chiddush logo

מפירוש רבי שמשון רפאל הירש לתורה - בראשית

נכתב על ידי אורן מס, 13/10/2023

 

מפירוש רבי שמשון רפאל הירש לתורה

 

רש"ר הירש – מתוך הויקיפדיה

הרב שמשון בן רפאל הירש (רש"ר הירש), בגרמניתSamson Raphael Hirsch; כ"ד בסיוון ה'תקס"ח20 ביוני 1808 – כ"ז בטבת ה'תרמ"ט31 בדצמבר 1888) היה רב גרמני, מאבות הנאו ־ אורתודוקסיה במאה ה־19 וממנהיגי יהדות גרמניה בתקופה זו. במקביל לעמידתו בראשות המאבק ברפורמים ... דגל בעצמו במודרניזציה ואקולטורציה מקיפות ובהשתלבות לשונית, תרבותית ואזרחית באומה הגרמנית בגדרי שיטתו" תורה עם דרך ארץ".

 

מתוך הקדמת המחבר

מטרות המחבר היו לדקדק את ביאור הכתוב מתוך עצמו, ולשאוב את הביאור מניסוח הלשון ... לדלות את פירוש המילים מתוך אוצר המילים של התנ"ך ... לגלות ולהציג ... את אותן האמיתות שעליהן מיוסדת ההשקפה היהודית על העולם והחיים, והמהוות את הכללים המנחים לאורח החיים היהודי במשך כל הזמן.

הערה: הפירוש המובא בעריכה זאת הוא על פי תרגומו של הרב שמואל גלובוס לפירוש הרש"ר הירש לתורה, לפי מהדורת הוצאת קרן הרב יוסף ברייער, ניו יורק תשע"ב – 2012.

 

פרשת בראשית

בראשית א,א: בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ: מה לומדים מהפסוק? הירש: "בתחילת כל ההוויה – אלוקים היה הבורא... 'בראשית' – לא קדמה כל הוויה למעשה הבריאה של ה' ... העולם נברא מתוך ההעדר המוחלט, יש מאין ... עולם זה, על כל פגמיו המדומים, מתאים לתוכניתו החכמה של הבורא ... נמצאנו למדים ש'בראשית' היא היסוד להכרתנו באלוקים, בעולם ובאדם".

א,ה: וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה: מהי משמעות קריאת השמות? הירש: "בכל מקום שה' קרא שם לברואיו, הוא קבע בשם זה את ייעודו של בעל השם, כדוגמת אברהם, ישראל וכו'.

א,יד: יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהַבְדִּיל, בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים: מה משמעות האותות והמועדים? הירש: "לחינוכם של האנושות ושל ישראל. גם תפקיד זה תלוי במהלכם הקבוע של המאורות, שנקבע על ידי הבורא. נמצא שהציווי למאורות 'והיו לאותות ולמועדים, מרמז לשליחותם ההיסטורית לאנושות ולישראל".

א,כב: וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, לֵאמֹר: פְּרוּ וּרְבוּ: מה משמעות 'לאמור'? הירש: "'דיבר' שונה מ'אמר' ... 'לדבר' – להגות בשפתיים ... לכן אדם שיושב בדד יכול לדבר, אבל אינו יכול לומר. 'אמר' פירושו להודיע דבר לזולת ... כוונת תיבת 'לאמור' היא שהמילים צריכות להיחרת בלב השומע ולהיות מובנות בכל עומקן ... 'אמר בליבו' – הביא דבר להכרת עצמו, שמר אותו בזכרונו. זוהי גם משמעות 'לאמור' באדם המדבר אל עצמו, כאשר הוא מאזין לדברי עצמו".

א,כז: בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם: מה משמעות 'אותו – אותם'? הירש: "הזכר והנקבה נבראו שניהם על ידי האלוקים בכבודו ובעצמו, ושניהם נבראו בצלמו בשווה ... מתחיל בלשון יחיד 'אותו' ומסיים בלשון רבים 'אותם'. האדם הנברא בצלם אלוקים – אחד הוא, ונברא זכר ונקבה. רק שניהם במשותף מוציאים לפועל את מושג 'אדם' בשלמותו".

ב,א: וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל-צְבָאָם: מהו 'צבאם'? הירש: המושג 'צבא' מופיע גם בהקשר של שלום. כשעם ישראל היו בשלום וחנו סביב למשכן הם נמנו ל'יוצאי צבא'... המשמעות הבסיסית של 'צבא' היא קיבוץ מספר רב ... כל הנבראים בשמים ובארץ מהווים 'צבא' אחד גדול, שנקודת מרכזו היא הבורא והמנהיג, האדון והשליט ... ההישג הגדול ביותר של היחיד אינו אלא חלק קטן מהכל, אך אפילו הקטן שבמעשיו אינו נאבד ואינו נשכח, ובלבד שהאדם יקיים בנאמנות את ציווי המפקד האחד והגדול".

ב,ד: אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, בְּהִבָּרְאָם: מהן התולדות? הירש: "הדברים היוצאים והנובעים מהשמים והארץ .. מהווה התחלת עניין חדש, ולא סיכום של מה שקרה כבר".

ב,יח: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים, לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ: מהו 'עזר כנגדו'? הירש: "מכיוון שהאישה נועדה להיות עזר לבעלה, עליה להיות כנגדו, ומאחר ועליה להשלים אותו, היא זקוקה לתכונות שונות ממנו... רק אם הקירבה ביניהם אינה גדולה, תימצאנה בהם תכונות שונות, ומחמת הבדלים אלה, הם ייעשו ביחד אדם שלם. כשיינשאו ייעשו ל'בשר אחד' וימלאו את תפקידם ביתר שלמות".

ג,יט: בְּזֵעַת אַפֶּיךָ, תֹּאכַל לֶחֶם, עַד שׁוּבְךָ אֶל-הָאֲדָמָה: מדוע אדם צריך להזיע ולעמול קשה? הירש: זוהי תמצית כל תורת ה' והשלטון האלוקי – לזכך ולרומם את החיים הארציים, ולקרב את החיים אל ה' ואל שכינתו".

ו,ה: וַיַּרְא יְהוָה, כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם: מהי הרעה? הירש: "הרע שהביאו בני האדם על העולם ... בידינו לצור את החומר שהופקד בידינו ... האדם נמשך אחר יצר לבו ... האדם כבר הביא רעה רבה על הארץ, ולגבי העתיד הצפון כרעיון במחשבות לבו של האדם".

 

שבת שלום, שבת של התחלות טובות, שמות טובים, שליחות, אמירה טובה לזולת, זוגיות טובה, היווצרות דברים טובים, מנוחה נכונה ורק טוב, ובעיקר – ניצחון מוחץ על אויבינו. אמן! אורן.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע