chiddush logo

פרשת השבוע - ויקהל פקודי

נכתב על ידי אלון, 4/3/2018

 "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לה' כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת" (שמות לה, ב)

 

בפרשת השבוע העוסקת בהקמת המשכן, חוזר משה רבינו שוב על החיוב לשבות ממלאכה בשבת: "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לה' ".

נשאלת השאלה - מדוע משה רבינו מצווה על השבת באמצע פרשיות המשכן?

שתי המצוות: הקמת המשכן והשבת - כל אחת מהן אחראית לתקן צד שונה במציאות. ננסה לבאר בקצרה מהו התיקון המיוחד בשבת ומהו התיקון המיוחד במשכן, מדוע הם ניגודיים אך משלימים זה את זה.

חז"ל לימדו אותנו שהקמת המשכן נעשתה ע"י ל"ט מלאכות, ובגלל הסמיכות של פרשת שבת להקמת המשכן, למדו, שאותן ל"ט מלאכות שבהן הקימו את המשכן, הן המלאכות האסורות בשבת (שבת מט, א): "אבות מלאכות ארבעים חסר אחת (המלאכות האסורות בשבת) כנגד מי? אמר להו ר' חנינא בר חמא כנגד עבודות המשכן".

שבת ומשכן לא הולכים יחדו, מה שמצווה במשכן - הוא האסור בשבת.

עניינו של המשכן הוא לקשר את כל המציאות אל הקב"ה על ידי עיבוד החומר, עשייה והשתדלות אנושית. דבר זה מודגש בפרשתנו: בני ישראל עושים ופועלים, טווים, בונים ומקימים – עשייה אנושית שעניינה לקחת את החומר האילם ולתת לו משמעות, להכניס בו תוכן, לקדש את החומר. עלינו לפעול מתוך השתדלות, ולתקן במלוא הכוח, בכל ל"ט המלאכות, בכל החומרים, לעשות ולפעול – "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹוד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ" (שמות כ, ט).

אלא שמלאכה זו נאסרה בשבת. התורה אסרה בשבת 'מלאכת מחשבת', מלאכה שנובעת מרצון האדם ומחשבתו.

עניינה של השבת הוא שנבין שלמרות כל העשייה שלנו, בסופו של דבר הקב"ה הוא הפועל והעושה, המקדם והמוביל, הוא מעלה ומרומם את כל המציאות אל תיקונה ואל גאולתה, ושכל מעשנו נועדו רק לחשוף ולגלות את מה שכבר קיים. השבת היא מעיין עולם הבא, מציאות בה אדם רואה את כל מלאכתו כאילו היא כבר עשויה, כל הקודש כבר נמצא.

נמצא שישנן שתי סוגי עבודות:

העבודה האחת - היא לקבל את העולם כפי שהוא, להתבונן בבריאה ולראות בה את יד ה' והשגחתו, ללמוד על דרכי ה' – וזוהי הבחינה של השבת.

העבודה השנייה - היא לתקן עולם, לעסוק ביישובו של עולם, בבחינת 'אני ואתה נשנה את העולם' – וזוהי הבחינה של המשכן.

הדברים אינם סותרים אלא משלימים - זוהי עשייה מתוך אמונה, פעולה מתוך קדושה, בניין מתוך אמון, השתדלות ובטחון - מאמינים וזורעים.

 

הרב גור גלון, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע