chiddush logo

חשוב טוב

נכתב על ידי שניאור, 30/7/2014

 

חשוב טוב!
"המחקרים לימדו שניתן למנוע מגירויים רגשיים, אפילו כאלה הנתפסים כשליליים ביותר, מלהשפיע על ההתנהגות, הפיזיולוגיה והפעילות המוחית שלנו"

כו תמוז התשע"ד (24.07.2014)

חב"ד
רומינציה היא מעין העלאת גרה נפשית הגורמת לנו לחזור ולחשוב שוב ושוב מחשבות בעלות תוכן שלילי ומדכא, בעקבות אירוע לא נעים שחווינו. מחקרים מראים שאנשים בעלי נטייה לרומינציה מועדים יותר לחרדות ודיכאונות ונמצאים בסיכון להתפתחותם של קשיים נפשיים נוספים.

האם ניתן לגרום למחשבות אלו להיעלם או לפחות להפחית אותן? מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת 'קליניקל פסיכולוגיקל סיינס' מצביע על אפשרות כזו, בדמותו של אימון יומי באורך חצי שעה. האימון עושה שימוש בטכניקה פשוטה למדי הידועה בשם "גיוס בקרה קוגניטיבית". זהו מנגנון המאפשר התעלמות מהסחות דעת בזמן התנהגות מוכוונת מטרה (כגון נהיגה בכביש סואן), והרי מחשבות שליליות הן תמיד הסחת דעת מ"מה צריך לעשות עכשיו בכדי לשפר את המצב". ד"ר נוגה כהן מקבוצת המחקר: "המחקרים לימדו שניתן למנוע מגירויים רגשיים, אפילו כאלה הנתפסים כשליליים ביותר, מלהשפיע על ההתנהגות, הפיזיולוגיה והפעילות המוחית שלנו".

אבל חשוב לדעת ששנים רבות לפני שמישהו חשב על הנושא במושגים אלו, כבר עובדה ושוכללה שיטה מדויקת של השלטת וביקורת המוח (קוגניציה) על הלב (רגש). למעשה, פיתוח יכולת זו היא אחת מדרישות הכניסה היסודיות אל המועדון האקסקלוסיבי של עובדי השם. שימוש נכון ביכולות השכליות (קוגניטיביות) מאפשר חשיבה אובייקטיבית ויעילה וחוסכת את אבדן הפרופורציות והבהלה האופייניות למי שמחשבותיו נשלטות על ידי רגשותיו. שלמות שליטתו של המוח על הלב מתומצתת בראשי התיבות של המילה מלך: מוח לב כבד. לפי סדר זה, המוח מקדים את (שולט על) הלב, המציין את העולם הרגשי, ועל הכבד המסמל את הגוף.

על פי תפיסה זו, מלך הוא כינוי לאדם שמשלב חכמה, עולם רגשי מפותח ושליטה מושכלת בדחפים רגשיים וגופניים. הוא מגיע לשלמות זו תוך תרגול בלתי פוסק של התבוננות (זכירה וחשיבה על) בעל הבית האמיתי, הקדוש ברוך הוא, ש"ניצב עליו... ומביט עליו ובוחן כליות ולב, אם עובדו כראוי" (תניא פרק מא). מודעות עיקשת ותמידית כזו מייצבת ומאזנת, משמחת ומרתיעה כאחת. אפשר בהחלט לקרוא לזה "גיוס בקרה קוגניטיבית".

המלך המשיח הוא המלך האנושי המושלם. מלכותו מבטאת את מלכות השם עלי אדמות. הוא מרוכז לחלוטין ואיננו מסיח את דעתו לרגע מתכלית חייו האלוקית: הבאת גאולה שתשחרר את כולנו מהקשיים הרגשיים ותכניס את חיינו לעידן של אושר אין סופי.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע