chiddush logo

פרשת השבוע - דברים

נכתב על ידי אלון, 16/7/2018

 "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל..." (דברים א, א)

 

בשבת הקרובה נתחיל לקרוא את ספר דברים הקרוי גם 'מִשְׁנֵה תּוֹרָה'.

לפי חז"ל קיימת בספר דברים תוספת ייחודית שאינה נמצאת בשאר החומשים, ומשמשת לריבוי התורה ולהדגשת מסריה – 'מִשְׁנֵה תּוֹרָה'. מהי התוספת הקיימת בחומש דברים?

בארבעת החומשים הקודמים הכיוון של האמירה והדיבור הוא מהשמיים אל הארץ. הקב"ה פונה אל ברואיו, אומר להם ומדבר איתם. בהמשך, לאחר היווצרות עם ישראל, הקב"ה פונה ישירות לעמו באמצעות תיווכו של משה רבינו, והדבר מתואר באמצעות הפסוק המוזכר ביותר בתורה: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר". בזכות קרבתו של משה רבינו יכול היה הוא לקבל את דיבורו של הקב"ה, ולהעבירו באופן שהדברים יעברו כאמירה אלוקית ללא שינוי אנושי.

בחומש דברים משהו חדש מתחיל... "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל...". בספר זה הקב"ה לא מדבר אל האדם, אלא התוכן צומח מהארץ, מלבו של גדול האדם – משה רבינו. בחומש דברים - 'מִשְׁנֵה תּוֹרָה' - הדברים נבעו אך ורק מעולמו הפנימי של משה רבינו.

התורה שירדה אל העולם בכדי לרוממו ולחשוף את היסוד האלוקי המפעם בו, פעלה את פעולתה על משה רבינו וזיככה את כל הווייתו עד שאפילו האדם הפשוט בישראל יכול היה לראות (שמות לד, לה): "כִּי קָרַן עוֹר פְּנֵי מֹשֶׁה". לכן, משה רבינו נחקק בזיכרון האומה כדמות מופת אשר הגיעה למיצוי הפוטנציאל שבן אנוש יכול להגיע (תהלים צ, א): "אִישׁ-הָאֱלֹהִים".

באופן עמוק מתברר כי חומש דברים מביא חידוש עצום לעולם בהבנת התורה. דבריו של הנברא אומצו על ידי הבורא, והתקבעו בקדושה נצחית כמו שאר החומשים הקודמים! הבריאה שתוארה בחומש בראשית מגיעה לשיא תפארתה כאשר נזר הבריאה, האדם, הגיע לרמת שותפות עם א-ל כאשר דבריו הושוו בקדושתם עם דברי בוראו. תורת ה' התמימה כוללת היא גם את דברי האדם הנובעים מנשמתו!

אלמלא חומש דברים התורה הייתה חסרה! לא היה בידינו 'דוגמא חיה' להשפעתה על האדם. כמקבלי התורה לא היינו מבינים לעומק את סגולתה של התורה לרומם את חיינו הארציים עד לכדי יכולת להשתוות לקדושה אלוקית.

חומש דברים חושף טפח בהבנה של דברי הזוהר (ח״ג עג, א): "אורייתא וקוב״ה וישראל חד״ - החיבור של עם ישראל יחד עם הקב"ה והתורה מתגלה ביתר שאת בחומש דברים, וזהו, כאמור, התוספת לתורה – 'מִשְׁנֵה תּוֹרָה'.

 

הרב יוגב כהן, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע