chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה - פרשת חוקת

נכתב על ידי אורן מס, 30/6/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת חוקת


יט,ט: ואסף איש טהור את אפר הפרה ... והיתה לעדת בני ישראל למשמרת למי נידה חטאת היא: מי תהיה למשמרת, האפר או הפרה, ומהו 'מי נידה'? שד"ל: "הפרה, שהיא עתה אפר, תהיה למשמרת למי נידה, והיא – הפרה, חטאת היא. נידה = ניזה, עניין הזאה וכן חטאת וחיטוי עניינן הזאה". מכאן ניתן להבין שהחטאת המדוברת בהמשך (פסוק י"ז) הכוונה למי אפר הפרה האדומה.

כ,י: שמעו נא המורים: מה הכוונה ב'מורים'? שד"ל: "מורה עיקר יסודו מן 'מרד', ועניינו סרבן ומקניט, והנה כאן, (משה ואהרן) לא מרו את דבר ה' ... אבל הקניטו בדבריהם מבלי בטחון". העם הקניט בחוסר בטחון בה'.

כ,י-יב: המן הסלע הזה נוציא לכם מים ... יען לא האמנתם: מהו חטאם של משה ואהרן? שד"ל: "לא בדיבור ולא בהכאה אבל חטא הוא ואהרן כשפחדו מן הקהל". הדיבור היה צריך להיות אל הסלע, ולא אל העם. מפחדם של משה ואהרן – ברחו אל אוהל מועד: "כי מתנאי הנביא מידת הגבורה ... והם משה ואהרן לא תמצא שהשיבו להם (לעם) שום דבר בהיקהלם עליהם על דבר המים, אבל רפו ידיהם ומן המערכה נסו, והלכו אל אוהל מועד מפני הקהל (פסוק ו')". זאת תמצית ביאורו הארוך (ארבעה ורבע עמודים!!) של שד"ל.

כא,יד: על כן יאמר בספר מלחמות ה': מהו 'ספר מלחמות ה''? שד"ל: "אין זה ספר בפני עצמו, אבל 'ספר' הוא כאן שם הפעולה, כמו סיפור או ספירה, ומזה נקראו כן הספרים, מפני שהם כוללים סיפור דברים או ספירת דברים. והנה משה אומר כי אחר מלחמת סיחון ועוג, כשהיו ישראל מספרים דרך שיר ומשל ומליצה את מלחמות ה', היו מזכירים כי ה' עבר בסופה ובסערה את המקום הנקרא והב והנחילם והגיאיות הסמוכות לארנון". מעניין, ספר – סיפור הדברים וכינוסם יחד.

שבת שלום, שנזכה לטהרה, אמונה, אומץ ולספר בשבחי ה', אורן, בן וכו'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע