chiddush logo

רבי נחמן - נִיצוֹצוֹת

נכתב על ידי אלון, 27/2/2017

 

"כִּי בִּשְׁעַת בְּרִיאָה נָפְלוּ עוֹלָמוֹת לְמַטָּה וְהָעוֹלָמוֹת הֵם אוֹתִיּוֹת וְנִתְפַּזְרוּ לְכַמָּה נִיצוֹצוֹת, וְעַל יְדֵי הַעֲלָאַת מַיִּין נוּקְבִין שֶׁל תּוֹרָה וּתְפִלָּה נַעֲשֶׂה צֵרוּף מֵהַנִּיצוֹצוֹת, וְנַעֲשֶׂה עוֹלָם, וְזֶה: "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ", כִּי מֵהָאַרְצִיּוּת נִתְעַלֶּה הַנִּיצוֹצוֹת, וְנַעֲשֶׂה שָׁלוֹם, וְזֶהוּ: "וְלֵאמר לְצִיּוֹן עַמִּי אָתָּה", אַל תִּקְרֵי עַמִּי, אֶלָּא עִמִּי - בְּשֻׁתָּפִי, כִּי הוּא גַּם כֵּן כְּמוֹ בּוֹרֵא בְּמִלּוּלוֹ שָׁמַיִם וָאָרֶץ כַּנַּ"ל וּבְחִינָה זאת נַעֲשֶׂה בְּכָל יוֹם, עַד בִּיאַת מָשִׁיחַ..."

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, עה, א)

את הדיבור אנו פוגשים לראשונה בבריאת העולם, עת קולו של אלקים מפר את דממת התוהו ששררה בעולמות כולם - "וַיֹּאמֶר אלקים יְהִי אוֹר". משעה זו, דיבורו של אלקים בורא יש מאין. לשיטתו של רבי נחמן, הדיבור האלוקי, איננו הבל פה חולף, אלא יש בו ממשות וקיום. מאחר שבא דבר ה' לָעולם, שוב לְעולם אינו מסתלק, ובכך מחיה אותו בכל רגע ורגע.

אין לך בריה ואין לך דבר שקול ה' איננו בוקע ועולה מתוכם. נוכחות הניצוץ האלוקי בכל עצם בעולם המאפשר את קיומו, היא המשמעות, השכל והחכמה שיש בכל דבר, המבטאת את רצון ה' הנשגב והשלם שאין בו סתירות ואין בו הסתרות. בעל הסגולה צריך להקשיב לדיבור ולקול ה' העולה מתוך הדברים ולגלות את מהותם, ואת כוונתו ורצונו של ה' יתברך.

אלא שהדברים אינם פשוטים, שהרי רבים הם הכיסויים והלבושים ורבות הן הקליפות, ואף דבר ה' עצמו כבר איננו כה שלם והרמוני: "כִּי בִּשְׁעַת בְּרִיאָה נָפְלוּ עוֹלָמוֹת לְמַטָּה וְהָעוֹלָמוֹת הֵם אוֹתִיּוֹת וְנִתְפַּזְרוּ לְכַמָּה נִיצוֹצוֹת..". העולמות נפלו, והדיבור נקטע למילים, והמילים לאותיות. האותיות אינן אלא ניצוצות מתוך האור הגדול שכבר איננו מאיר במרוכז ובשלמות. אותיות פורחות באוויר שאומנם נושאות הן בקרבן משמעות ותוכן, אולם המשמעות מקוטעת, בלתי מובנת ולעתים אף נסתרת לחלוטין.

עולמנו, עולם הפירוד, הוא עולם שיש בו סתירות, תמיהות ומחלוקות. שברי מילים ורעיונות - אותיות בודדות, שכשאינן מצורפות אחת לשניה, נדמות הן לעינינו כסתירות בלתי מובנות, נעדרות כל פשר. רצונו וכוונתו של ה' יתברך מונחים בגלות ואינם גלויים וידועים. האדם, מתבונן במציאות ומבקש לתור אחר קול ה'. הוא מבקש פשר ומשמעות, הוא חפץ להבין את ההתרחשויות ואת המאורעות העוברים עליו והעוברים על העולם כולו, אך למרבה הצער והכאב, בדרך כלל קול ה' קלוש מעומעם ולעתים כאמור, אף נאלם.

אולם רבי נחמן, לא רק שאיננו מאפשר לאדם להתייאש, אלא הוא מכריח את האדם למצוא וללקט את קול ה', בהניחו על כתפיו את האחריות הכבדה של השליחות האלוקית למצוא ולגאול את קולו שגלה ונעלם. קריאתו של הקב"ה מהדהדת בעולם מקצה עד קצה. קריאה שאמנם איננה נשמעת בבירור כפי שהיינו מצפים ומקווים. אולם המטה את אוזנו, המצליח להסיר את המסכים השונים החוצצים בין דבר ה' לבין בני האדם, ישמע גם ישמע, ועל ידי כך יוענקו לו, המשמעות, הפשר והתוכן החבויים בתוך המציאות, בתוך שברי מילים - אותיות המבקשות את גאולתן.

הרב איתמר אלדר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי" של ישיבת הר עציון - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע