chiddush logo

פרשת השבוע - תרומה

נכתב על ידי אלון, 24/2/2020

 "וְאֶת הַמִּשְׁכָּן תַּעֲשֶׂה עֶשֶׂר יְרִיעֹת... אֹרֶךְ הַיְרִיעָה הָאַחַת שְׁמֹנֶה וְעֶשְׂרִים בָּאַמָּה וְרֹחַב אַרְבַּע בָּאַמָּה... חֲמִשִּׁים לֻלָאֹת תַּעֲשֶׂה בַּיְרִיעָה הָאֶחָת... וְעָשִׂיתָ אֶת הַקְּרָשִׁים לַמִּשְׁכָּן עֲצֵי שִׁטִּים... עֶשֶׂר אַמּוֹת אֹרֶךְ הַקָּרֶשׁ... וְאַרְבָּעִים אַדְנֵי כֶסֶף תַּעֲשֶׂה תַּחַת עֶשְׂרִים הַקָּרֶשׁ... וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ"

(שמות כו, א-ל)

 

בפרשתנו, התורה נכנסת לפרטי הפרטים התכנוניים של המשכן. זה כבר לא קשור לתחום מחיי האדם כחיי הכלכלה והאישות, אלא אדריכלות ועיצוב, מה שמעורר שאלה כפולה: מדוע הקדוש ברוך הוא מתערב בכל הפרטים הללו, במקום לצוות את בני ישראל לבנות משכן ולתת להם לתכנן ולעצב אותו בעצמם? וגם אם נבין את הצורך בהתערבות אלוקית, מדוע חשוב לכתוב את הוראות הבנייה בתורה הנצחית, הרי המשכן הוא זמני מעצם טבעו, ובית המקדש הוא הקבוע? מהו המסר לדורות מכל הארכיטקטורה הזאת?

רבי יהודה הלוי מרחיב על כך בספר הכוזרי (מאמר ראשון צט, ועוד), ומסביר שהדייקנות שאנו פוגשים בפרשיות בניית המשכן שייכת למהותה של ההתגלות האלוקית לעם ישראל. עד מתן תורה, רבים ניסו לעבוד את השם "מלמטה-למעלה", דהיינו מכוח יוזמה אישית ומחשבה אנושית. אל לנו לזלזל בכך, כשאדם מכוון את לבו לשמיים ומחשבתו ישרה, בוודאי שיש ערך רב לניסיונו להתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ועם זאת, חידושה של תורת ישראל נעוץ בעבודת השם "מלמעלה-למטה", במילוי הצו האלוקי, המדויק, המורה לנו את המסילה שבה נעלה בית אל.

בהקשר לכך מדמה רבי יהודה הלוי את המצוות לעולם הטבע – שם ברור לנו שהכול הוא מדויק. שינוי קל בכרומוזום אחד של אדם, לדוגמה, ואתה מקבל אדם אחר לחלוטין. כך המצוות האלוקיות: "כי בעבודת האלו-ה אין מקום לא להשערה ולא להיקש שכלי ולא לשיקול דעת".

חשוב במיוחד לבטא עקרון זה בציווי על המשכן, כי בעצם הרעיון של משכן ומקדש יש משהו מסוכן. מצד אחד - המשכן הוא מקום שעשוי להוציא מן האדם את שיא השיאים של הדבקות האלוקית, אך מצד שני - כול כוח נפשי שנותנים לו דרור, ללא הכוונה וללא הגבלה, עלול לפרוץ גדרים ולהביא לאסון, כפי שארע בחטא נדב ואביהוא, שאומנם היו מאוד דבקים בה', אך הם עשו פעולות שהם לו היו מצווים בהן.

דווקא כאן יש צורך בהכוונה אלוקית, דווקא כאן יש צורך בדיוק מרבי. זהו המסר והעיקרון הנצחי שעומד מאחורי הפרטים הרבים שמציינת הפרשה בבניית המשכן - שההתקרבות אל השם יתברך תבוא דווקא על ידי השמיעה בציוויו.

 

הרב נתנאל אלישיב, מתוך האתר: "בני דוד" - http://www.bneidavid.org

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע