chiddush logo

המפקד לצבא – ושבט לוי

נכתב על ידי DoarHamikdash, 28/5/2019

 בע"ה


דבר תורה  לאור המקדש

במדבר - פרשת המקדש

 

המפקד לצבא – ושבט לוי

הרב ישראל אריאל שליט"א

ראש ישיבת המקדש

ויו"ר ומייסד מכון המקדש

 

ספר במדבר נקרא בדברי חז"ל 'חומש הפקודים' (ראה יומא ג)

פרשת במדבר עוסקת רבות בהכנת עם ישראל, כצבא היוצא למלחמת מצוה לכיבוש הארץ.

מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא. מכאן למדו – בן עשרים לרדוף  ---- אחר האויב.

מאחר שבמלחמת מצוה יוצא חתן מחדרו וכלה מחופתה, מדוע שבט לוי אינו מתפקד לצבא כשאר השבטים? הרי לוי - אבי השבט - הוכיח את עצמו במלחמה על שכם?

גם משה אומר בחטא העגל: מי לה' אלי! והתאספו שבט לוי, ומשה מצוה 'שימו איש חרבו על יריכו!' מדובר ב'לגיון של מלך', למה שלא ילחמו?

במקום זאת הם מופקדים על המשכן, היריעות והכלים, לשאת את משא המשכן ולחנות סביב? הרי זו שעת פיקוח נפש! ובאשר למקדש? - יקימו בעתיד בבואם ארצה ב'מקום אשר יבחר ה''?

התשובה: לא תיתכן מלחמה על ארץ ישראל בלי משכן בלב מחנה ישראל! לא כאלו שאומרים: שלש מצוות נצטוו... מלך, עמלק מקדש, ממילא המקדש יכול לחכות.

לא כן! התנאי להצלחה במלחמה היא דגלי השבטים המקיפים את מחנה שכינה, ו'לגיון של מלך' עובד את ה', רק כך מתקיים:  "'כי ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחנך לתת אויבך לפניך!"

ואכן, בספר במדבר ניתנו מצוות שנאמרו להכנת מחנה ישראל לעת מלחמה. חצוצרות הכסף שנצטוו ישראל לעשותן, הרי זה כדי לכנס ראשי העם ולהכין את המחנה למסע. וכשעומדים ישראל לצאת לקרב נאמר: "וכי תבואו מלחמה בארצכם... והרעותם בחצוצרות" כך גם המצוה שנאמר לבני קהת לשאת את הארון על הכתפיים. רק כשהארון ה' נוסע בראש על כתפי בני לוי, יכול משה לומר: "קומה ה'! ויפוצו אויבך וינוסו משנאיך מפניך!"

שבת שלום

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע