פרשת נח- מה הקשר בין המבול לתורה?/ מאת: אהובה קליין .
פרשת נח - מה הקשר בין
המבול לתורה?
מאת: אהובה קליין.
כבר במבט ראשון על
הפרשה, ניתן להבחין: כי סופה של פרשת
בראשית - משמשת כהקדמה לפרשת נח , לפי
ששם התורה מתארת לנו את הירידה המוסרית בחברה האנושית, כנאמר: "וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי עָשָׂה
אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל לִבּוֹ. וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי
מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה, עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף
הַשָּׁמָיִם: כִּי נִחַמְתִּי, כִּי
עֲשִׂיתִם. וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי
יְהוָה" [בראשית
ו', ו'- ט']
ציורי תנ"ך/ נח בונה תיבה וליצני הדור לועגים לו/ ציירה: אהובה קליין (c)
* כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה (c)
בתחילת פרשת נח נאמר:
"אֵלֶּה,
תּוֹלְדֹת נֹחַ--נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו: אֶת הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ נֹחַ. וַיּוֹלֶד נֹחַ, שְׁלֹשָׁה בָנִים—אֶת שֵׁם,
אֶת־חָם וְאֶת יָפֶת. וַתִּשָּׁחֵת
הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ, וְהִנֵּה
נִשְׁחָתָה: כִּי הִשְׁחִית כָּל־בָּשָׂר
אֶת דַּרְכּוֹ, עַל הָאָרֶץ. וַיֹּאמֶר
אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל־בָּשָׂר בָּא לְפָנַי—כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס,
מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת הָאָרֶץ" [להלן: ו', ט'- י"ד].
ההפטרה היא בספר
ישעיהו [נ"ד- נ"ה] ושם אנו קוראים את דברי ישעיהו הנביא האומר: "הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם-
.........הַטּוּ
אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית
עוֹלָם, חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים. הֵן
עֵד לְאוּמִּים, נְתַתִּיו; נָגִיד וּמְצַוֵּה, לְאֻמִּים. הֵן גּוֹי לֹא תֵדַע תִּקְרָא, וְגוֹי לֹא יְדָעוּךָ
אֵלֶיךָ יָרוּצוּ--לְמַעַן יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְלִקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל כִּי
פֵאֲרָךְ".[נ"ה, א'- ו']
השאלות
הן:
א] מה חשב ה' על
יצירת האדם ומה הסיבה להבאת המבול ?
ב] במה היה ייחודו של
נח בדורו ?
ג] מה כוונת הנביא ישעיהו באומרו: "הוֹי כָּל־ צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם"?
תשובות.
מחשבת
אלוקים והבאת המבול על האנושות.
רש"י מסביר: כי הייתה נחמה לפני ה' שברא את האדם בתחתונים ולא בעליונים - היכן
שנמצא מקום המלאכים. אם האדם היה שם היה יכול לגרום להמרדה למעלה . כמו שגרם למטה
בעולם הזה.
נאמר: "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי
הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס".
יש
לדעת כי למרות יצריו ונטיותיו הרעות של
האדם- הרי בזכות הנפש השוכנת בתוכו המשמשת מעצור לחטוא בחטאים יותר ויותר קשים - הוא אינו מסוגל בקלות לרצוח בן אדם
ולחטוא חטאים אחרים קשים ואכזריים.
אך על פי הפסוק
הנ"ל:"
וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ,.." ניכר
שהאלוקות אשר בקרב האדם נשחתה וכתוצאה מכך
התמלאה הארץ חמס.
מתברר כי ללא תורה - יפשע העם !
המדרש מספר: באותו דור לא חסר לאנשים
דבר, כולם היו גיבורי כוח, עם לידת האדם
באותו יום - היה בכוחו אפילו להילחם עם
השדים , היו זורעים למשך חמישים שנה והיו
בעלי- גבורה עוצמתית!
הם היו מסוגלים לרכב
על סוס ובזמן שהסוס דוהר לעקור עץ ארז ממקומו - כל העולם היה לפניהם - היו יכולים
לגור בכל מקום שרצו. בעצם לא חסר להם דבר - הם היו משופעים בכלכלה, בטחון - ולא היה חסר להם מאומה.
מה כן היה חסר להם -
דבר כה חשוב לקיום העולם?
התשובה: התורה
הקדושה - לכן כשהם מתרחקים מספר התורה
גם אם יש להם מכל טוב הנפש שלהם אינה
מתמלאת ובהמשך השגרה משתלטת עליהם.
אין הם מסתפקים במה
שיש להם - ומחפשים ריגושים.
במסכת אבות נאמר: "הֲפֹךְ
בָּהּ וַהֲפֹךְ בַּהּ, דְּכֹלָּא בַּהּ" [מסכת אבות ה', כ"ב]
התורה מכילה חכמת חיים לאורך כל הדורות .
כאשר אדם מחובר לתורה – לא ירגיש צורך בשום מותרות!
אך עדיין מעניין מדוע
ה' העניש את הדור בעונש המבול, דווקא ?
ישנו פירוש המבאר : כי הקב"ה ברא את העולם בסדר מופתי - ה' הציב ליבשה מקום מוגדר ומנגד לים ומקורות המים- תחומים מוגדרים כמו שנאמר: גְּבוּל-שַׂמְתָּ,
בַּל-יַעֲבֹרוּן; בַּל-יְשֻׁבוּן, לְכַסּוֹת הָאָרֶץ. הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים, בַּנְּחָלִים;
בֵּין הָרִים, יְהַלֵּכוּן.
יַשְׁקוּ, כָּל חַיְתוֹ
שָׂדָי; יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם.
עֲלֵיהֶם,
עוֹף-הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן; מִבֵּין עֳפָאיִם, יִתְּנוּ-קוֹל.
מַשְׁקֶה הָרִים,
מֵעֲלִיּוֹתָיו; מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ, תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ.
מַצְמִיחַ
חָצִיר, לַבְּהֵמָה, וְעֵשֶׂב, לַעֲבֹדַת הָאָדָם;
לְהוֹצִיא לֶחֶם, מִן-הָאָרֶץ." [תהלים פרק: כ"ד, ט'- ט"ו]
אך כאשר בני האדם
חוטאים בצורה כה מוגזמת ,משחיתים את הנפש האלוקית ופורצים את כל הגבולות - אז ה'
פועל: מידה כנגד מידה ופורץ גם את גבולות
הים והיבשה וכך נוצר המבול!
נוח ויחודו
בדורותיו.
בעל
הטורים
מדגיש את סיבת הופעת שמו של נח בפסוק
שלוש פעמים:" אלה תולדות נח, נח איש
צדיק תמים היה בדורותיו את האלוקים התהלך נח"[שם, ו, ט]
שלושה
פירושים:
א].נח
ראה ג' עולמות - עולם טרם המבול, עולם
שומם כתוצאה מהמבול, ועולם חדש בתום המבול.
ב]
היה משלושה אנשים שכל אחד מהם הציל שלושה:
נח-
הציל את שלושת בניו: שם, חם, יפת.
דניאל
- הציל את חנניה, מישאל ועזריה.
איוב
- הציל את שלושת רעיו: אליפז התימני, בלדד
השוחי וצופר הנעמתי.
ג] נח
היה - נח לשמים, נח לבריות ,נח לעליונים, נח לתחתונים ,נוח בעולם הזה , נח לעולם
הבא.
בנוסף
נחשב נח לאדם תמים בתקופת דור המבול ודור
הפלגה.
על
פי בעלי התוספות [ב"הדר זקנים"] נח מוזכר שלוש פעמים בפסוק כנגד שלושת המידות שהצטיין
בהם: "צדיק", "תמים", "את האלוקים התהלך.."
הרמב"ן
מבאר:
כי נח היה צדיק ותמים והמשמעות היא: שנחשב לזכאי ושלם בצדקו ,לפיכך היה ראוי שינצל
מפני עונש המבול לפי שהצדיק זכאי בדין וזה - ההפך מדינו של רשע.
כפי
שנאמר: "וְהִצְדִּיקוּ, אֶת הַצַּדִּיק, וְהִרְשִׁיעוּ, אֶת הָרָשָׁע" [דברים כ"ה, א]
פירוש
נוסף של רבי אברהם:
נח היה צדיק במעשיו ותמים בליבו, כפי שנאמר:
"תָּמִים
אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ, מִיּוֹם הִבָּרְאָךְ" [יחזקאל כ"ח, ט"ו]
ישנו
פירוש יפה על השם :"נח"- בהיפוך אותיות-"חן"- כלומר מצא חן בעיני ה' והמילה :"חן"- מופיעה
בתורה שבעים פעמים - כנגד-שבעים פנים
לתורה [ספר התמצית/מאיר ינאי]
דברי נבואת ישעיהו הנביא : "הוֹי כָּל־ צָמֵא
לְכוּ לַמַּיִם"
בדרך כלל המים בנוסף
לתכליתם להשקות את האנושות – הם משולים
לדברי התורה הקדושה.
כדברי ירמיהו הנביא: "כִּי שְׁתַּיִם רָעוֹת, עָשָׂה
עַמִּי: אֹתִי עָזְבוּ מְקוֹר מַיִם
חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת--בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא יָכִלוּ
הַמָּיִם". [ירמיהו ב', י"ג]
כוונתו – העם נטש
את בורות המים הטובים - מים חיים – מעיין
שופע, זו - התורה והלכו לחצוב להם בורות
שגם כאשר היו ממלאים אותם במים הם היו מחלחלים
באדמה ומשאירים את הבורות ריקים . הנמשל: נטישת התורה הקדושה והליכה אחרי עבודה זרה.
דוד המלך מתפלל: "מִקֹּלוֹת
מַיִם רַבִּים אַדִּירִים מִשְׁבְּרֵי יָם אַדִּיר בַּמָּרוֹם יְהוָה.[תהלים צ"ג, ד']
ישעיהו הנביא אומר:" הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ
אֵלַי, שִׁמְעוּ וּתְחִי נַפְשְׁכֶם; וְאֶכְרְתָה לָכֶם בְּרִית עוֹלָם, חַסְדֵי
דָוִד הַנֶּאֱמָנִים"
נאמר
"וְהָיָה, אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֺתַי, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה
אֶתְכֶם, הַיּוֹם--לְאַהֲבָה אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל לְבַבְכֶם,
וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ "[דברים י"א –י"ג]
לסיכום, לאור האמור לעיל - קיים קשר בין קיום התורה שאותה קיבלנו
במעמד הר סיני במילים: "נעשה
ונשמע" לבין המים הטובים - גשמי ברכה
ואילו – במצב של העדר הדבקות בתורה- התוצאה: מים
רעים לשתייה או שיטפונות ההורסים יבולים , בצורת, והגרוע מכול היה המבול
שלא ישוב עוד כהבטחת ה',
יהי רצון שנזכה כולנו
לשוב להתחבר לתורה הקדושה כדי להיות
מבורכים בשלום ובשלווה בארץ ישראל ולשמש אור לגויים. ויפים וחשובים דברי החכם: יוֹסֵי בֶּן יוֹעֶזֶר:
"הִי בֵּיתְךָ בֵּית וַעַד לַחֲכָמִים, וֶהֱוֵי מִתְאַבֵּק
בַּעֲפַר רַגְלֵיהֶם, וֶהֱוֵי שׁוֹתֶה בַּצָּמָא אֶת דִּבְרֵיהֶם"[אבות, א', ד']



