chiddush logo

גדולים מעשה צדיקים

נכתב על ידי DoarHamikdash, 18/3/2020

 ב"ה



פרשת ויקהל פקודי - פרשת המקדש

גדולים מעשה צדיקים

 

הרב ישראל אריאל שליט"א

ראש ישיבת המקדש

וראש ומייסד מכון המקדש

  

במסכת כתובות ה, א; דורש בר קפרא: "גדולים מעשה צדיקים יותר ממעשה שמים וארץ, דאילו במעשה שמים וארץ - כתיב: 'אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים', ואילו במעשה ידיהם של צדיקים - כתיב: 'מכון לשבתך פעלת ה' מקדש אדני כוננו ידיך'".

כלומר: הקב"ה ברא עולם שלם ביד אחת, כביכול, ביד שמאלו. כן ברא את כל העולמות העליונים – ביד ימינו. ואילו את בית המקדש - הקטן ביחס לכל העולמות ולגרמי השמים - את זאת ברא בשתי ידיו? ובא בר קפרא ללמד, שהקב"ה מחבב את המקדש הזעיר שבנו ישראל הצדיקים, יותר מכל מעשה שמים וארץ, שכן הוא קורא למקדש זה - מעשה שתי ידיו.

לאור האמור, יש לתת הסבר לביטוי "מעשה צדיקים", שהרי מדובר, במשכן שהקימו ישראל בדור של עובדי העגל?

ובא בר קפרא לחדש, שדור זה עשה מעשה גדול הן בתרומתם הכספית, והן בעבודת האנשים והנשים במלאכת בניית המשכן, שהרי הקימו משכן מורכב מאד, בתנאים קשים של מדבר צחיח. מעשה גדול זה הפך אותם ל"צדיקים" בעיני ה', שהרי בכך השכינו שכינה בישראל ובעולם. וחביבים ישראל בתשובתם עד כדי כך שהקב"ה קורא למעשה ידיהם מעשה שתי ידיו.

משל לאב הרואה את בנו בונה בית בתוך החול, כשבן קורא בשמחה: אבא! בניתי ארמון לכבודך שתגור בו! האב הרואה את העמל שהשקיע בנו בבית עשוי בוץ, ואת האהבה שהשקיע הבן ביצירתו, ואומר לבן בחביבות: איזה ארמון נפלא בנית לכבודי! אפילו אני לא יכול לבנות בית כל כך מפואר, כמו שבנית אתה! מעתה קורא אני לבית הזה: מעשה שתי ידי.

 

 

שבת שלום


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע