chiddush logo

"עזרנו בשם ה" - לע"נ משה בן פרלה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 27/1/2019

 

בס"ד


ד"ת לעלון קול מהיכל  לשבת משפטים כז שבט התשע"ט לע"נ משה בן פרלה ז"ל

"עזרנו בשם ה" "

-----------------------------------------------------------------------------------------

כפל מילים

השבת נברך את חודש אדר ראשון שהוא חודש  שכולו שמחה וברכה כפולה שניתנו לנו מאת הקב"ה שהינו קנאי  למצוות של בין אדם לחברו שלמעשה הם חלק בלתי נפרד ממצוות של בין אדם למקום , ראיה לכך אנו מוצאים בפ"ס מיוחד  בפרשה ,"כל אלמנה ויתום לא תענון, אם ענה תענה אותו כי אם צעק יצעק אלי שמע אשמע צעקתו ",נשאלת השאלה מדוע חוזרת התורה  על כפל המילים " ענה- צעק –שמע" הרי אין מילה ואות מיותרת בתורה .

" וישמרך"

כפל המילים  לעיל נועדו לשמירת  ועידוד היתום והאלמנה ,שהרי הקב"ה  בכבודו ובעצמו שומרם

ומצילם ,שנאמר ,  "בצלם אלקים ברא אותו" , אך  מה אומרות לנו המילים," בצלם אלקים"  ביום יום? איזה שימוש נעשה בהם ? מסתבר שהרבה !

צמד מילים  כפולות שאפשר ללמוד מהם הרבה נראה בפ"ס," ויקרא אליו מלאך ה" מן השמים  ויאמר אברהם אברהם " ,כמו גם הפ"ס בשלש עשרה מידות " ה" ה" אל רחום וחנון " ,רשי  מפרש שכפל שם הויה בשלש עשרה המידות מרמז על מידת רחמים אחת קודם שיחטא ושניה לאחר שיחטא וישוב ,  חזרה על כפל מילים בתורה מסמל את חיבת הקב"ה לאותו אדם , כמו בקריאה ," אברהם אברהם " ,מפרש הכלי יקר שלאחר שאברהם אבינו עמד בנסיון  הוא קראו בשם חיבה כדי להודיע חיבתו לעיני העולם .

אנו נבראנו  כידוע בצלם אלקים , מה שאומר שיש לנו  חלק מאורו של הקב"ה , השאלה היא האם אנו  משתמשים בו כדי שנהיה לעזר לזולת וכדי לקדם את עצמנו במידות טובות או  להפך, כדי להאיר על עצמנו בלבד "ולא לראות "את הזולת מה שגובל לעיתים באדישות  ,אך הדבר לא כך אצל הקב"ה .

" ואהבת לרעך כמוך"

, צלם אלקים מהווה את יחודו של האדם כפי שמפרש הספורנו ,"צלם אלקים הוא  השכל שהאדם מובדל בו מן הבהמה ",שהרי יש לאדם את הבחירה החופשית לאיזה דרך לפנות , שהרי הכיוון המומלץ הוא  " ובחרת בחיים" , שאדם מחפש עצה או עזרה כלשהי והוא פונה בתפילה וזעקה לריבונו של עולם לעזרה ,הקב"ה פועל למענו  מעבר למשוער כפ"ס " טרם יקראו ואני אענה " , אנו מצווים ללכת בדרכו של הקב"ה שנאמר," והלכת בדרכיו" ,מצוות שכוללות ,גמילות חסדים וערבות הדדית   איש עם רעהו , והכנסת כלה לחופה , מצווה שמבטלת תלמוד תורה היות והיא בנית עולם חדש וטהור למען שמו יתברך ,מה שלהבדיל מחזיר אותנו קמעה לחטא המבול  שקרה בגלל אותה אדישות גזל חמס ורוע לב ששרר בין בני האדם , שהוא ההפך הגמור מכל מה שמסמל את היושר התום והעזרה ההדדית בין איש לרעהו מה שלא איפשר חיים תקינים ונורמלים בין איש ואשתו ואיש לרעהו  וגרם כמעט לחורבן ביתו של האדם וחייו .

,.חזרת המילים הכפולה בפרשה  מעידה שהקב"ה לא שוכח אותך לעולם ,  היא גם מרמזת לחודש אדר הכפול בו אנו  מצווים בחודש אדר שני על המתנות לאביונים ,שהרי בל נשכח ש" העולם עומד על שלשה דברים על התורה על העבודה ועל גמילות חסדים" ,מה עוד שזו מצווה, "שאדם אוכל פירותיה בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא", הרמב"ן  מסביר שמצוות גמילות חסדים תלויה ברצונו וכוונתו האמיתית של האדם לגמול טוב עם חברו . לכן כאשר אנו מתעלמים מרענו והוא זועק לריבונו של עולם , תפילתו נשמעת בצורה כזו שהוא יבורך מפי עליון כפל כפליים ע"י הארתו של שוכן מעונה, שכן כאשר האדם פוגע בחברו  הוא פוגע בהקב"ה עצמו, בעוד שכל הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות , והמפיסו בדברים מתברך באחת עשרה ברכות כסממני הקטורת במקדש ,אם ננהג באיכפתיות, ועזרה הדדית בין איש לרעהו, נזכה בברכה " והמברך יתברך " מפי עליון ברוב טובה,חודש טוב

לע""נ משה בן פרלה ז"ל

יפורסם בל"נ בעלון " קול מהיכל ת"א עריכה שיר וחר 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע