chiddush logo

והגית בו - פרשת וישב

נכתב על ידי אורן מס, 20/12/2019

 

והגית בו – פרשת וישב

לז,ד: וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי-אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל-אֶחָיו--וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ: הרגשת קיפוח בין אחים עלולה להביא לשנאה בין האחים. יש בידי ההורים למנוע זאת, אם לא יַראו ויחצינו העדפה זאת, אלא ישמרו אותה בסתר. גם האח המועדף יכול למנוע שנאה זאת אם לא יחצין מה שעלול להוסיף שנאה (החלומות וכתונת הפסים).

לז,יד: רְאֵה אֶת-שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת-שְׁלוֹם הַצֹּאן: אנשים חשובים מרכוש. יעקב מבקש מיוסף לראות קודם את שלום האחים, ואחר כך שלום הצאן.

לז,יט: הִנֵּה, בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה: אדם מכונֶה על פי מעשה חריג שעשה.

לז,לג: חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; טָרֹף טֹרַף, יוֹסֵף: לפני הסקת מסקנות גורליות, יש לבדוק היטב ובדקדקנות. יעקב טעה במסקנה שיוסף מת, כי האמין לבניו (זאת מצאנו; לב), ולא הביא בחשבון שבניו עלולים לרמות אותו. באופן המיסטי, כפי שהוא רימה את אביו (אנוכי עשו בכורך), כך בניו רימו אותו.

לט,ב: וַיְהִי יְהוָה אֶת-יוֹסֵף, וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ: מי שה' אתו – מצליח בכל מעשיו.

לט,ט: וְאֵיךְ אֶעֱשֶׂה הָרָעָה הַגְּדֹלָה, הַזֹּאת, וְחָטָאתִי, לֵאלֹהִים: חטא כלפי אדם הוא קודם כל חטא כלפי ה'. יוסף מתרץ את חוסר הסכמתו לשכב עם אשת פוטיפר בזה שזה עוול כלפי בעלה, אך הנימוק החשוב הוא שזה חטא כלפי ה'.

מ,טז: וַיַּרְא שַׂר-הָאֹפִים, כִּי טוֹב פָּתָר; וַיֹּאמֶר, אֶל-יוֹסֵף, אַף-אֲנִי בַּחֲלוֹמִי: אדם במצוקה אוהב לשמוע רק דברים טובים (כי טוב פתר).

מ,כג: וְלֹא-זָכַר שַׂר-הַמַּשְׁקִים אֶת-יוֹסֵף, וַיִּשְׁכָּחֵהוּ: אדם ביסודו הוא כפוי טובה, ורק מעוניין למלא את השאיפות של עצמו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע