chiddush logo

"שלשה כתרים" לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל

נכתב על ידי izik28, 24/5/2020

  בס"ד 


ד"ת לחג השבועות ופרשת  נשא   תשפ  לע"נ הרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל

             "שלשה כתרים "
------------------------------------------------------------------
נשא
, האיסור, " לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא" , מתקשר עם מתחבר עם מצוות  נשיאת ארון הברית שנאמר , "כי עבודת הקדש עליהם בכתף ישאו. "משרשי המצוה" לפי שכל עיקר כבודן של ישראל הוא התורה שבה נבדלו משאר העמים ונעשו חלק השם, על כן ראוי וכשר לשאת אותה בכתפי האנשים הנכבדים והמקודשים שבנו... כל ענין מצוה זו מבאר בכתוב, והוא שישאו הכהנים והלוים הארון בכתף בעת שיצטרכו לנשאו ממקום למקום, כגון בעת מלחמה או לשום דבר אחר, ולא ישאוהו בעגלה או על גבי בהמה" ונשאל איך אנו מקיימים מצווה זו בימינו ? ואיך היא מתחברת עם שם הפרשה " נשא" 
קדושה כפולה בחודש השלישי 
 חיבור מפגש החג עם השבת  בחודש השלישי  יוצר שילוב מעניין  שמביא אותנו לסיפרה חמש  המסמלת את חמישה חומשי  תורה  ," בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים ביום הזה באו מדבר סיני " אמרו חז"ל ביום הזה ,ראש חודש שבאחד בסיוון חנו במדבר לקבלת התורה " ,ויחן שם ישראל נגד ההר" 
המילה " ויחן" נקראת בלשון יחיד ותמוה הדבר, הרי בני ישראל היו שם על נשם וטפם? מפרש המדרש," כאיש אחד בלב אחד" ,אבל שאר החניות בתרעמות ומחלוקת  ,חוץ מקבלת התורה שאין זוכים לקבלה אלא אם כן כל ישראל באהבה ואחווה שלום ורעות כשם שאין נישואים אלא ע"י שלום ואהבה כך גם התורה נקראת " מורשה" אל תקרי מורשה אלא מאורסה" .
החודש השלישי נבחר להיות נושא כתר התורה לפי רבי יוסי הגלגלי משום שהוא מסמל תורה משולשת" תורה נביאים כתובים" לעם משולש," כהן לוי ישראל"  ע"י משה שהוא השלישי מבני עמרם ויוכבד . התורה ניתנה לישראל ע"י היטהרות  ופרישות גם יחד  , הלא הם שלשת ימי ההגבלה והם נקראים בשם זה בעקבות הפסוק, "והיו נכונים ליום השלישי, כי ביום השלישי ירד ה' לעיני כל העם על הר סיני, והגבלת את העם סביב לאמר, השמרו לכם עלות בהר...". בעוד  יום לפני שלושת ימי ההגבלה נקרא "יום המיוחס"  משום שלפי המסורת, ביום זה, הגיעו בני-ישראל למרגלות הר סיני,  והיו מאוחדים "כאיש אחד בלב אחד", ויוחסו בני ישראל משאר אומות העולם."
מעלים בקודש 
המילה " נשא"  מסמלת עליה ממקום נמוך למקום גבוה,  בדיוק  כיציאת ישראל ממצרים לעבודת הקודש ,בהיפוך אותיות היא נקראת" שנא "מלשון שנאה מה שמסביר את איסור נשיאת שם ה" לבטלה , כאשר  אדם נשבע שבועת שקר  , או מחלל שם שמים בדיבור רע או אפילו כאשר הוא עובר על מצווה מסוימת בזדון , הוא עובר על איסור חמור זה , מפרש ספר החינוך," לדעת בני אדם ולקבוע בנפשותם ולחזק האמונה בלבותם כי האל ברוך הוא אשר בשמים ממעל וקיים לעד, אין קיום כקיומו. וראוי ומחייב עלינו בזכרנו שמו הגדול על מעשנו ועל דיבורינו, לזכרו באימה, ביראה, ברתת ובזיע, ולא כמהתלים ומדברים בדבר קל....על כן ראוי לקבוע העניין הזה בלבנו ולהיות יראתו על פנינו לחיותנו ולזכותנו, חייבנו במצוה הזאת לבל נזכיר שמו הקדוש לבטלה."  נשיאת ארון הברית  בכתף  הייתה כדי לשמור על כבוד לוחות הברית והכרובים שיהיה  נישא בידי בני מלך העולם שמצווים ללמוד ולהגות בתורה הקדושה , וכך לרומם איש את רעהו במצות ה" ולקיימם  ברוב עם בקרוב לבבות ולא בשנאה מה שיזכה אותנו בשלשת הכתרים ,"כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות, וכתר שם טוב עולה על גביהן" ,מפרש הרמב"ן,כתר  כהונה זכה בו אהרן, מלכות זכה בו דוד, וכתר תורה מונח לכל מי שירצה להתעטר בו, ואמרו רז"ל ושמא תאמר שזה הכתר פחות הוא משנים האחרים אינו כן ,אבל גדול הוא משניהם ובו יהיו השנים שנא,' "בי מלכי' ימלוכו ורוזני' יחוקקו צדק" ,אבל כתר שם טוב מגיע מאת התורה ידיעתה והמעשה בה כי בהן יגיע השם הטוב האמיתי",מה שיזכנו ברכה " ורעם ונשאם עד העולם" .חג שמח   וקיץ בריא

דה"ת יפורסם בל"נ בעלון " קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע