chiddush logo

איזה תפילה עדיף מנחה גדולה או מנחה קטנה

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 14/9/2014

 

האם עדיף להתפלל מנחה גדולה או מנחה קטנה?

 טבת תשע"ד.

מאת: יונתן שטנצל

יצחק אבינו  תיקן תפלת מנחה שנאמר: וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה לִפְנוֹת עָרֶב (בראשית כד/סג)".

זמן מנחה גדולה:  לכאורה כבר  מהתורה משמע  שיצחק התפלל לפנות ערב, ולא בצהרי היום.

רבי שלמה בן רבי אברהם פרחון היה אחד מהראשונים  וחי במאה ה 12 לספירתם  כותב בספרו "מחברת הערוך" תחת הערך מנח :" ויכינו את המנחה" בראשית מג, כה.  "ויחר למשה מאד ויאמר אל יהוה אל תפן אל מנחתם"  (במדבר טז, טז. )כמשקל משחת מן משח. פ' דבר שמקריבין לגדולים.  מנחת ערב  (תהילים קמא)  פ' עולת הערב. וכן "ויהי בעלות המנחה ויגש אליהו הנביא" פירוש משש שעות ומחתה והצלאה והא שעת תפלה  לכל ישראל שנא' :"ערב ובוקר וצהרים אשיחה ואהמה" תהילים (נה, יח.)

ומאותה שעה אסור לאדם ליכנס למרחץ ולא להתחיל מלאכה,ולא לאכל,ולא לדין עד שיתפלל מנחה.  וכן מנהג כל ישראל,  בכל מקומות מושבותיהם חוץ מארץ אדום מפני שהיו מתחילה עניים הולכים בכפרים עד הערב, חוזרין לבתיהם ומתפללין מנחה ומעריב בשעה אחת,  ואמרו רבותינו  כל העושה כך נקרא פושע, אע"פ שנתעשרו אין מתפללין אותה בעתה.  ואע"פ שהוא מפורש בברכות עד חצות, הרי הן עובדין ועושין כל דבר, שירצו קודם תפילת המנחה והוא רחום יכפר עונותיהם ועונותינו".

אפשר להוכיח לדעתי  מהגמרא שלמדתי במסכת תענית י"ט:  על נקדימון בן גוריון  ששאל מעיינות מים מהגוי העשיר עבור עולי הרגל, והגיע זמן הפירעון והגיע הגוי העשיר לנקדימון לנסות לקבל את הכסף שהם סיכמנו.  ורואים  שזמן מנחה זה לא בצהרים, אלא בערב,  וכך כתוב:,   "צהרים שלח לו שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך שלח לו עדיין יש לי שהות ביום במנחה שלח לו שגר לי או מים או מעות שיש לי בידך שלח לו עדיין יש לי שהות ביום לגלג עליו אותו אדון אמר כל השנה כולה לא ירדו גשמים

 

המקור בתורה ממנו לומדים את ניסוך המים

מסכת תענית דף ג

מאת: יונתן שטנצל שבט תשע"ד .

"תניא ר' נתן אומר (במדבר כח, ז) בקדש הסך נסך שכר לה' בשני ניסוכין הכתוב מדבר אחד ניסוך המים ואחד ניסוך היין"

לכאורה קשה, לי   הסך נסך הרי מדובר על קרבן תמיד של כל יום שלא קשור לחג הסוכות, שבו היו מנסכים יין ולא מים, אז איך לומדים מזה ניסוך המים של סוכות. 

 

האם יורה ומלקוש זה ברכה או קללה?

כסלו תשע"ד. יונתן שטנצל.

מסכת תענית ו.

הגמרא אומרת שיורה ומלקוש זה סימן קללה, והרי  כתוב שיורה ומלקוש  מגיע כמתנה על שמירת המצוות: ומאוד מוזר למה זה קללה. זה הרי נוסח התורה:" "וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ, וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ"

המהרש"א עומד על שאלה זו, צריך לבדוןק

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה