chiddush logo

חדשות , חדשות 11 12 13 14 וכו

4/4/2024

 




*בעקבות תדרוך ״גורם בטחוני בכיר״, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ בפייסבוק:*

הפרקטיקה של הסתתרות פחדנית מאחורי הכינוי "גורם ביטחוני בכיר" כדי לתקוף שר שהמערכת לא אוהבת את החלטותיו המקצועיות היא פרקטיקה נלוזה והגיע הזמן לחדול ממנה. אם יש גורם צבאי או ביטחוני שיש לו מה לומר ורוצה לנהל דיון ציבורי ענייני מעל גלי התקשורת שיתכבד ויעשה זאת בשמו ובפנים גלויות, ולגופו של עניין באופן שניתן יהיה להשיב לו. 

יש גם גבול כמה אפשר לזלזל באנטיליגנציה של הציבור ולשאת את ביטחון ישראל לשווא. לטעון שעיכוב של כמה חודשים בודדים בעסקה שמתעכבת כבר יותר משלוש שנים כתוצאה מהתנהלות מערכת הביטחון (העסקה אושרה עקרונית בממשלה כבר בשנת 2021 ועד עכשיו לא קודמה) ועוסקת במטוסים שהראשון בהם יגיע לארץ רק בעוד עשר שנים ויותר - לטעון שזו פגיעה בביטחון ישראל זה פופוליזם שהוא על גבול המביך. מה שחיכה שלוש שנים יכול לחכות עוד שלושה חודשים כדי לעבור בחינה מחודשת אל מול צרכים נוספים ובראי התובנות החדשות של מלחמת חרבות ברזל על מכלול האיומים, תרחישי הייחוס והמענה הנדרש. להטעות את הציבור ולנסות לקשר את זה למלחמה הנוכחית כאילו אני מונע עסקת מטוסים שאמורה להגיע לכאן שבוע הבא ולהצטרף ללחימה זה לומר לא אמת לציבור.

ובכלל, הניסיון להשתיק דעה אחרת ולמנוע קיומו של דיון באמצעות האשמה חמורה שחוזרים עליה שוב ושוב כאילו מי שמעז להעלות תהיות על עמדת מערכת הביטחון פוגע בביטחון ישראל זה הכי ה 6 באוקטובר שיש. יותר מידי שנים שמערכת הביטחון מנעה דיון וסיעור מוחות והשתיקה ביקורת וקולות אחרים. זה חלק גדול מהאקלים שגרם לצמיחת הקונספציה ולמחדל הנורא של ה 7 לאוקטובר. כדאי שנפיק לקחים ונאפשר דיון ומחלוקת. זו הדרך הטובה ביותר להגיע לאמת ולהחלטות נכונות.

כך גם הניסיון לזלזל בעמדה שכנגד ולטעון שאין כאן בכלל על מה לדון ושאם לא נזמין שתי טייסות חדשות אז נילחם "עם מקלות וכידונים". זה פשוט לא רציני. באמת אין כאן מה להתלבט? האם עכשיו, כשנחשפנו לאיום חדש של החותים בתימן ממרחק של 2000 ק"מ, לא שווה לבחון אולי להמיר חלק מהמטוסים במערך טילים ארוכי טווח? לא יכול להיות שהם יהוו מענה טוב יותר לאיום הזה מאשר מטוסים? ואולי בכלל עדיף כתב"מים? אולי חלק וחלק? לא יכול להיות שעל רקע מסקנות המלחמה בעזה ולאחר שקונספציית הצבא הקטן והחכם קרסה עדיף להמיר כמה מטוסים בעוד כמה טנקים ונגמשים ומעילי רוח ולהקים עוד אוגדה מתמרנת או אפילו שתיים? זה לא שווה אפילו דיון?!

אני לא מוכן לקבל את זה. יש לי אחריות גדולה לתקציב המדינה ולכסף של הציבור. אין מה לעשות, בסוף, אם נרצה או לא, יש לנו מגבלות תקציב. יש גבול כמה נוכל להגדיל את הגירעון, להעלות מיסים או לקצץ בתקציבי החינוך, הבריאות והרווחה. לא נוכל לממן הכל גם וגם. לכן אנו נדרשים לנהל שיח של סדרי עדיפויות ולא רק של צרכים. אז הדיון הוא לא מטוסים או מקלות וכידונים אבל בהחלט על האיזון בין אש לתמרון ובין מעגל ראשון, שני ושלישי, ועוד. ואלה בהחלט דילמות רציניות שדורשות וועדה ציבורית מקצועית, שיהיו בה מומחי ביטחון וכלכלה, שיאתגרו יחד עם צה"ל ומשרד האוצר את החשיבה, וימליצו לממשלה על סדרי העדיפויות וניהול הסיכונים.

הקמת הוועדה סוכמה כבר לפני חודשיים במסגרת סיכומי התקציב המתוקן לשנת 2024 בין ראש הממשלה, שר הביטחון ואנוכי. ראשי צה"ל היו כמובן חלק מהדיון והסיכום. והסכמים צריך לכבד. הוועדה אמורה היתה לקום כבר לפני כחודשיים ואם מערכת הביטחון לא היתה פועלת למנוע את הקמתה היא כבר היתה בעיצומם של הדיונים ולקראת גיבוש ההמלצות. השיטה שבה מערכת הביטחון מונעת את הקמת הוועדה ובמקביל רצה לקבוע עובדות השטח בסכומי עתק היא לא הגונה ולא הגיונית ואני לא מוכן לקבל אותה.

הוועדה תקום, תדון ותמליץ, הקבינט והממשלה ישקלו ויחליטו ובהתאם לזה נאשר את התקציב ואת העסקאות. ישראל היא מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע