chiddush logo

קבורת עצמות מעורבות של יהודים וגוים

נכתב על ידי יניב, 24/4/2012

 בספר "משיב מלחמה" חלק ג',מביא מרן גדול הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א שבשנת תשט-י במבצע ליקוט עצמות מעבר לקווי האויב נימצא במערה אחת גל גדול של עצמות שלא הצליחו לזהותם אם הם של יהודים או של האויב,אולם היה ברור שגם אם הם של חללנו היו שם מעורבבים גם עצמות של האויב כי היו בעצמות יותר הרוגים ממה שהיה חסר לנו. והשאלה שעלתה היא האם אפשר לקברם בבית קברות יהודי(צבאי) שהרי לא קוברים רשע אצל צדיק כך שאין לקבור את עצמות אויבנו עם עצמות חללנו. ואמנם נאמר "קוברין מתי נכרים עם מתי ישראל מפני דרכי שלום" אולם פרש רש"י וכן נאמר בכ"מ בשם הר"ן וברמב"ם ובשו"ע והגר"א מוכיח זאת מהתוספתא והירושלמי, שהכוונה שמתעסקים בהם אבל לא לקברם בקבר ישראל.ואמנם הב"ח סובר שמותר לקבור בקבר ישראל ממש,אולם ודאי שזה בסתם גוי ולא באויבי ישראל.ולכן אמנם את העצמות אי אפשר להפריד(בין גוי לישראל) אולם האם לקבור את כל העצמות בקבר צבאי יהודי?. ומספר הגרש"ג 'הלכתי ושאלתי את גאון ישראל בעל החזו"א זצ"ל להורות לנו איך לנהוג בנידון זה' והשיב החזו"א שאפשר לקבור ולראות את עצמות הגוים לא כמובא לקבורה אלא כמו אבנים בעלמא, כמו שמצינו 'אברי חטאת שנתערבו באיברי עולה,ר"א אומר יתן למעלה ורואה אני את בשר החטאת מלמעלה כאילו הן עצים' ופרש"י 'דכיון דלא להקטרה מכוין שרי'. אולם הוסיף הגרש"ג זצ"ל שלא העיז לשאול-הרי חכמים חולקים על ר"א והלכה כחכמים?.. והוסיף הגרש"ג זצ"ל 'אלא שבודאי נימוקו עמו'.. אולם למעשה כדי שלא להכנס לבעיות הלכתיות הוחלט לפתוח בבית קברות צבאי בחיפה חלקה מיוחדת לחילים מסופקים ושם קברו את העצמות.



וניראה שאולי אפשר לתת טעם לחזו"א,שאמנם חכמים חולקים על ר"א אבל זה דווקא בחטאת שמפני חשיבותה לא מסכימים ליתייחס אליה כאבנים,אבל עצמות גוים שהוא אינו נחשב לכלום יודו לר"א שאפשר להתיחס לזה כאבנים בעלמא.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע