chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת חיי שרה

נכתב על ידי אורן מס, 9/11/2023

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת חיי שרה


בראשית כג,א-ב: וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ: מה המיוחד בגילה של שרה, ומדוע הייתה בחברון ולא בבאר שבע? הירש: "זהו המקום היחיד בתנ"ך בו נכתבו שנות חייה של אישה ... לפני יציאת אברהם מבאר שבע להר המוריה הוא שלח את שרה לחברון, כדי למנוע אותה מלקבל בפתאומיות את הבשורה הרעה ... אברהם פרש והסתגר בתוך ביתו, לספוד לשרה ולבכותה, הוא אינו מראה את צערו ברבים ... הוא סופד לה ובוכה ... בתוככי ביתו".


כד,ג: וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ: מדוע לא 'אלוהי השמים והארץ'? הירש: "עלול להיות מובן ככפירה בהשגחת הישירה של ה' על הארץ, כאילו שה' הוא אלוקי הארץ רק במידה שהוא אלוקי השמים, ובמידה שגורל הארץ תלוי בשמים, אלא ה' הוא האלוקים והמנהיג הישיר של הארץ, כדרך שהוא אלוקי השמים".


כד,יד: וְהָיָה הַנַּעֲרָ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי-נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה: מדוע 'נערָ' בלי ה"א? הירש: "לרבות 'קטנה' שעדיין לא הביאה סימני נערות. רק במוציא שם רע (דברים כב,יט) נכתב 'נערה' מלא, ללמדנו שדין מוציא שם רע שייך רק ל'מערה' שכבר הביאה סימני נערות".


כד,סג: וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב: מהו 'לשוח'? הירש: "ממנו מתקבל 'שיחים' – אילנות וצמחים. 'לשוח' מציין צמיחה פנימית של רוח ורגש, מחשבה ותחושה. כיוצא בזה 'התפלל' פירושו לרוות את עצמותו הפנימית במחשבות ורגשות של טוהר ויושר. חז"ל מפרשים את 'שיחה' כאן כ'תפילה', כמו ב'שפוך שיח' (תהלים קב,א)".


כד,סז: וַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ: מדוע התאהב רק אחרי שלקחהּ לאישה? הירש: "נישואין אלה של הבן היהודי הראשון – נישואין יהודיים, כך נערכים רוב הנישואין היהודיים, לא על יסוד של תשוקה, אלא בכוח השכל הישר ושיקול הדעת ... משום כך אהבת בני הזוג גוברת ככל שהם מרבים להתוודע זה לזו ... כאן החתונה אינה הפסגה, אלא רק ההתחלה של אהבה אמיתית".


כה,א: וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה, וּשְׁמָהּ קְטוּרָה: מדוע אברהם צריך להוסיף אישה אחרי מות שרה, והרי כבר היה מבוגר? הירש: "אדם אינו שלם כשהוא שרוי ללא אישה. התפקיד המוטל על האדם גדול מדי מכדי שיוכל אדם אחד למלאותו בעצמו בשלימות".


כה,יב: וְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל, בֶּן-אַבְרָהָם:  אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר הַמִּצְרִית: מדוע 'תולדות' בכתיב חסר שני וו"ווים? הירש: "רק פעמיים כתובה תיבה זו בכתיב מלא כפול (תולדות): 'אלה תולדות השמים והארץ (בראשית ב,ד) ו'אלה תולדות פרץ' (רות ד,יח) ... רומז על חסרון בפנימיות ... וחסרון בהתרחבות ובריבוי . 'תולדות השמים והארץ' אשר נבראו במאמר פי ה' הם שלימות ותמימות, הן באיכות והן בכמות. בדומה לכך 'ץולדות פרץ' שבהן תלויות תקוות היהדות לישועת בני המין האנושי... צאצאי ישמעאל לא היו רבים כצאצאי עשו (בהם נאמר 'תלדות עשו' – בראשית לו,א), ואף לא שלמים כצאצאי יצחק, ומשום כך נאמר בהם תֹּלְדֹת".


שבת שלום, שבת של התחשבות, אמונה, בגרות, תפילה ברגש, זוגיות, אהבה, שלמות, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע