chiddush logo

לקט מהרוקח לפרשת אמור

נכתב על ידי אורן מס, 10/5/2019

 

לקט מהרוקח לפרשת אמור

כג,ג: וביום השביעי שבת שבתון: מה מוסיפה המילה 'שבתון'? הרוקח: "מוסיפין מחול על הקודש בין בכניסתו בין ביציאתו". שבתון – שבת קטנה, נוסף על שבת עצמה. מעניין.


כג,טז: תספרו חמישים יום: מדוע ציווה ה' לספור 50 יום? הרוקח: "לפי שלא היה זמן(מוגדר מראש) בכמה בסיוון או לחודש השלישי, ליום ו' עשו שבועות ... ולפי שעברו על מה שדבר להם ביום מתן תורה ('לא יהיה לך אלוהים אחרים'), ציווה להם לעשות יום הכיפורים שבו ניתנו הלוחות השניות, והוא כנגד שבועות, ויום הכיפורים כנגד שבועות". לא הבנתי כוונתו מדוע דווקא 50. הבנתי שיש כאן מימד של כפרה על עוון העגל.


כג,כד: בחודש הראשון באחד לחודש יהיה לכם שבתון, זכרון תרועה: מדוע אין תוקעים בשופר בראש השנה שחל בשבת? הרוקח: "'זכרון תרועה' ולא תרועה ממש". בשבת – רק זכר לתרועה. מעניין (ולא משכנע אותי ...).


ומדוע לא נזכר 'יום' בראש השנה, בניגוד לכל יתר המועדות (וביום השביעי, ובחמשה עשר יום, תספרו חמישים יום, יום הכיפורים הוא)? הרוקח: "כי בא בראש חודש והלבנה אין כבודה אלא בלילה, ואין רואין אותה ביום שראוי לקבעו". יום יהיה מכובד אם יכול להיראות במלוא עוזו. מעניין.


שבת שלום, שנזכה בה להוסיף עוד ועוד קדושה, לספר ימים לקראת הימים הגדולים שלפנינו, ולגלות את כבוד ה' במלוא עוזו בעולם, וברוכים הבאים למשפחת מנוסי השבים מהודו, אורן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע