chiddush logo

חג שבועות - מגילה זו למה נכתבה?

נכתב על ידי אלון, 3/6/2019

 בניגוד למגילת אסתר שבה ניתן לראות את עמידתו של הגיבור הטוב אל מול הגיבור הרע, כאסתר אל מול ושתי ומרדכי הניצב כנגד המן, במגילת רות, לעומתה, אין ניתן למצוא גיבור רע הבולט בה. הגיבורים הטובים של מגילת רות הם ללא ספק: רות, בועז ונעמי. מול הגיבורים החיוביים ישנם שלושה גיבורים כביכול שליליים: ערפה, אלימלך והגואל של רות. האם הם באמת גיבורים שליליים? התשובה היא לא!

לגבי ערפה – היא לא מייצגת דמות רעה בסיפור המגילה, שכן נאמר שהיא ליוותה את נעמי בדרך לארץ יהודה בדיוק כמו רות, אלא שהיא בניגוד לרות, קיבלה את ההסבר של נעמי לעזוב.

לגבי אלימלך - גם הוא לא מייצג דמות רעה בסיפור המגילה, שכן עצם עזיבתו את הארץ בימי הרעב – אין היא פסולה בעיני ההלכה, וגם אבותינו עזבו אותה מפאת הרעב שהיה בארץ.

לגבי הגואל של רות – גם הוא לא מייצג דמות רעה בסיפור המגילה, שכן בתחילה כשבועז מבקש ממנו לגאול את רות הוא מסכים, אך כאשר הוא מבין שצריך לגאול אישה נוכרייה הוא לא מסכים, כי הוא לא רוצה לעבור על מצוות התורה.

על כן, צריך להבין שהגיבורים השליליים שבמגילת רות לא באמת שליליים, אלא שהם אנשים נורמטיביים שנוהגים לפי הנורמה. גיבורים אלה באים להבליט את הגיבורים הראשיים.

בניגוד למגילת אסתר, שם ישנו עימות בין הטוב לרע, במגילת רות אין עימות אלא השוואה בין האנשים הרגילים לאנשים היוצאים מן הכלל. מעשיהם של האנשים הנורמטיביים, שאין בהם כל רע, מדגישים עוד יותר את מעלתם של הגיבורים שנוהגים לפנים משורת הדין ועושים יותר מאשר הם מחויבים. זו הסיבה שרות מוצגת במדרשי חז"ל כמייצגת את מידת החסד, שכן עושה היא עם נעמי מעבר למחויב עליה.

בסוף המגילה נכתב שמנשואי בועז ורות נולד עוֹבֵד וממנו הוקמה השושלת המפוארת עד ב"ה לביאת המשיח - היא מלכות בית דוד (רות ד, יג-כב): "וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת רוּת וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה... וַיִּתֵּן ה' לָהּ הֵרָיוֹן וַתֵּלֶד בֵּן... וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד... וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת יִשָׁי וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד". מגילת רות באה ללמד אותנו שבזכות גמילות חסדים - נולדים חיים. העולם נברא בחסד, וכאשר אדם נדבק במידה זו של הקב"ה – הוא יוצר חיים בדיוק כמו שהקב"ה יצר את העולם.

נאמר במדרש (מדרש רות רבה, פרשה כ, טו): "אמר ר' זעירא: מגילה זו אין בה, לא טומאה ולא טהרה ולא איסור ולא היתר. ולמה נכתבה? ללמדך כמה שכר טוב לגומלי חסדים" - אין עיקרה של המגילה כי אם בהודעת שכרם של גומלי חסדים.

 

הרב חיים סבתו, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר ברכת משה מעלה אדומים" - www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע