרבה עניינים מוטלים עליו, ומשום זה לא היה יכול לצאת ממקומו". למדנו שאצל אנשי מעלה, צרכי ציבור גדולים מצרכיך הפרטיים.


כד,כא: והאיש משתאה לה, מחריש לדעת ההצליח ה' דרכו: מדוע החריש העבד ולא דיבר איתה כדי לעמוד על טיב שכלה? הנצי"ב: "בשעת דיבור אי אפשר להתבונן על כל תנועה כמו בהיותו מחריש, וגם היא לא תוכל לעשות בזריזות כל כך, אם תהא זקוקה לענות". ללמדנו מעלת השתיקה וההתבוננות.


כד,לה: אל בית אבי תלך ואל משפחתי ולקחת אישה לבני: מדוע אמר העבד גם 'אל משפחתי' אחרי שכבר אמר 'בית אבי'? הנצי"ב: "שלא יבינו שדווקא אל בית אביו, אלא גם משפחתו בכלל, רק תחילה תלך לבית אבי". ללמדנו דרך משא ומתן, שאם לא תסכימו להצעתי, אלך לאחרים, על ימין או על שמאל.


כה,ו: ולבני הפילגשים אשר לאברהם: וכי היו לאברהם פילגשים, והרי לא ידוע על אישה נוספת לקטורה, וכן הגר אינה פילגש שהרי בנה ישמעאל דר במדבר פארן ולא שולח לארץ קדם? הנצי"ב: "בני אישה חשובה לפי (בעֵינֵי) כבוד האיש, אותם היה אביהם מקרב בחייו כטבע אב לבנים, ובני פילגשים היו מרוחקין מאביהם ... ובאשר בני קטורה היו מרוחקים מאביהם, משום הכי נקראו 'בני הפילגשים' של אברהם. ובדברי הימים נקראת אמם 'פילגש', בשביל שבניה היו 'בני פילגשים'". למדנו שמושג 'בן הפילגש' חל על בן המרוחק מאביו.


שבת שלום, שבת של התבוננות בריאה בחיים ובמוות, עיסוק בצרכי ציבור באמונה בקדימות לצרכי הפרט, לדעת מתי לדבר ומתי לשתוק, ולקרב את כל בנינו אלינו, אורן, בן וכו'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע