chiddush logo

" צדק צדק תרדוף " - לפרשת שופטים

נכתב על ידי izik28, 11/8/2015

 

בסד

דבר תורה לפרשת שופטים ו אלול התשע"ה


"צדק  צדק תרדוף"

-------------------------------------------------

המלך מגיע!

" צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ  אשר ה " אלהיך נותן לך",זוהי מטרתנו  בימים אלה.

אך איך "רודפים" אחר הצדק והאמת , ועוד תמוה, מדוע המילה "צדק" כתובה פעמיים?

אנו נעמוד בעוד  קצת פחות מחודש למשפט אצל הקב"ה עצמו, ובעודנו  חוששים חלילה ממשפט עם בשר ודם , איך נעמוד לדין אצל הקב"ה אשר יודע עלינו הכל !

בחודש אלול המלך בכבודו ובעצמו מגיע אלינו לשדה שלנו הפרטי , כדי להתקרב אלינו  , איך בדיוק נקבל אותו, בשקר  וצביעות או ביושר ואמת ? , בתחילת  הפרשה מופיע הפ"ס" שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך " ..."

השקר והצביעות  , משבשים  את ערך חיינו בכך שהיצר  הרע "משחד אותנו" שמעשיו הם לטובתנו והרי זה הפוך מכך  ואנו עושים זאת במו ידינו , לעתים גם ללא כוונה  .

על השוטרים לרדוף אחרי הצדק בארצם , ואנו הם השוטרים שלנו עצמנו , "בכל שעריך"  בחודש זה .

"למען תחיה "

הרמב"ן מפרש את הפ"ס " למען תחיה  וירשת" ,אם תדין את עצמך תחיה, ואם לאו  , הוא ידין  עליך  ותקיים בעל כרחך". על האדם "  לרדוף" אחרי הצדק כיוון  שרודפים אחרי דבר שהוא קשה להשגה ומתחמק ממך,  ומשימה זו  תלויה בבחירתו החופשית של האדם בעשיית טוב ולכן גם המילה צדק כתובה פעמיים  ,על מנת להדגיש את הדבר , ודבר זה צריך להיות מטרת חיינו וברור שאחרי הצדק צריך לרדוף " בצדק" כיוון שהמטרה לא מקדשת את האמצעים,אלא גם האמצעים חייבים להיות ישרים וצודקים.

דוגמא לכך היא מידת החסד והפשרה  שהקב"ה גומל איתנו ואנו חייבים ללכת בדרך זו, דוגמא לכך רואים  בפ"ס ,"מי האיש אשר ארש אשה ולא לקחה ילך וישב לביתו " .. מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישב לביתו " ,רבי יוסי הגלילי אומר ,הירא מעברות שבידו , שמפאת החטאים הוא חושש למות במלחמה,  וכדי לא להלבין את פניו הכתוב אומר" שמא ארש אשה" ורשי  מוסיף על דבריו  ,שהדבר  הוא עגמת  נפש,שמא אחר  יקח את אשתו וכ"ו.

אנו רואים עד כמה עלינו להתחשב בזולת  ויחד עם זאת גם בעצמנו  בכך שנשמור על " שערינו"  שהם, עניים , אוזנים , הפה, הידיים,והרגלים , כך שגופנו ונפשנו  יתנהגו בקדושה.

אם נשים לב נראה שבווידוי שאנו אומרים בימים אלה יש חטאים שלא עשינו, מה העניין? כאן באה פרשת עגלה ערופה , "כי ימצא חלל באדמה .. לא נודע מי הכהו.. ויצאו זקניך ושופטיך .. ואמרו  ידינו לא שפכה את הדם הזה, כפר לעמך לישראל  .. ונכפר להם הדם", פרשה זו ממחישה  בצורה נפלאה את תהליך התשובה בחודש אלול, גם אם לא ביצענו עברות שונות  או בצענו בשגגה ," ידנו לא שפכה את הדם", עלינו לתקן זאת  מפאת עניין הערבות הדדית , אני לדודי ודודי לי, כמו שאנו רוצים  שהקב"ה יסלח  לנו וינהג עמנו במידת החסד האמת,אנו צריכים לנהוג עם חברנו  ועם עצמנו !כדרך יג" המידות .

חודש המקלט

חודש אלול  מקביל לעיר המקלט  שנועדה לקלוט  את  האדם  אשר חטא בשגגה ,כיון שכל חטא פוגע בנפשנו   ובקשר עם הקב"ה ויחד עם זאת עם כולם.

בחודש זה  נפתחים השערים וכל אחד יכול לפגוש  את המלך , בכך שהוא יהיה מי שהוא באמת,כיוון שאי אפשר לברוח מהקב"ה , שכן הוא מקבל בימים אלו את כולם ,כנאמר , כי לא אחפוץ במות המת כי אם בשובו מדרכו וחיה", והוא נותן לנו מתנה ענקית! ארבעים יום של  חזרה לחיים בכדי שנמשיך לחיות חיים של בני מלכים , הבה ננצל זאת, ולא נחיה חיים של שקר ,וכך נזכה  לשנה טובה   ומתוקה

יפורסם גם בל"נ בעלון" קול מהיכל " תל אביב 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע