chiddush logo

ליקוט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת נצבים

נכתב על ידי אורן מס, 30/9/2016

 ליקוט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת נצבים


כט,יד: ואת אשר איננו פה: למי הכוונה, ומדוע לכרות ברית עם מי שאינו נוכח? יש"ר: "הם הדורות הבאים, ולכך צריך שתודיעם שמתנת הארץ ויתר הטובות אשר הועתקו על ידכם אליהם, לא היו כי אם על תנאי קיום הברית, ובאותו התנאי בעצמו תנחילו אותם לבניכם אחריכם". ה' מצווה כאן שנחנך את ילדינו להמשך הברית שכרת עמנו.


כט,כח: הנסתרות לה' אלוהינו והנגלות לנו ולבנינו: מה למדנו מזה שהנסתרות לה' והנגלות לנו? יש"ר: "אם תאמרו מה בידינו לעשות, אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד ...לכך אמר דעו שאין אני מעניש אתכם על הנסתרות, כי מי שיעבוד עבודה זרה בסתר – משפטו ביד ה' לבדו ... אבל אם הייתה בגלוי – חוב לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו, ואם לא נעשה בהם דין – ייענשו הרבים על פשעי היחיד". הבנתי שבין ה"נסתרות" שה' שופט עליהן, גם המקרים בהם איננו מענישים על עבירות עבודה זרה שנעשות בגלוי ואנו מתעלמים מהן.


ל,ג-ד: וקבצך מכל העמים ... אם יהיה נדחך בקצה השמים: האם נבואה זאת התגשמה? יש"ר: "זה לא נתקיים עדיין ... אין ספק שהקיבוץ הזה מכל העמים שזכר כאן הוא לעתיד לבוא במהירה בימינו. "בקצה השמים" – כנגד ארץ ישראל, שאפילו במקום רחוק מאד מן הארץ הנבחרת ... ולא יישאר אחד שלא יקובץ". יש"ר חי באיטליה במאות 18-19, ולא זכה לראות בקיבוץ העמים מכל הגלויות. אנו טרם זכינו לראות את האחרון שיקובץ. שנזכה.


ל,ו: ומל ה' אלוהיך את לבבך: מהי מילת הלב? יש"ר: "שיגיעו אל המעלה הנפלאה לאהבת ה' בכל לבבם ובכל נפשם, ואז ישוב האדם אל אותו מצב אשר היה בו קודם חטאו של אדם הראשון". האידיאל האנושי היה ונשאר המצב הראשוני בו נברא האדם, טרם חטאו.


ל,ח: ואתה תשוב ושמעת בקולו: מה החידוש כאן, הרי כבר צוו על תשובה? יש"ר: "הנני מבטיחך שלבסוף תשוב בלי ספק לשמוע בקול ה'". אין להתייאש מכך שתשובה אינה מביאה את הגאולה ועדיין יש צרות, אלא יש להתחזק במצוות וה' "יגמור בעדך ויחדש ימיך כקדם" (לשון יש"ר). סוף הגאולה לבוא.


ל,ט" והותירך ... לטובה: מהו 'הותירך' ומהי הטובה? יש"ר: "יתן לך יתרון על כל העמים ... על הצד היותר טוב האפשר ... שישנה גם טבע הבהמות והתבואות". הפיתוח האגרונומי והביולוגי הנעשה בארץ מלמד כי הברכה הולכת ומתקיימת.


ל,יד: בפיך ובלבבך לעשותו: מהי העשייה שבפה ובלב? יש"ר: "אם תלמדום בפה ותשמרום בלב לעשותם ... ולפי שיצרתי בכולכם עין רואה ואוזן שומעת ולב מבין ושומר, וגם את כוח הממשלה (הבחירה) לבחור ... , מעתה אין הדבר תלוי אלא בכם". יש"ר מטיל את מלוא האחריות על האדם עצמו מכוח בחירתו להפעיל את הפה והלב לקיים ולעשות את מצוות ה'. חשוב!


ל,יט: ובחרת בחיים: באיזה "חיים" מדובר? יש"ר: "החיים הנצחיים אשר יקנה אותם האדם במעשיו הטובים התלויים בבחירתו ... והלא חיי העולם הזה אינם תלויים בבחירת האדם". מכאן ראייה לחיי עולם הבא.


שבת שלום, שנזכה בה לסוף שנה מוצלח, ולראשית שנת תשע"ז ביתרון מן העמים, בקיום ברית האבות, בעבודת ה' בגלוי, קיבוץ גלויות מוחלט, הכרת ערך האדם כפי שנברא, תשובה לה' ועשייה מתוך הבנת הלב ובחירה חופשית, ושאיפה לשיפור חיי הנצח העתידיים שלנו, אורן, בן וכו'. שנה טובה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע