chiddush logo

התבוננות "והגית בו" - פרשת נח

נכתב על ידי אורן מס, 31/10/2019

 

נח

ו,ט: נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו:  אֶת-הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ: צדיק תמים הוא זה שהולך בדרכי ה' ודבק בו. במה צדיקותו של נח? – את האלוהים התהלך.


ו,יח: וּבָאתָ, אֶל-הַתֵּבָה--אַתָּה, וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ: במקומות כינוס ציבוריים, כולל כינוסים משפחתיים רחבים, נכון להפריד בין גברים לנשים. סדר כניסת משפחת נח לתיבה הוא נח ובניו, אחר כך אשתו וכלותיו. לעומת זה, סדר כניסת החיות הוא 'איש ואשתו' (ז,ב), וכן ' וְהַבָּאִים, זָכָר וּנְקֵבָה' (ז,טז). בעת סיום הכינוס ניתן לצאת בזוגות, בלא הפרדה בין נשים לגברים (צֵא, מִן-הַתֵּבָה--אַתָּה, וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ; ח,טז), אך גם ניתן לצאת בהפרדה, כפי שאכן יצאו נח ומשפחתו (וַיֵּצֵא-נֹחַ; וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו, אִתּוֹ; ח,יח).


 ו,כא: קַח-לְךָ, מִכָּל-מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל: לא נכון להיות בררנים או מפונקים בענייני אוכל. ה' מצווה את נח לקחת מאכלים מכל סוג, בתנאי שיהיה אכיל.

ח,כא: יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו: אדם צריך לקחת בחשבון ביחסיו עם בני אדם אחרים, כי גם הוא וגם זולתו צריכים להתגבר על יצרם, וכל עוד לא עשו זאת – יצרם רע, כבר מגיל הנעורים.


ט,ו: שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: אדם צריך לקחת בחשבון ביחסיו עם בני אדם אחרים, כי מעשה שלילי אשר יעשה, יחזור אליו ובסופו של דבר יפעל כנגדו.


ט,כה: אָרוּר כְּנָעַן:  עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו: אדם צריך לקחת בחשבון ביחסיו עם בני אדם אחרים, כי מעשה שלילי אשר יעשה עלול לחזור אליו כעונש, לא אליו ישירות אלא למשפחתו. חם חטא לאביו, ומי שנענש הוא כנען, בנו של חם.


יא,ז: וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ: שפה היא הדבר המחבר בין אנשים, והופך אותם לרֵעים ולעַם (הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם; יא,ו).


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע