chiddush logo

אשר אני - אשר אתם

נכתב על ידי zeev148, 2/12/2015

 ידוע בניין- האב "שלי" שכל "אשר" שבחומש לשון אושר הוא. לפיכך מתפרש הציווי העיקרי והתמידי בפרשיה הראשונה של ק"ש "אשר אנכי מצווך היום על לבבך" כ'פשוטו' - אנו מצווים להיות מאושרים (ושמחים) והשמחה כדברי רבינו היא בלב, ו'לבבך' כולל את היצר החפץ בעונג-עצמי ("יצר-הרע") כלומר זה שיש לנו יצה"ר  לא מהווה הצדקה לאי היותנו מאושרים ושמחים ב"כל חלקנו". כמובן שזה תקף גם למצב הבטחוני שאינו הצדקה להיות לא מאושרים (בלשון המעטה), או למצב הכלכלי (של המדינה או היחיד). או כל מצב "לא נעים" אחר - בריאות, שלום בית, מצב-רוח-דכאוני וכל-כיוצא-בזה. אלא ש"היום" ותמיד ה' מצווה אותנו להיות מאושרים, ולחוש את האושר הזה בלב. בכולו. גם כשעדין אינו "חלל בקרבי" (כזה היה ליבו של דוד המלך ע"ה שבעבודתו ה'עצמית' טיהר את לבבו לגמרי מה'רע שלו'). 

אגב, הדבר בהחלט אפשרי כי "אנכי מצווך היום" - והרי מצווה לשון צוותא - וזו כוונתו יתברך, שהוא מצתוות אלינו. אינינו לבד. והוא - הרי "עוז וחדווה במקומו" - והוא "מקומו של עולם" לכן מיד כש"מצטרף" אלינו אנו נכללים בשמחה שלו (אם נרצה או לא) ורק פרט טכני מונע מאיתנו לחוש זאת - האגו. הגאווה. הרגשת היישות. הרצון להיות. הדמיון ש"גם אני" קיים. ש"אין עוד מלבדו".
בכל אופן רעיון (וציווי / מצווה) זה חוזר על עצמו לכל-הפחות בק"ש עוד כמה פעמים: 
"אשר אנכי מצווה אתכם היום" [=ה' מצוות לנו את האושר שזה גילוי שלו עצמו: אשר=אנכי, כי "עוז וחדווה במקומו"]
"אשר ה' נותן לכם" [=ה' נותן לנו את האושר/השמחה] 
"אשר נשבע ה' לאבותיכם לתת להם כימי השמים על הארץ" [ה' נשבע לאבות לתת אושר להם (ולנו) ת-מ-י-ד]
מסתבר שיש גם "אושר" אחר, דמיוני:
"אשר-אתם זונים אחריהם" [כשאנו מתעקשים לשמח את עצמנו בנפרד מ-ה' זו טעות, שעליה נאמר "אין אדם מת וחצי תאוותו בידו" - לא חצי לא שלם ולא אחוז אחד בודד, אלא כלום נקי. וכ"א יודע כמה פעמים ניסה והתאכזב, אז חבל לכם על הזמן, רק ה' לבדו נותן את האושר/השמחה ולא שום תאווה "אחרת"]
ונחזור לאמת:
"אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים" - ליציאה ממצרים קדם "אשר" כמו שנאמר  "כי בשמחה תצאו"!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה